سنندج- بوی نامطبوع آب شرب در شهر سنندج که بنا بر گفته بسیاری از افراد طعم جلبک را به ذهن متبادر می کند و لذا موجب اعتراض بسیاری از شهروندان شده است و البته مسئولا ن مدعی هستند که آب سالم است و تغییر طعم به دلیل تغییر فصل است.

عامل کیفیت آب شرب تغییر فصل یا فرسودگی تأسیسات؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بوی نامطبوع آب شرب در شهرستان بیجار در استان کردستان در نخستین روزهای مهرماه امسال با اعتراضات ساکنان شهرک آفتاب همراه شد چنان چه که بسیاری از مردم این شهرک مدعی بودند که آب شرب به‌هیچ‌وجه قابل شرب نیست و بوی مواد شیمیایی می‌دهد.

درحالی‌که ماه گذشته اعتراضات به کیفیت و بوی نامطبوع آب شرب در بیجار و به‌ویژه در فضای مجازی شدت گرفته بود اما روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب هم چنان بر این موضوع که آب هیچ مشکلی ندارد اصرار داشت تا هنگامی‌که  حسین جعفری مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بیجار تائید کرد که  پس از انجام آزمایش آب شرب بیجار در مناطقی که به نفت آلوده‌شده بود به اثبات رسید.

جالب اینجاست باوجوداینکه تخلیه شدن منبع ذخیره نفت موجود در جوار چاه شماره ۳ دلیل آلوده شدن آب شرب مناطق حلوایی، شهرک آفتاب، فاز یک و ۲ و مسکن مهرشهر بیجار عنوان شد اما مسئولان هم چنان بر سالم بودن آب اصرار می‌ورزیدند.

البته با این حادثه به نظر می‌رسد سالم بودن آب و عاری بودن از هر نوع میکروب تنها و مهم‌ترین دلیل کارشناسان آب و فاضلاب برای شرب است و بوی نامطبوع آن اهمیتی چندانی در مصرف آب شرب برای شهروندان ندارد زیرا باوجوداینکه چند روزی است آب شرب شهروندان سنندج با بوی نامطبوع همراه است اما بازهم مسئولان آب و فاضلاب اصرار دارند که آب سالم و قابل شرب و بهداشتی است!

این در حالی است که شهروندان سنندجی اظهارمی کنند آب بسیار بوی نامطبوعی دارد و قابل شرب نیست و استفاده از آن برای مصرف چای یا نوشیدن مناسب نیست.

تغییر دما عامل تغییر طعم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان علت اصلی تغییر کیفیت آب شهر سنندج را تغییر دما می‌داند و می‌گوید: هرسال با فرارسیدن فصل پاییز و تغییر دما، لایه‌های آب موجود در سدها جابه‌جا می‌شوند لذا سد قشلاق (وحدت) سنندج نیز از این قاعده مستثنا نیست.

محمدحسین محمدی بابیان این‌که این اتفاق هرسال در پایان تابستان و اوایل پاییز می‌افتد و موجب تغییر در طعم و بوی آب می‌شود می‌افزاید: البته آب سد پس از انتقال به تصفیه‌خانه سنندج که جزو بهترین تصفیه‌خانه‌های کشور است، طی فرایندهایی کامل مراحل تصفیه را می‌گذراند و سپس وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهری می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کیفیت آب آشامیدنی تصفیه‌شده، هم به‌طور مداوم و پیوسته توسط آزمایشگاه مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان که جزو آزمایشگاه‌های شاخص ایران است و هم  توسط مرکز بهداشت پایش می‌شود.

کیفیت آب سنندج پایین است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این راستا با تائید این موضوع که آب شرب مصرفی مردم ازنظر میکروبی و شیمیایی سالم است اما اظهار می‌کند: آب شرب کیفیت پائینی دارد.

فرزام بیدار پور با اشاره به این موضوع که هر سدی عمری دارد و برای به‌روز شدن نیازمند فناوری پیشرفته‌تری برای تصفیه است بیان می‌کند: شرکت آب و فاضلاب برای این‌که آب آشامیدنی را به حد استاندارد برساند از آهن، کلر و مواد منعقد کننده استفاده می‌کند که موجب ایجاد بو و طعم خاصی در آب‌شده است.

وی بابیان اینکه آب شرب سنندج ازنظر کیفیت نمره قابل قبولی نمی‌گیرد می‌افزاید: البته این مربوط به مناطقی از سنندج است که آب آن‌ها از تصفیه‌خانه شماره یک تأمین می‌شود.

بیدار پور با بیان این‌که مناطق تحت پوشش تصفیه‌خانه شماره ۲ سنندج به‌واسطه بهره‌مندی از فناوری بالاتر و همچنین مناطق قدیمی شهر درگیر این مشکل نیستند.

وی با اشاره به این موضوع که تاکنون مراجعه‌کننده‌ای درنتیجه مشکلات آب سنندج به مراکز درمانی این دانشگاه نداشتیم ادامه می‌دهد: روزانه از آب آشامیدنی سنـندج نمــونه میکروبی و شیمیایی گرفته می‌شود و بر همین اساس، ازنظر میکروبی و شیمیایی سالم است اما قبول داریم که کیفیت پایینی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.