معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه گفت: ما مصمم به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی هستیم و در این امر نباید شک کرد.

۵۵ درصد تجارت ایران با همسایگان است/ شک نکنید «گام چهارم» را برمی‌داریم

قدس آنلاین:غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه طی گفتگویی با روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مورد ارتباط با همسایگان گفت: خوشبختانه وزارت امور خارجه توانسته رفت و آمدهایی که به کشور و بیرون انجام می‌شود را سازماندهی کند و به موفقیت‌های خیلی خوبی هم رسیده‌ایم. ما امروز شاهد شکل‌گیری روال‌هایی هستیم که شاید سال‌ها انتظار می‌کشیدیم اقتصاد ایران در این مسیرها قرار بگیرد. مثلا محوریت همسایگان در تجارت خارجی ایران، که یکی از آرزوهای دیرینه جمهوری اسلامی بوده امروز محقق شده است. امروز و الان، همسایگان محور اصلی تجارت خارجی ایران هستند. بیش از ۵۰ تا ۵۵ درصد تجارت خارجی ما با همسایه‌ها انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این رقم پس از بازگشت تحریم‌های امریکا است؟  اظهار داشت: بله، منظور من هم‌اکنون است. این یک موفقیت خیلی بزرگ برای اصلاح ساختار کلی تجارت کشور است و از همان ابتدا هم باید همسایگان در اولویت نخست ما می‌بودند. ما اخیرا شاهد امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا بودیم. این یک موفقیت بسیار بزرگ برای دولت بود که در این مقطع توانست این موافقتنامه را اجرا کند. ما در این بازار دویست میلیونی، به پانصد و اندی کالا دسترسی پیدا می‌کنیم که این یک گام بلند و مثبت است و اهمیت آن زمانی دوچندان می‌شود که بدانیم این اقدام در دوره اعمال تحریم‌های یک‌جانبه امریکا صورت گرفته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه همسایگان همیشه یک ظرفیت و مزیت بوده‌اند تصریح کرد: شاید به دلیل اینکه کار با غرب و غیر از همسایگان راحت‌تر بوده، در سال‌های گذشته، غرب را انتخاب کرده‌اند. تحریم‌ها باعث شده که ما امروز روی دسترسی‌های آسان تمرکز کنیم. ما با بازارهای همسایگان خودمان با فاصله یک مرز ارتباط برقرار می‌کنیم. در این بازارها تقاضای بسیاری برای کالاهای ایرانی وجود دارد.

انصاری در مورد نهادینه سازی تجارت با همسایگان نیز گفت: این نهادینه‌سازی باید از طریق موافقتنامه‌هایی که با این کشورها امضا می‌کنیم، حاصل شود. موافقتنامه‌هایی نظیر موافقتنامه‌های گمرکی، ترانزیتی یا تجارت ترجیحی. این موافقت‌نامه‌ها می‌تواند نقش همان تضمینی را ایفا کند که شما به آن اشاره کردید. ما درحال حاضر بیش از ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم. اما این صادرات همواره می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. وقتی که با عراق به موافقتنامه‌هایی برسیم که این تجارت ما در چارچوب آن موافقتنامه‌ها و نه بر اساس سلیقه بازار و روزمرّگی حاصل شود، می‌توانیم آینده این تجارت را هم تضمین شده‌ بدانیم.

وی با بیان اینکه موانعی در خصوص تجارت با عراق وجود دارد اظهار داشت: آنها مقاومت می‌کنند و به نظر می‌رسد که نگران عدم توازن در حجم صادرات و واردات خود با ایران هستند. صادرات ما به عراق ۱۳ میلیارد دلار و صادرات عراق به ایران ۲۵۰ میلیون دلار است. ما هم باید به نگرانی طرف تجاری خودمان توجه داشته باشیم و راه‌هایی برای افزایش صادرات این کشور به ایران بیابیم. مساله دیگر قانع کردن بازارهای داخل است. اینکه این همه امتیازات به دست آورده‌ایم، باید امتیازاتی را نیز بدهیم. قانع کردن در اینجا یک مساله است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش به فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران اشاره کرد و گفت: دونالد ترامپ همزمان با کناره‌گیری از برجام، سیاست جدیدی با عنوان فشار حداکثری را علیه ایران آغاز کرد اما حقیقت این است که برخلاف ادعاهایی که شما هم به آن اشاره کردید امروز امریکا به این نتیجه رسیده که فشار حداکثری جواب نداده است.

