معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی از الکترونیکی شدن خدمت‌رسانی به مستاجران آستان قدس رضوی خبر داد.

 الکترونیکی شدن خدمت‌رسانی به مستاجران آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی حقیقی صبح امروز در نشست خبری معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی در جمع خبرنگاران با اشاره به سیستم شفافیت اطلاع رسانی و وضعیت ثبت موقوفات بیان کرد: زیرساخت های بانک اطلاعاتی موقوفات به لحاظ نرم افزاری کاملا آماده شده که در قالب آن اطلاعات مختلفی همچون تعداد منابع آبی، چاه، حق آبه، میزان اراضی مشمول اصلاحات ارضی، قراردادهای اجاره کشاورزی، محل قرارگیری رقبات و... قابل دسترسی است.

وی تکمیل بانک های اطلاعاتی را از جمله اقدامات صورت گرفته توسط این معاونت عنوان کرد و افزود: این امر به منظور کاهش زمان فعالیت های مربوط به تجدید اجاره و حق انتقال بوده که در حوزه تجدید اجاره، شاهد کاهش 50 درصدی مدت زمان تجدید آن هستیم.
معاون املاک و اراضی آستان قدس رضوی ادامه داد: برای اینکه مردم بتوانند حقوق موقوفه را پرداخت کنند، شرایط و تسهیلات خاصی برای مستاجران در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال در خصوص تاخیر مستاجرانی که بدهی آن ها کمتر از 10 میلیون تومان و از سال 1390 به بعد بوده، جریمه دیرکرد حذف شده است.
وی درباره ارائه بسته تشویقی برای تغییر کاربری های صورت گرفته خاطرنشان کرد: بسته تشویقی برای بخش هایی که مستاجران تغییر کاربری داده اند، در نظر گرفته شده است؛ بدین صورت که چنانچه خود افراد مراجعه کرده و هزینه تغییر کاربری را پرداخت کنند، مشمول 30 درصد تخفیف نقدی در پرداخت یا پرداخت به صورت اقساط 6 ساله می شوند.
حقیقی ادامه داد: علاوه بر این، برای افرادی که اقساطی در سال های آینده دارند، چنانچه آن را به صورت نقدی پرداخت کنند، در سال نخست مشمول 20 درصد تخفیف می شوند و سال بعد نیز این درصد به صورت پلکانی افزایش می یابد.
وی با اشاره به فعالیت های این معاونت در راستای حمایت از اشتغال و کسب و کار گفت: چنانچه در رقبات واگذار شده، تغییر کاربری ایجاد شود، این امر مشمول حقوقاتی به موقوفه می شود، در همین راستا ضریب تغییر کاربری را که 20 درصد بوده، برای بخش هایی که تغییر کاربری اراضی شکل آموزشی داشته است، حذف کرده ایم و مشمول تخفیف و مساعدت شده اند.
حقیقی درباره اقدامات معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در حاشیه شهر مشهد بیان کرد: شرایط بسیار خوبی در مناطق حاشیه شهر مشهد ایجاد شده است؛ در این راستا برای اراضی موقوفه مورد تصرف در پلاک هایی که اصلاحات ارضی بوده است، در مناطق مذکور حق تقدیمی ها تا 70 درصد بخشودگی اعلام شده و افراد با پرداخت تنها 30 درصد هزینه زمین و آن هم با اقساط بلند مدت در حدود 7 سال می توانند صاحب سند شوند که این اقدامات نقش مهمی در کمک به سند دار کردن اراضی موقوفه دارد.
وی ادامه داد: مناطقی نیز که دارای اصلاحات ارضی نبوده، شامل 40 درصد مشمول بخشودگی شده است.
حقیقی اضافه کرد: ضمن اینکه در 54 روستای شهرستان سرخس و ویژه منازل روستایی، 50 هزار نفر از مردم مشمول این مصوبه شده و موقوفه، حق تقدیمی را کامل بخشیده است.

