وزیر امور خارجه گفت: ایران اهل مذاکره است، ایران اهل گفت‌وگو است اما صحبت باید براساس مقررات بین‌المللی باشد. آنچه من گفتم کلمه‌ای جدای از مقام معظم رهبری نبود که گفتند آمریکا باید به برجام برگردد؛ من مجری سیاست‌های نظام هستم.

مجری سیاست‌های نظام هستم/ نگذاریم ما را منفعل جلوه دهند/ اگر پولشویی نداریم پس سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید؟

قدس آنلاین: محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال سید محمد جواد ابطحی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلستان، گفت: با توجه به اینکه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز برگزار کند، بنابراین من از هیات رئیسه درخواست کردم  سوال از من را به جلسه بعد موکول کند تا بتوانم سر فرصت پاسخ بدهم که با این درخواست مخالفت شد.

 وزیر امور خارجه گفت: بنده الان به جای اینکه به جلسه شورای عالی امنیت ملی بروم باید برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته در صحن مجلس به سوال پاسخ دهم و جای خوشبختی است که دوستان چنین محبتی را به من دارند و ما خدمتشان می‌رسیم.

ظریف اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد این است که بنده مسئول دفاع از جمهوری اسلامی ایران در خارج  هستم و همه نحوه دفاع بنده از کشور در خارج را مشاهده کردند. هم در تلویزیون پخش می‌شود و هم کلیپ‌های آن منتشر می‌شود و مشخص است که چه کسانی به خاطر منافع داخلی سوالاتی را مطرح می‌کنند؛ فکر می‌کنم که مسائل امنیت ملی ما مهم‌تر از آن است که با بحث‌های جناحی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: بیشترین تلاش را برای مقابله با حرکت‌های غربی‌ها در مورد پولشویی، جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه انجام داده است و ما این تلاش ها را ادامه خواهیم داد. الان هم که آخرین اقدام کمیته اقدام مشترک(اف ای تی اف) در مورد پولشویی علیه ایران صورت گرفت، تندترین دفاع‌ها از موضع جمهوری اسلامی را بنده کردم.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: صحبتی که قبلا در مورد پولشویی کردم، صحبت بنده نبود بلکه اظهاراتی بود که مقامات مختلف کشور مطرح کرده بودند. وظیفه من حمایت و دفاع از جمهوری اسلامی است و حتما یک مقداری و شاید عقل داشته باشم که صحبتی نکنم که در خارج مجبور شوم خودم از آن دفاع کنم.  

ظریف گفت: اتهاماتی که به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند این است که به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد چراکه نمی‌خواهد با تروریسم و پولشویی مقابله کند ولی آنچه من عرض کردم این بود که گروه‌های فشاری هستند که آنها منافع مالی شخصی دارند. حالا شما می‌توانید در تلویزیون ببینید که در دادگاه سلطان سکه در خصوص روش‌های پولشویی چه گفتند.

وزیر امور خارجه افزود: دامن نظام جمهوری اسلامی از این حرف‌ها مبرا است، آنچه بنده عرض کردم در جهت حرف‌هایی است که در خارج از کشور در حمایت از جمهوری اسلامی زده می‌شوند و آن این است که منافعی که باعث می‌شود با این حرکت‌ها مخالفت باشد، منافع دارنده پول هستند و مواردی هست که هزار-هزار میلیارد تومان پولشویی توسط باندهای قاچاق سکه و ارز رد و بدل می‌شود که امروز در دادگاه های جرایم اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مورد موضوع اول اگر بنده در جلسه‌ای که در دوحه سخنرانی کردم گفتم آمریکا نباید در دنیا علم مذاکره را در دست بگیرد؛ ما باید چهره کریه آمریکا را به دنیا معرفی کنیم و نگذاریم ما را منفعل جلوه دهد و بگوید ما آماده مذاکره هستیم.  