انصاری ادامه داد: دولت با وجود تحریم‌ها دستاوردهای اقتصادی داشته و بر روند اقتصادی کشور نیز مسلط شده است. امروز حتی سازمان‌های بین‌المللی در مورد رشد اقتصادی سال آینده ایران صحبت می‌کنند. این نشان می‌دهد که فشار حداکثری امریکا نتیجه نداده و قطعا هم نتیجه نخواهد داد. من فکر می‌کنم که این سیاست حتی نتایج عکس برای امریکا خواهد داشت. امسال پس از ۴۰ سال اتفاقی که آرزوی همه پس از انقلاب بود رخ داده و امسال سالی است که دولت بودجه جدا از نفت را معرفی می‌کند. این آرزوی دیرینه چهل‌ساله انقلاب بود.

وی افزود: اینکه ما برای عدم وابستگی به نفت تلاش می کنیم با اینکه امریکا تلاش کند فروش نفت ما را به صفر برساند دو مقوله متفاوت است. فروش عادی نفت حق ایران است. اگر دولت بگوید ما باید نفت‌مان را به فروش برسانیم و بازارها باید برای ما باز شود، به این معنا نیست که ما باید از حق خودمان بگذریم. این حق ما و ملت ما است که بتوانیم بازارهای بزرگ نفت را در اختیار داشته باشیم و به راحتی نفت خود را به هر جا و هر کسی که مایل هستیم، بفروشیم. این بحث دیگری است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار ما داریم بودجه بدون نفت معرفی می‌کنیم، تصریح کرد: این کار بسیار سختی است ولی اصلا غیرممکن نیست. امسال اولین سالی است که صادرات غیرنفتی ما نسبت به صادرات نفتی ما افزایش داشته است. ملت هم مقاومت و پشتیبانی کردند. تولید در بخش‌های مختلف رو به افزایش است. ما باید شرایطی را فراهم و دست شرکت‌ها را باز کنیم و بتوانیم برای آنها منابع مالی تعریف کنیم. با وجود سال ۹۷ و ۹۸ ما در سال ۹۹ وارد رشد می‌شویم. درحالی که تحریم‌های امریکا فروش نفت ما را تحت‌الشعاع قرار داده اما اقتصاد ما وارد مرحله رشد شده است.

انصاری در مورد برخورد آمریکا با کشورهای اروپایی برای جلوگیری از تعامل تجاری با تهران نیز اظهار داشت: اروپایی‌ها تلاش بسیار زیادی کردند ولی نفوذ و ریشه امریکا در اروپا بیش از آن بود که ما تصور می‌کردیم. در ابتدای مصاحبه عرض کردم که ۱- تحریم‌های امریکا و ۲- رفتارهای امریکا به چالش‌هایی تبدیل شده‌اند. مثلا بانک توسعه اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی می‌کند بعد مشاهده می‌کنیم که به فاصله بیست و چهار ساعت مدیرعامل آن، این موضوع را تکذیب می‌کند و می‌گوید ما اشتباه کرده‌ایم. بعد مشخص می‌شود که به او مراجعه و تهدیدش کرده‌اند. مثلا به او گفته‌اند که فرزند شما در امریکا تحصیل می‌کند یا همسرش را هم تهدید کردند. اینکه حتی اگر در چارچوب قوانین و مقررات شرکت خود این کار را انجام دهد، از امتیازاتی محروم می‌شود. پاسپورت بعضی از آنها را گرفته‌اند و ویزاهایی که در پاسپورت فرزندان‌شان و خانواده‌شان بوده را باطل کرده‌اند. تمام این رفتارها به خاطر کار با ایران است. این یک رفتار وحشیانه است و رفتار طبیعی نیست.

وی افزود: اروپایی‌ها تلاش خود را کرده‌اند اما امروز، اروپا، اروپای گذشته نیست. اروپا امروز ضعیف‌ترین دوران عمر خود را می‌گذراند. در حال حاضر اروپا درگیر مسائلی همچون خروج انگلستان از اتحادیه و بحران‌های اقتصادی است. اروپایی‌ها بعد از موضوع تحریم ایران و تلاشی که برای تداوم همکاری اقتصادی با ایران انجام دادند تازه به ذلت خودشان در مقابل سیستم مالی امریکا پی برده‌اند. امروز آنها با وجود تصمیمی که می‌گیرند نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها تا به امروز که با هم صحبت می‌کنیم، با وجود تلاش‌های گسترده‌ای که انجام داده‌اند، عملا کاری نتوانستند انجام دهند تصریح کرد: اگر نخواهیم بگوییم هیچ گامی، اما آنچه پاسخگوی نیاز ما باشد تا حالا نتوانسته‌اند انجام دهند. حرکت‌های کوچکی انجام داده‌اند، اما حرکتی نیست که برای ما قانع‌کننده باشد. اینکه آیا در فرصت باقی مانده می‌توانند این کار را انجام دهند، باید ببینیم تلاش آنها به کجا خواهد رسید.