https://file.razavi.ir/portal-pub/inline-images/mdbeodke8599b9d5m5wbjqk0tnko2z13.jpg
وی با بیان اینکه با توجه به اقدامات صورت گرفته، مردم رغبت بیشتری برای تعیین تکلیف اراضی خود را پیدا کرده اند، گفت: رشد صددرصدی مراجعه برای تجدید اجاره از 2 هزار سند به 4 هزار سند نشان می دهد خود مردم به پرداخت حقوق موقوفه رغبت دارند.
حقیقی با اشاره به اینکه در وضع موجود حدود 31 هزار سند اجاره ما منقضی شده است، تصریح کرد: در واقع مدت زمان 25 درصد از اسناد اجاره شهری، گذشته است و با مساعدت های اعلام شده در تغییر کاربری ها، می توانیم اسناد اجاره را نیز به روزرسانی کرده که بر این اساس از توانمندی بخش خصوصی استفاده شده است.
وی ادامه داد: بدین منظور از ظرفیت تمامی محضرهای سطح شهر استفاده شده و افراد می توانند با مراجعه به نزدیک ترین محضر اسناد رسمی به منزل خود، در کمترین زمان ممکن نسبت به تجدید اجاره اقدام کنند.
حقیقی افزود: در گام بعدی درصدد هستیم این امر را در قالب ظرفیت های مردمی همچون بسیج محله و... عملیاتی کنیم.
وی با اشاره به افزایش 23 درصدی درآمد معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در 6 ماه نخست سال 1398 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: طی این مدت همچنین شاهد افزایش 400 درصدی تعداد و 270 درصدی مساحت سند مالکیتی اخذ شده موقوفه بوده ایم.
حقیقی ادامه داد: کاهش 20 درصدی سرجمع چک های برگشتی، افزایش میزان درآمدهای پایدار از سر جمع درآمدهای حوزه معاونت املاک و اراضی، تغییر 6 درصد از درآمدهای موقت به درآمدهای پایدار، بررسی طرح های بهره وری بهینه از موقوفات با رویکرد ایجاد ارزش افزوده، صدور بیش از 250 اعتبارنامه سند اجاره خط برای اراضی موقوفه مشمول مصوبه مساعدت تخفیق و تقسیط، کاهش زمان فرآیند تجدید اجاره به صورت میانگین از 12 روز به 6 روز و فرآیند انتقال از 14 روز به 12 روز و... بخشی دیگر از اقدامات این معاونت طی 6 ماه نخست امسال را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: علاوه بر این، می توان الکترونیکی کردن فرآیندهای خدمت به مستاجران از طریق پاسخگویی 52 درصد از مستاجران به صورت غیر حضوری، پیگیری به روزرسانی و تعیین تکلیف اسناد اجاره مدت منقضی شده از طریق ارسال 14 هزار و 600 ابلاغیه رسمی به مستاجران و ساماندهی اطلاعات پلاک های ثبتی با ورود بیش از 4 هزار و 440 ردیف اطلاعاتی اسناد موقوفه در سامانه سیاق نوین را نام برد.
حقیقی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه صدور اسناد اجاره خط مستاجران در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با میانگین 3 سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.
وی حفظ و نگهداری موقوفات، ایجاد ارزش افزوده، مشارکت در ساخت پروژه های وقف، دریافت سند مالکیت و به روزرسانی اسناد اجازه را رویکردهای در دستور کار معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی عنوان کرد.
حقیقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات صورت گرفته در بلوار نماز و بخشی از اراضی روستای چشمه پونه بیان کرد: بلوار نماز از سال گذشته با هماهنگی صورت گرفته بین آستان قدس رضوی و مدیریت شهری در محدوده آبشار باز شده و در اختیار مردم قرار گرفته شده است.
وی ادامه داد: موقوفه حداکثر همکاری را در طرح های مصوب شهری همچون معابر، بازگشایی خیابان ها و فضاهای سبز شهری انجام داده است.
حقیقی با اشاره به اراضی آبشار واقع در روستای چشمه پونه خاطرنشان کرد: در این منطقه در یک پلاک حدود 70 هکتاری با شرکتی مشارکت کرده ایم تا بر اساس آن زمین توسط آستان قدس تامین شود و آماده سازی بر عهده شرکت مذکور باشد که این پروژه از سال 1384 آغاز شده است.
وی افزود: تعدادی از افرادی که در بخشی از این منطقه سکونت دارند ادعا می کنند سند مالکیت مربوط به موقوفه نبوده است که البته ما برای کل محدوده، سند داریم؛ پرونده در حال بررسی است و امیدواریم تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.
حقیقی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص برنامه های معاونت املاک و اراضی آستان قدس رضوی در پروژه های مشارکتی با مردم گفت: آستان قدس رضوی آمادگی دارد در اراضی وقفی بزرگ مقیاس و کوچک مقایس، پس از تایید توان سنجی مالی و فنی با مردم مشارکت کند، مشروط بر اینکه فرد درخواست کننده به لحاظ فنی و مالی صلاحیت لازم را داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تعیین تکلیف اراضی بلااستفاده داخل شهر در دستور کار دارید، بیان کرد: در حال حاضر آستان قدس رضوی به ساخت پروژه هایی همچون مشهد مال ورود پیدا نمی کند و به جای آن وارد مشارکت و ساخت واحدهای مسکونی کوچک شده ایم.
حقیقی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا بتوانیم در مناطق کم برخوردار مشهد بارویکرد ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد با الگوی مشارکت مردمی اقدامات درخور شایسته ای را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در داخل شهر مشهد تعدادی پلاک بزرگ مقیاس باقی مانده که به منظور حفظ و نگهداری آن ها و نیز جلوگیری از تصرف، اطراف اراضی دیوار کشیده شده است، گفت: احمد آباد، بلوار سجاد و امامت از جمله مناطقی هستند که موقوفه بوده و به تدریج متناسب با طرح های شهری ساخته شده اند، با این حال هم اکنون حدود 50 هزار واحد و پلاک یا به عبارتی منزل در داخل شهر وجود دارد که تصرف شده و فاقد سند استیجاری است، اما با این حال آمادگی همکاری با تمامی این افراد هستیم.
وی درباره میزان مطالبات این مجموعه از دستگاه های دولتی گفت: مطالبات از دستگاه های دولتی به چند بخش تقسیم شده و شامل مطالبات تا سال 1388، از سال 1388 تا 1394 و از سال 1394 به بعد بوده است.
حقیقی ادامه داد: مطالبات تا سال 1394، سه هزار و 400 میلیارد تومان بوده که در حال حاضر 703 میلیارد تومان در قالب دریافت به صورت اوراق مشارکت تعیین تکلیف شده است.
وی ادامه داد: بدهی دستگاه های دولتی از سال 1394 به بعد نیز حدود هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.
حقیقی با بیان اینکه 43 درصد از محدوده مصوب شهر مشهد موقوفه است، تصریح کرد: یکی از فرصت ها و تهدیدهای شهرهای بزرگ همچون مشهد، حریم های شهر است که عمده ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییر کاربری ها در آن انجام می شود، لذا در تلاش هستیم تا هرچه زودتر طرح پهنه بندی این مناطق مشخص شود.
وی با اشاره به اینکه 60 درصد از حریم مشهد اراضی موقوفه آستان قدس رضوی است، افزود: از مجموع حدود 2 هزار رقبه و پلاک ثبتی این نهاد، به لحاظ تعدادی 80 درصد رقبات سند مالکیت دارد که این رقم از نظر مساحتی 40 تا 50 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.