مازندران- رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران گفت: معادن مازندران مشکل ایمنی دارند.

معادن مازندران مشکل ایمنی دارند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید مجتبی مرتضوی صبح یکشنیه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه تجهیزات معادن از خارج از کشور وارد می شود و خریداری انی تجهیزات سخت شده است، اظهار کرد: در ۴ حادثه سالجاری، ۴ معدن کار مازندرانی جان باختند.

وی به غیرفعال بودن ۱۰۰ معدن در مازندران اشاره کرد و گفت: با فعال شدن معادن تعطیل، اشتغالزایی خوبی صورت می گیرد چراکه اشتغالزایی در معدن ۸ برابر صنعت است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از فعالیت ۱۱۷ معدن در حوزه های زغال سنگ، آهک، سیلیس، فلورین و شن و ماسه در استان خبر داد و افزود: ۱۹ معدن نیز در حال تجهیز هستند تا به عرصه تولید بیایند.

مرتضوی با تاکید بر اینکه هر معدن موظف است یک کارشناس بکار گیرد، یادآور شد: تنها ۸۰ معدن استان مسئول فنی دارند و ۴۰ معدن دیگر بدون مسئول فنی مشغول بکار هستند.

وی ادامه داد: بدنبال این هستیم تا بکارگیری مسول فنی در همه معادن استان، زمینه اشتغال فارغ التحصیلان این رشته فراهم شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران از راه اندازی کمیته ایمنی در این سازمان خبر داد و گفت: نیاز مبرم به ۳ پایگاه امداد و نجات برای حوادث معدن در استان داریم و این موضوع را به سازمان نظام مهندسی معدن کشور اعلام و این مساله از طریق سازمان صمت در حال پیگیری ست تا حداقل یک پایگاه در استان دایر شود.

مرتضوی خواستار تشکیل کارگروه ایمنی استانی در راستای جلوگیری از حوادث معدنی شد و تاکید کرد: شکل گیری این کارگروه در گرو همدلی دستگاه های اجرایی ذیربط است.

وی از عدم وجود همدلی و وفاق در این زمینه گفت و گفت: با توجه به اینکه ارگان های ذیربط مشغله داشته و به مساله ایمنی معادن ورود پیدا نمی کنند، استانداری مازندران باید با فراخوان دستگاه های مرتبط، از بروز اتفاقات ناگوار در آینده جلوگیری کند.

مرتضوی ادامه داد: بازدیدهای دوره ای از معادن استان را در دستور کار داریم تا در این راستا تعامل خوبی با معدن داران صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران خبر از احیا و بازگشایی معادن کوچک مقیاس خبر داد و گفت: بازسازی معدن یک علم بوده و باید به مساله احیا معادن هنگام معدن کاری توجه ویژه ای شود تا از تخریب محیط زیست جلوگیری گردد.

مرتضوی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در رابطه با آلودگی آب و خاک توسط معادن شن و ماسه در محور هراز خاطرنشان کرد: محیط زیست و استانداری در رابطه با موضوع تولید گرد و غبار وارد شدند و تاکنون نامه ای از این دو مجموعه به سازمان نظام مهندسی معدن در راستای حل این معضل ابلاغ نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارمان در رابطه با برداشت های غیرمجاز از معادن شن و ماسه با اعلام اینکه از نظر قانون مشکلی نداشته و تنها در اجرای قوانین معضل داریم، توضیح داد: با بازرسی های دوره ای و نقشه برداری های دقیق می توان از میزان برداشت ها مطلع شد و در این راستا به مدیرکل صمت استان پیشنهاد دادیم تا نقشه برداری کامل از معادن روباز استان صورت گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در رابطه با واگذاری معادن غیرفعال گفت: وزارت صمت باید معادن غیرفعال را به مزایده بگذارد و در این راستا مقرر شده که این مزایده در مازندران صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.