مقامات ارشد صهیونیستی در حالی روزهای اخیر موجی از حمله «ایران به اسرائیل» براه انداخته اند که به نظر می رسد قصد دارند ضمن وارد کردن اتهامات جدید علیه ایران، پشت پرده سناریوی « ایران هراسی » اهداف خاصی را در منطقه دنبال کنند.

چرا تل آویو بار دیگر پروژه ایران هراسی را کلید زده است؟

قدس آنلاین: مقامات رژیم صهیونیستی در پی خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه در ماه گذشته، از این اقدام واشنگتن ابراز نارضایتی کرده و پشت خود را خالی دیدند. آنها به دنبال این موضوع از گسترش دامنه نفوذ ایران در منطقه وحشت زده شده و برای ایجاد فضای ایران هراسی ادعاهایی را در مورد حمله تهران به سرزمین های اشغالی مطرح کردند.

این تحرکات صهیونیست ها با سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در مراسم افتتاحیه پارلمان اسرائیل آغاز شد. نتانیاهو در صحن کنست با طرح ادعایی «وجود تهدیدهایی از سوی ایران علیه اسرائیل» مدتی پس از آن خواستار افزایش بودجه تهاجمی ارتش این رژیم شد.

موضوع به اینجا ختم نشد تا جایی که " تهدیدهای ایران" به نوعی در راس مسائل امنیتی سران رژیم صهیونیستی قرار گرفت و صهیونیست ها این دروغ خودبافته را در راس امورامنیتی خود قرار دادند، به طوری که در طول یک ماه کابینه امنیتی اسرائیل دو جلسه از پیش برنامه ریزی نشده برگزار کرد. صهیونیست ها در این جلسات متفق القول مدعی حمله ایران به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان شدند و از حمله ای مشابه توسط ایران به اسرائیل صحبت کردند.پس از دومین جلسه آنان که سه شنبه هفته گذشته انجام گرفت، سران ارشد صهیونیستی فضا را به شدت علیه ایران ملتهب نگاه داشتند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص علت این اقدامات را "نسبتا مشخص" توصیف کرد و نوشت که ،صحبت های بسیاری از مقامات ارشد در مورد وضعیت منطقه یک هدف روشن دارد و آن هم تشکیل دولت واحد است.

این دسیسه ها برای هر کدام از مقامات صهیونیستی دلیل خاص خود را دارد. به نوشته هاآرتص، برای نتانیاهو علیرغم دومین شکست در تشکیل کابینه می تواند راهی برای ماندن در قدرت باشد.  

برای بنی گانتس رهبر حزب "آبی و سفید" فرصتی است تا مسئولیت هدایت کابینه را تقسیم بندی کند. برای روون ریولین رییس رژیم صهیونیستی راه حلی است که نظام سیاسی را به مسیر خود بازگرداند و پایان دوره نتانیاهو را تسریع بخشد. آویو کوخاوی رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز به پایان بحران سیاسی نیاز دارد تا طرح چند ساله ارتش اسرائیل را پیش ببرد. طرحی که ادعا می شود برای واکنش به تهدیدهای جدید از سوی ایران و گروه های وابسته به آن است.

صهیونیست ها ابتدا مدعی بودند که ایران با کمک گروه های شبه نظامی قصد حمله به اسرائیل از غرب عراق را دارد. اما حالا سناریویی را در مورد حمله ایران به اسرائیل از خاک یمن مطرح می کنند و به ادعای نتانیاهو موشک های بلند برد توسط ایران به یمن برای حمله به اسرائیل انتقال یافته است.

در همین ارتباط روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، به نظر می رسد که نتانیاهو به ارزیابی های امنیتی در مورد اقدامات بازدارنده ایران برای پاسخ به حملات اسرائیل در سوریه حساب باز کرده است. قطعا این امکان وجود دارد که مشکلات سیاسی و قانونی نتانیاهو در اینگونه ارزیابی ها دخیل باشد.  

از دیگر دلایل دست و پا زدن صهیونیست ها در این راستا، به نوعی ترغیب آمریکا برای بازگرداندن نیروهای خود به سوریه و ماندن در شمال سوریه است. رژیم صهیونیستی این را اقدامی بازدارنده برای جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه می داند.

آمریکا ماه گذشته نیروهای نظامی خود را از پایگاه های خود در شمال شرقی سوریه تخلیه کرد و همین باعث انتقاد تند صهیونیست ها نسبت به این اقدام واشنگتن شد. دیروز روزنامه لوموند فرانسه با اشاره به این مساله نوشت که تل آویو به شدت نگران افزایش قدرت و اثرگذاری تهران در کشورهای منطقه است.

یکی از دلایل دیگری که صهیونیست ها را به چنین اقدامی واداشته می تواند در جهت تغییر سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد نیروهای آمریکایی در سوریه باشد. به نوشته لوموند، تصمیم ترامپ مبنی بر خروج نیروهایش از سوریه، با انتقادهای داخلی و خارجی فراوانی روبرو شد.

همچنین این روزنامه فرانسوی ادامه داد: به باور نتانیاهو، اگر آمریکا همه‌ نیروهای خود را از سوریه خارج کند، رقیب اصلی اسرائیل در منطقه، یعنی ایران نفوذ خود را در کشورهای همسایه گسترش خواهد داد.

حالا با گذشت پس از یک ماه از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و پایان عملیات چشمه صلح ترکیه، خبرهایی مبنی بر بازگشت نظامیان آمریکایی به پایگاه هایشان در استان رقه سوریه به گوش می رسد. این شاید نشان دهنده تاثیر سیاست صهیونیست ها در زمینه ماندن آمریکایی ها در سوریه باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.