انصاری با تاکید بر اینکه ما مصمم به قدم چهارم هستیم و در این نباید شک کرد، اظهار داشت: تمام مقامات جمهوری اسلامی ایران از آقای رییس‌جمهور، وزیر امور خارجه، معاونین وزیر امور خارجه، همواره تاکید کرده‌اند که اگر اروپا نتواند اراده سیاسی که از آن نام می‌برد را در میدان عمل نشان بدهد، ایران گام چهارم را برخواهد داشت. امیدواریم اروپایی‌ها بتوانند ابتکاری را معرفی کنند که ایران را به باقی ماندن در برجام متقاعد کند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مسیری که در آن قرار داریم در نهایت ممکن است ما و ۱+۴ را به سمت پایان برجام ببرد؟ گفت: اینکه چه پیش خواهد آمد، مشخص نیست. برجام، قراردادی است که دو طرف می‌توانند ارزش آن را حفظ کنند و تعهد هر دو طرف برای حفظ آن ضروری است. برجام یک قرارداد چندجانبه است و تعهد یک طرف نمی‌تواند این قرارداد را زنده نگاه دارد. ما آن طرفی نیستم که خواهان مرگ برجام است.

معاون دیپلماسی وزارت خارجه ادامه داد: قطعا ما آخرین کسی هستیم که می‌گوییم حیات این قرارداد فایده‌ای نخواهد داشت. اگر ما امروز این گام‌ها را برمی‌داریم به خاطر این نیست که می‌خواهیم از برجام خارج شویم، بلکه برای حفظ برجام است. ما می‌گوییم حفظ برجام زمانی است که همه تعهدات‌شان را نسبت به آن اجرا کنند. اگر قرار باشد که طرفین به تعهدات خودشان عمل نکنند دیگر قراردادی وجود ندارد. اما ما همان‌طوری که همه مقامات گفتند، متعهد به برجام هستیم و می‌خواهیم برجام حفظ شود. امیدوار هستیم که بازماندگان در برجام به تعهدات خود عمل کنند.

سفیر سابق ایران در هند در مورد تعاملات تجاری تهران و دهلی نو در مورد فروش نفت نیز گفت: اولا فروش نفت به هند یک تجارت دو طرفه است. یعنی اگر هند از ما نفت خریداری می‌کند، پول آن را در همان جا نگهداری می‌کنیم و از آنجا کالا خریداری می‌کنیم. بیش از آنکه ما نگران فروش نفت خود باشیم، کشاورزان هندی نگران این هستند که اگر منابع مالی ایران در آنجا به اتمام برسد، بازار بسیار جذاب برای محصولات هندی را چه کسی می‌خواهد تامین کند؟ آیا کشوری که هند آن را جایگزین نفت ما می‌کند برنج و محصولات هندی را هم خریداری خواهد کرد؟ پول ایران در هند منبعی است که برای دو طرف استفاده می‌شود.

انصاری با بیان اینکه طبق قراردادی که میان تهران و دهلی نو است این پول در هند می‌ماند و اگر این پول تمام شود، تصریح کرد: معنا و مفهوم آن این است که فروشندگان هندی نیز باید به‌دنبال مشتریان جدیدی باشند. بنابراین ضمن اینکه ما از فروش نفت به هند سود می‌بردیم، اما قطعا بدانید هندی‌ها بیش از ما سود می‌برند. صدها هزار کشاورز هندی به امید این تجارت هستند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان اینکه دولت هند می‌گوید تلاش می‌کند بتواند راهی برای فعال شدن این تجارت باز کند، اظهار داشت: این تجارت، یک تجارت دو سویه است. البته صادرات غیر نفتی ما به هند ادامه دارد. اگر آنها به آن اندازه از ما کالاهای غیر نفتی خریداری کنند که پاسخگوی صادرات آنها به ما باشد، باز گشایش به حساب می‌آید. در حال حاضر صادرات ما به هند خوب است.

انصاری با بیان اینکه صادرات غیرنفتی تاکنون نتوانسته جایگزین صادرات نفتی ایران به هند شود گفت: اما اگر چنانچه به سمت صادرات بیشتر کالاهای غیرنفتی ایرانی به هند برویم، آمادگی آن در ایران وجود خواهد داشت. بازار هند یک بازار بسیار عظیم برای همه محصولات ایران است. الان بزرگ‌ترین مشکل ما صادرات سیب است. ما پنجمین تولیدکننده سیب دنیا هستیم و بازار هند می‌تواند بازار خوبی برای صادرات سیب ایران باشد. محصولات میوه ایران بازار بسیار خوبی در هند دارد. محصولاتی از جمله پتروشیمی، کودهای شیمیایی و تمام پایین دستی‌های نفت ایران در آنجا بازار دارد. اگر ما بتوانیم این محصولات را در آنجا به فروش برسانیم، بطور طبیعی نگرانی کشاورزان هندی هم از میان می‌رود. اما در مقطع فعلی صادرات نفت ما به هند درآمدزایی بیشتری برای ما داشته است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.