معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: با توجه به فضای خراسان رضوی بیش از ۴ کتابخانه سیار برای این استان نیاز است که برای ایجاد این تعداد نیازمند کمک خیرین و دستگاه‌های اجرایی است.

خراسان رضوی به بیش از ۴ کتابخانه سیار نیاز دارد/ کتابخانه سیار «نور امید» بهینه سازی می شود

به گزراش قدس آنلاین ، مهدی رمضانی ، گفت: سرانه فیزیکی کتابخانه ها، تعداد اعضا کتابخانه ها و تعداد امانت کتاب جزوه شاخصه های اصلی سرانه کتابخانه ها محسوب می شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اضافه کرد: با توجه به شاخص هایی که بالا عنوان شد ما در کشور دچار فقر سرانه کتابخانه هستیم.

وی با بیان اینکه هرچه تعداد کتابخانه ها بیشتر باشد دسترسی مردم به کتاب افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: مشهد نیز تا قبل از افتتاح کتابخانه مرکزی فضای کتابخانه مناسبی نداشت.

رمضانی بیان کرد: با افتتاح کتابخانه مرکزی با متراژ بالایی که داشت، سرانه دسترسی مردم به کتاب را به میزان بالایی جابجا کرد هر چند همچنان نیاز به افزایش کتابخانه در این شهر احساس می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  با بیان اینکه وضعیت کتابخانه های خراسان رضوی نسبت به سایر استان ها بهتر است، عنوان کرد: هر چند این وضعیت مطلوب نیست و همچنان فضا برای کار بیشتر وجود دارد.

وی بیان کرد: البته در بحث ساخت و توسعه کتابخانه در دو سال اخیر اقدامات خوبی در مشهد و خراسان رضوی رقم خورده که امیدواریم این اتفاق های خوب از جمله تکمیل پروژه های نیمه تمام استمرار داشته باشد.

رمضانی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی در شهرهای بزرگ فضایی برای ترویج کتابخوانی ایجاد می کند، گفت: در حال حاضر ۹ کتابخانه مرکزی در کشور داریم که با افتتاح کتابخانه مرکزی یزد این تعداد به ۱۰ عدد می رسد.

رمضانی در خصوص ترویج و تبلیغ کتابخوانی در کشور عنوان کرد: هرچه تعداد اعضای یک کتابخانه بیشتر باشد تعداد افراد کتابخوان هم بیشتر می شود البته یک نکته وجود دارد و آن این است که باید میان افرادی که از مخزن کتابخانه استفاده می کنند با افرادی که صرفاً از سالن کتابخانه بهره می‌برند تفاوت قائل شد.

معاون توسعه ها کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از نظر کتابخانه های عمومی اعضایی که از سالن مطالعه فقط استفاده می‌کنند این حضور ظرفیتی هستند که می شود روی آنها  برای ترغیب استفاده از مخزن کتاب سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی کشور ترویج کتاب با محوریت کتابخانه هاست، اضافه کرد: منظور از گفته فوق این است که همه فعالیتهای کتابخانه های عمومی کشور با محوریت کتابخانه ها و مرکزیت آنها برگزار می شود از جمله می توان به برنامه های کتابخوان، جلسات خوانش، همخوانی و نقد کتاب اشاره کرد.

رمضانی افزود: به نظر من یک کار جدی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی شروع شده و استمرار آن در آینده حتما به نسل کتابخوان کشور کمک می‌کند، اولویت دادن کودکان و نوجوانان است.

بیش از ۹۹ درصد کتابخانه های کشور بخش کودک دارند

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: در حال حاضر ۹۹/۶ درصد کتابخانه های عمومی سراسر کشور بخش کودک دارند.

وی افزود: کتابخانه های عمومی کشور به بخش کودک کتابخانه ها عمومی به عنوان صندوق ذخیره فضای کتابخانه های کشور نگاه می کنیم که کتاب خوانهای آینده هستند.

رمضانی گفت: خانواده‌ها  تا مقطعی به حوزه کتاب کودک و نوجوان اهمیت می دهند اما از یک زمانی از این حوزه فاصله می گیرند که این موضوع باعث منقطع شدن ارتباط کودک با کتاب می شود که  کتابخانه می تواند تا حدودی مانع این اتفاق شود.

بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب به کتابخانه مرکزی مشهد اضافه می شود

رمضانی در خصوص غنی سازی منابع کتابخانه مرکزی مشهد نیز عنوان کرد: کتابخانه های عمومی کشور ملزم به تهیه منابع است اما الزاماتی که وجود دارد باعث محدودیت هایی در این زمینه شده است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مرکزی مشهد به خاطر وسعتی که دارد تا جایی که امکان داشته باشد، منابع آن را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: به زودی بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب کتابخانه مرکزی مشهد اضافه خواهد شد.

اضافه شدن 5 کتابخانه سیار به کتابخانه های سیار کشور

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه کتابخانه های سیار نقش موثری در آسان شدن دسترسی مردم به کتاب دارند، اظهار کرد: یکی از اولویت های ما در نهاد کتابخانه ها در دو دهه اخیر ایجاد کتابخانه‌های سیار است.

وی با بیان اینکه سال گذشته چهار کتابخانه سیار به کتابخانه‌های سیار کشور اضافه شد گفت: امسال هم پنج کتابخانه سیار به ۲۴  کتابخانه‌های سیار کشور اضافه خواهد شد که با نصب سیستم جی پی اسGps تمام این کتابخانه ها سیار عضوگیری و امانت به صورت مستقل و الکترونیکی انجام می شود.

رمضانی کتابخانه سیار را در کشور یکی از فعال ترین و پربازده ترین نوع کتابداری عنوان کرد و گفت: مصداق گفته های فوق، خانه سیار شهید روشنک است که حضور پر رنگی در خدمت رسانی دارد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  با بیان اینکه به زودی کتابخانه سیار خراسان رضوی که یک خودروی تریلی مستهلک شده است، بهینه سازی می شود، گفت: کتابخانه سیار پربازده ترین و بهترین مدل کتابخانه ای است و به خصوص در استان های غیر کوهستانی امکان دسترسی کتاب را  برای همگان فراهم می کند.

خراسان رضوی بیش از ۴  کتابخانه سیار نیاز دارد 

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی مدیریت کننده است و توان زیادی در ایجاد کتابخانه سیار ندارد، اظهار کرد: با توجه به فضای خراسان رضوی بیش از چهار کتابخانه سیار برای این استان نیاز است که برای ایجاد این تعداد نیازمند کمک خیرین و دستگاه‌های اجرایی است.

گفتنی است؛ با توجه به آخرین جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز قرار است به زودی یک کتابخانه سیار به کتابخانه های سیار خراسان رضوی اضافه شود.

فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.