ظریف افزود: ایران اهل مذاکره است، ایران اهل گفت‌وگو است اما صحبت باید براساس مقررات بین‌المللی باشد. آنچه من گفتم کلمه‌ای جدای از مقام معظم رهبری نبود که گفتند آمریکا باید به برجام برگردد؛ من مجری سیاست‌های نظام هستم.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهید نوار پخش کنید بفرمایید، گفت: منافع شدیدی برای جلوگیری از مقابله نظام با پولشویی وجود دارد؛ بحث ما مقابله جمهوری اسلامی ایران با پولشویی است که حضرت آقا فرمودند اگر اقدام کنید صدای خیلی‌ها در خواهد آمد؛ این خیلی‌ها چه کسانی هستند؟ آنکه خطاب رهبری بود که اگر به دنبال فساد بروید صدای خیلی‌ها در می‌آید چه کسانی هستند؟

وی افزود: اگر می‌خواهید به صحبت‌های بیگانه توجه کنید ببینید از من نقل قول کردند یا از آقای حسین شریعتمداری که به من حمله کرد بود؟ برای حرف‌های من جشن گرفتند یا برای حرف‌های کسی دیگر؟ من گفتم ایران حامی فساد نیست اما برخی از پولشویی منفعت می‌برند.

ظریف ادامه داد: اگر برخی  ۱۰۰۰ میلیارد از پولشویی سود نبرده‌اند نیاز نبود دولت و قوه قضائیه ۶۰ صفحه آیین‌نامه تصویب کنند. مگر دو هفته گذشته دولت و قوه قضائیه قانون تصویب نکردند؟ اگر پولشویی نیست پس سلطان سکه را به چه جرمی اعدام کردید؟  

ظریف گفت: چرا صحبتی که در دفاع از جمهوری اسلامی و در رد سخنان منافقین شده به صحبت علیه نظام تبدیل کردید؟ چرا کیهان آن مقاله‌ها را نوشت و آن مقاله‌ها مورد توجه قرار گرفت؟ بنده در دنیا معروف هستم که برای منافع جمهوری اسلامی ایران سینه‌چاک می‌کنم. شما سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در مورد بنده را شنیدید. من خلاف منافع نظام صحبت می‌کنم یا آنها که از صحبت‌های من سوءاستفاه می‌کنند. این کارها بنده را در دفاع از جمهوری اسلامی باز نمی دارد.

وی ادامه داد: در برخورد با ۱+۵ در گذشته که ناگزیر به مذاکره با آمریکا شدیم به دلیل علاقه ما و به دلیل اعتماد ما نبود که اگر اعتماد داشتیم ۱۵۰ صفحه توافق نمی نوشتیم و مثل کره شمالی توافقمان دو صفحه‌ای بود. اگر اعتماد داشتیم بند ۳۶ به این موضوع اختصاص پیدا نمی‌کرد که ایران اگر دید سایرطرفها به تعهدات عمل نمی‌کنند.

وی افزود: اعتماد نداشتیم اما اقداماتی که در قبل از ورود ما رخ داده بود، ایران را با ۶ قطعنامه شورای امنیت مواجه کرده بود این قطعنامه‌ها تنها در صورتی می تواند لغو شود که ۵ عضو شورای امنیت موافق باشند. این ۶ قطعنامه و کاغذپاره‌ها فقط با توافق ۵ عضو قابل لغو بود.  

وزیر امور خارجه گفت: من بعد سال‌ها زندگی در غرب شیفته مذاکره با غرب نیستیم؛ بیشترین فشار مذاکره و توهین‌ها را من تحمل کردم که نهایتا هم از طرف آمریکایی‌ها تحریم شدم. این مذاکر ه را  انجام دادیم که ۶ قطعنامه شورای امنیت را لغو کنیم و لغو کردیم که در سابقه شورای امنیت سابقه ندارد. حالا می‌خواهید این قطعنامه ها برگردد تا دوباره گروهی مجبور به مذکره شوند؟ یا الله 

وی ادامه داد: مسئولین ارشد نظام صلاح را می‌دانند که می‌گویند آمریکا باید به برجام برگردد. نیاز است ما برای اینکه در این شرایط حساس کشور را از گزند بدی‌ها و تبلیغات نابجا مصون بداریم یک دل باشیم، یک پارچه باشیم؛ اگر همراه هم باشیم حتما آنهایی که از هر طرف برای این کشور نقشه می‌کشند به لطف خدا شکست خواهند خورد.

وی افزود: در آن جبهه همه ما متحد هستیم و هم داستان هستیم. همه مردم ایران در یک کشتی نشسته‌ایم. مردم ایران همه آماج حملات هستند؛ اصلاح طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. ان‌شاالله این مردم با حضور در پای صندوق رای نشان می‌دهند که اراده آنها خلل ناپذیر است.  

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.