مدارس فوتبال خراسان رضوی با وجود برخی مشکلات در فصل سرد و دل‌انگیز پاییز کماکان پذیرای کودکان پر جنب و جوش و دوستدار این ورزش هستند و به نظر می‌رسد این روند امیدها را به شکل‌گیری مستحکم فوتبال پایه در استان بیشتر کرده است.

جنب و جوش پاییزی مدارس فوتبال خراسان رضوی

به گزراش قدس آنلاین ، رییس هیات فوتبال خراسان رضوی روز یکشنبه در باره مدارس فوتبال استان به خبرنگار ایرنا گفت: ساماندهی این مدارس در تابستان گذشته آغاز شد و اولویت این ساماندهی نیز مجوز دار کردن آنها و جلوگیری از فعالیت مدارس فوتبال بدون مجوز بوده است.

احسان اصولی افزود: مدارس فاقد مجوز که تا پیش از این فعال بودند در فرایند اخذ مجوز مشارکت کرده و در تابستان گذشته شمار مدارس فوتبال دارای مجوز به ۷۲ مدرسه رسید که در حال حاضر با فرارسیدن فصل سرما این تعداد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: تابستان امسال این مدارس در مشهد بطور میانگین دست‌اندرکار آموزش ۱۰۰ نفر در این رشته ورزشی بودند و حدود ۹ هزار کودک و نوجوان نیز طی این مدت در استان به فراگیری فنون و مهارت‌های ورزش فوتبال پرداختند.

فعالیت ۳۰ درصد مدارس فوتبال تابستانی

مسوول کمیته جوانان و استعدادیابی هیات فوتبال خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس فوتبال که در تابستان فعالیت داشتند در پاییز و در طول سال به فعالیت ورزشی خود ادامه می‌دهند.

سید خلیل موسوی افزود: درراستای تداوم فعالیت آموزشی فوتبال و مدارس این رشته که نقش مهمی برای تربیت ورزشکاران این رشته در سنین پایه دارند لیگ زیر ۱۲ سال فوتبال استان نیز مهر ماه امسال راه‌اندازی شد.

وی اظهار داشت: ۳۵ تیم در قالب پنج گروه در نخستین لیگ فوتبال کودکان زیر ۱۲ سال خراسان رضوی شرکت دارند که به صورت دوره‌ای و متمرکز رقابت‌ها را در مناطق مختلف استان پیگیری می‌کنند.  

حضور ۷۰۰ بازیکن در لیگ زیر ۱۲ سال

موسوی این لیگ را مختص فوتبالیست‌های فعال در مدارس فوتبال استان اعلام کرد و گفت: ۷۰۰ بازیکن زیر ۱۲ سال و کادر فنی و مدیریت تیم‌های فوتبال از شهرستان‌های مشهد، تایباد، خواف، تربت‌جام، فریمان، کاشمر، بیشابور و بردسکن در این مسابقات حضور دارند و این لیگ هم اکنون در حال طی هفته هفتم است.   

وی افزود: اصلی‌ترین و مهمترین هدف راه‌اندازی لیگ فوتبال برای کودکان زیر ۱۲ سال آموزش اصول بازی جوانمردانه به بازیکنان از سنین پایه است. همچنین از دل این لیگ می‌توان بازیکنان مستعد را نیز شناسایی کرد.

مدیر یک باشگاه ورزشی که آموزش فوتبال در سنین پایه را در فعالیت‌های خود گنجانده است به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل این باشگاه فوتبال امکانات سخت افزاری نظیر زمین چمن مناسب است که در فصول سرد وجود ندارد.

محسن سخن سنج افزود: فقط چند زمین استاندارد و مصنوعی فوتبال در این فصل وجود دارد اما قیمت آنها زیاد است. اداره کل ورزش و جوانان نیز زمین چمن مصنوعی ورزشگاه تختی را سال گذشته ۷۰۰ میلیون ریال به بهره‌بردار اجاره داد که امسال این رقم به سه میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهار داشت: به تبع آن بهره‌بردار نیز اجاره زمین به باشگاه‌ها را افزایش داده و در نتیجه بسیاری از خانواده‌ها دیگر امکان پرداخت شهریه‌های سنگین مدارس فوتبال را ندارند لذا هدف همگانی کردن فوتبال محقق نخواهد شد و تنها طبقه برخوردار از این مدارس می‌توانند استفاده کنند.

نظارتی به مدارس فوتبال نمی‌شود

مدیر باشگاه ابومسلم ثامن که در رده‌های سنین پایه به آموزش فوتبال می‌پردازد نیز گفت: هیچ ارزشیابی و نظارتی بر مدارس فوتبال نیست، این باشگاه در حالی که همه هزینه‌ها را پرداخت کرده و مدرسه فوتبال خود را مطابق موارد قانونی تاسیس نموده اما تاکنون هیچ ناظری از هیات فوتبال استان و اداره کل ورزش و جوانان برای نظارت به این مدرسه نیامده است.

علی اصغر رحیمی افزود: هر کلاس مدرسه فوتبال باید حدود ۲۵ تا ۳۰ فوتبال آموز داشته باشد تا بتواند به شکل اصولی ۱۲۰ ورزشکار را در سنین ۶ تا هشت سال، هشت تا ۱۰ سال، ۱۰ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۴ سال ثبت نام کند اما هم اکنون در بسیاری از مدارس فوتبال بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند که عدم خدمات دهی مناسب خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به فوتبال را دلسرد می‌کند.

این پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی اظهار داشت: مدارس فوتبال به صورت قارچ گونه سبز شده‌اند و برخی پیشکسوت‌ها نیز با مجوزهایی با عنوان "در حال بررسی و اقدام" تنها در دو ماه تابستان آموزشگاه‌هایی را برپا می‌کنند و پس از این فصل و کسب منفعت مالی آموزش را رها می‌کنند و همه این‌ها با عدم نظارت دستگاه‌های متولی صورت می‌گیرد.

وی از فعالیت مربیان بدون مدرک و آموزش ندیده در مدارس یاد شده انتقاد کرد و گفت: اقدامات ناهماهنگ، منفعت طلبانه و مقطعی موجب شده فوتبال خراسان رضوی تیمی در سنین پایه به مسابقات کشوری اعزام نکند و تیم‌های پایه خوبی در استان شکل نگرفته‌اند.

رحیمی راه‌اندازی لیگ زیر ۱۲ سال فوتبال در استان را اقدام ارزشمند در جهت تقویت سنین پایه عنوان کرد و افزود: باید استعدادیابی‌ها در کوران همین نوع مسابقات و از بازیکنان حاضر در لیگ‌ها انجام شود اما اخیرا استعدادیابی فوتبالیست‌های زیر ۱۴ سال استان طی ۴۸ ساعت برگزاری فشرده مسابقات انجام می‌شود که با این روش نمی‌توان به درستی استعدادهای استان را کشف کرد.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.