معاون وزیر آموزش و پرورش در نخستین جلسه رسمی حضورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استثنایی از در دستور کار قرار گرفتن احیای مرکز تربیت معلم ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.

احیای مرکز تربیت معلم، ویژه معلمان با نیازهای ویژه

حسین پورحسین/

معاون وزیر آموزش و پرورش در نخستین جلسه رسمی حضورش در جمع مدیران آموزش و پرورش استثنایی از در دستور کار قرار گرفتن احیای مرکز تربیت معلم ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خبر داد.

سیدجواد حسینی در جلسه هم‌اندیشی مدیران ‌مدارس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پنج برابر دانش‌آموزان عادی هزینه مالی، وقتی و دانشی می‌طلبد البته خوشبختانه اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی کشور به همت تمام دست اندرکاران این حوزه از ابتدای دولت تدبیر و امید هفت برابر افزایش یافته و در مواردی مثل ایاب و ذهاب حتی تا ۴۲ برابر نیز افزایش داشته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نیازمند شناسایی درست آنان دانست و عنوان کرد:

در جلسه هیئت دولت گفتم باید زنگ آموزش و پرورش را به صدا درآورد تا آموزش و پرورش زنگ نزند، باید باورپذیری جامعه را به توان دانش‌آموزانی که نیاز ویژه دارند مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سال ۹۲ حدود ۳۹۵ مرکز مشکلات یادگیری در کشور وجود داشته که در حال حاضر این رقم به بیش از ۶۲۰ مرکز در سراسر کشور رسیده است و اکنون ضرورت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دستور کار است.

وی افزود: احیای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و توجه به چرخش‌های تحول‌آفرین مورد تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که یکی از مهم‌ترین آن‌ها چرخش از رویکرد جدانگاری به سمت رویکرد تلفیقی و فراگیرسازی در بحث آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است به انجام رسد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر ضرورت کمک به پیشگیری از بروز معلولیت‌ها در پیش از تولد و پس از تولد ادامه داد:

در نظام تعلیم و تربیت به طور عام و آموزش و پرورش با نیازهای ویژه به طور خاص سه نوع استاندارد باید لحاظ بشود، اول استانداردسازی منابع انسانی، دوم استانداردسازی فضاها و تجهیزات و سوم استانداردسازی فرایندهای آموزشی.

حسینی در خصوص الزامات و اقدامات برای لحاظ کردن این استانداردها تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۴ هزار معلم اداری و آموزشی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تعلیم و تربیت بیش از ۱۵۳ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه را به شکل تلفیقی و ویژه بر عهده دارند، با این حال یکی از مهم‌ترین جهتگیری‌ها جذب و تأمین نیروی انسانی متخصص در این حوزه است که لازمه آن احیای مرکز تربیت معلم ویژه معلمان آموزش و پرورش با نیازهای ویژه است که آن را در دستور کار داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت آموزش‌های ضمن خدمت مؤثر و مسئله‌مدار برای معلمان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تأکید کرد: لازم است خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز آموزش‌های ویژه داشته باشند البته رویکرد ما این خواهد بود که دانش‌آموز با نیازهای ویژه فقط به اجبار و اضطرار در مدرسه استثنایی تحصیل کند. در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰ مدرسه در کشور مدارس پشتیبان و پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند.

وی حرکت از سوی خدمات تک‌محوری به سمت خدمات چندبعدی آموزشی، حمایتی و توانبخشی را یکی دیگر از رویکردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برشمرد و گفت: همان طور که تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پنج برابر بار تعلیمی و مادی اضافی می‌طلبد به همان میزان بار اضافی استانداردسازی فضا و تجهیزات را نیز نیاز دارد لذا لازم است توسعه فضاهای آموزشی باکیفیت و باآرامش را نیز در دستور کار داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.