شیراز- کارخانه قند فسا یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های قند جنوب کشور به شمار می‌آید اما متأسفانه هم چون سایر واحدهای تولیدی ابتدا خصوصی‌سازی و دوم شرایط اقتصادی کشور موجب شده تا دخل‌وخرج آن نچرخیده و از پرداخت حقوق کارگران خود بازبماند.

گره مشکلات کارخانه قند فسا باز نشد/زمزمه فروش دستگاه‌ها قوت گرفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: کارخانه قند فسا در سال ۱۳۳۳خورشیدی تأسیس شد و در سال ۱۳۳۵به بهره‌برداری رسید این کارخانه  که هم‌اینک ۶۳ سال از راه‌اندازی آن سپری می‌شود، فعالیت آن در سال ۹۲ متوقف شد و در هجدهم بهمن‌ماه ۹۵ با سرمایه‌گذاری ۴۲۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی بار دیگر راه‌اندازی شد.

اگر به تقویم اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا در شیراز از ابتدای سال جاری تاکنون نگاهی بیندازیم این کارگران برای مطالبه حق‌وحقوق خود به ترتیب در فروردین‌ماه، تیرماه ، مردادماه و نیز در نیمه مهرماه سال جاری با تجمع در مقابل فرمانداری طالب حقوق نگرفته خود شدند.

به گفته کارگران تا پیش از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، کارگران از  امنیت شغلی و حمایت بیشتری برخوردار بودند اما از دی‌ماه سال ۹۵ با واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی مشکلات یکی پس از دیگری نمایان شد.

عدم تعهدات به پرداخت مالی موجب شد تا حتی مدیرعامل کارخانه دستگیر شود اما برخوردهای قضایی نیز نتوانست گره‌ای از مشکلات این کارگران باز کند و هم چنان ۲۶۰ کارگر شاغل در این کارخانه با مطالبات معوق روبرو است.

باوجوداینکه فرماندار ویژه شهرستان فسا پانزدهم مهر ۹۸ بر لزوم تأمین حق‌وحقوق کارگران کارخانه قند این شهرستان و پرداخت مطالبات و درعین‌حال پابرجا بودن کارخانه تأکید کرد اما مشکلات هم چنان باقی است.

مشکل اقتصادی یا خصوصی‌سازی

هرچند که اغلب کارگران شاغل در این کارخانه خصوصی‌سازی را عامل گرفتاری‌های خود می‌دانند اما نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی پیش‌ازاین عنوان کرد بحران کارخانه قند فسا مربوط به امروز و دیروز نیست.

محمدجواد جمالی با اشاره به پیگیری‌های مستمری که در طول مدت نمایندگی‌ خود برای رسیدگی به وضعیت کارخانه قند فسا و کارگران آن داشته است، اظهار کرد: کارخانه قند فسا، چغندرمحور بوده است و در سال‌های گذشته به دلیل خشک‌سالی، کشت چغندر در این شهرستان متوقف و شکر خام جایگزین آن شد و ازآن‌پس بود که مشکلات اصلی کارخانه نمایان و دستگاه‌های آن به فروش رسید.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌های قند ورامین و نورآباد و مشکلات بسیار کارخانه قند یاسوج، دلیل اصلی این وضعیت را رکودی دانست که مختص شهرستان فسا نیست و دولت حتی پس از برجام نیز نتوانست آن را برطرف کند.

تهدید آینده شغلی کارگران

بنا بر گفته کارگران این کارخانه جدیداً زمزمه‌هایی مبنی بر فروش بخشی از دستگاه‌های این کارخانه به گوش می‌رسد که برای کارگران بسیار ناامیدکننده است و امنیت شغلی آن‌ها را به زیر سؤال می‌برد.

کارخانه قند فسا، چغندرمحور بوده است و در سال‌های گذشته به دلیل خشک‌سالی، کشت چغندر در این شهرستان متوقف و شکر خام جایگزین آن شد و ازآن‌پس بود که مشکلات اصلی کارخانه نمایان و دستگاه‌های آن به فروش رسیدحسین آرگیو فرماندار فسا در این رابطه اظهار می‌کند: با فروش قسمت‌هایی از کارخانه برای تأمین حقوق کارگران کاملاً مخالفیم زیرا این اقدام آینده شغلی کارگران به خطر خواهد افتاد.

‌در شرایط فعلی نباید هیچ کارخانه یا کارگاهی در فسا تعطیل شود و دستگاه‌های متولی موظف‌اند شرایط  تولیدکنندگان را به‌صورت روزانه کنترل کنند تا اگر با مشکل مواجه شدند برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام فوری و اساسی کنند.

آرگیو بیان می‌کند: می‌خواهیم مشکلات این کارگران به‌صورت ریشه‌ای حل شود و کارخانه هم پابرجا بماند تا در رونق اقتصادی شهرستان مؤثر باشد و از طرفی حق‌وحقوق کارگران تا ریال آخر پرداخت شود و آینده شغلی آن‌ها به خطر نیفتد.
وی تأکید می‌کند: هدف ما این است که مشکلات کارگران این کارخانه در فضایی آرام رفع شود تا هم کارخانه پایدار باقی بماند و به فعالیت خود  ادامه دهد و کارگران هم به مطالبشان دست یابند و هم اینکه این واحد تولیدی در رونق اقتصادی شهرستان نیز سهم مؤثری داشته باشد.

حسین آرگیو بابیان اینکه تاکنون نشست‌های مختلفی با نمایندگان کارگران برگزارشده می‌افزاید: تلاش ما بر این است که مطالبات و معوقات کارگران، بدون فروش قسمت‌هایی از کارخانه رفع شود تا این واحد تولیدی همچنان به کار خود ادامه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.