خراسان شمالی-مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی با اشاره به شعار هفته پدافند غیرعامل سال ۹۸ مبنی بر "پدافند غیرعامل مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید(دفاع همه جانبه نظامی و غیرنظامی)" از تاریخ ۸ لغایت ۱۴ آبان ماه سال جاری گفت: نتیجه امنیت و رفاه ملی ، اقتدار ملی است و یکی از مولفه های این اقتدار، توجه به پدافند غیر عامل است.

شبکه ملی اطلاعات، خواسته ای ملی و آرایشی جنگی در برابر دشمنان ملت است

سید علی مرتضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: موضوع صیانت،‌ حراست و حفاظت از نظر تشکیلات،  فقط به کمیته پدافند و حراست سازمانی مرتبط نیست، بلکه همه مدیران، همکاران در هر نقطه از کشور و با هر مسئولیتی که دارند، اگر خود را در مقابل نظام و ملت مسئول بدانند؛ می توانیم ادعا کنیم که به سمت پدافند غیر عامل غیر قابل نفوذ حرکت کرده ایم.

وی افزود: پدافند غیرعامل در فضای سایبری بر آن است تا با کاهش آسیب پذیری ها و ایمن سازی زیرساخت های سایبری کشور، افزایش بازدارندگی و تولید قدرت پاسخگویی به تهدید در حوزه سایبر، تداوم فعالیت های ضروری سایبری و دیگر اقدامات و اهداف، از فضای سایبری کشور دفاع کند.

مرتضوی اظهار داشت: تهدیدات سایبری امروز امنیت شهروندان و طیف گسترده ای از خدمات مربوط به زندگی شهروندان را تهدید می کند، ایران به عنوان یکی از قربانیان حملات سایبری، پوشش دفاعی خود در برابر این حملات را از طریق سامانه دژفا ارتقا داده است، دژفا سامانه ای است شامل ۱۰ زیر سامانه مجزا و وابسته به هم که مانند دژی محکم کشور را از حملات سایبری محافظت می کند و از همین توانسته ۳۳ میلیون حمله سایبری در یک سال گذشته را دفع و خنثی کند، دژفا نشانه مهمی از رشد شبکه ملی اطلاعات است.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات، پروژ ه ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در ایران، خواسته ای ملی و آرایشی جنگی در برابر دشمنان ملت است که دسترسی امن و پایدار به سرویسهای ملی را برای کاربران مهیا میکند و شرایط را برای بهره مندی آنها از پهنای باند بسیار بالایی برای ارتباط و انتقال اطلاعات فراهم می کند.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات سه لایه: خدمات، محتوا و زیر ساخت دارد افزود: مطابق با تقسیم بندی مسوولیت ها، بخش زیر ساخت با وزارت ارتباطات است و زیر ساخت یک سند تبیین الزامات دارد و تک تک وظایف حوزه ارتباطات در آن مشخص است

مدیر کل ICT  استان گفت: اداره کل ارتباطات و فناوری خراسان شمالی اقدام به ایجاد ۵۰ سایت جدید روستایی و ۲۲۵ کیلومتر فیبر نوری در نقاط روستایی و کم برخوردار استان با هدف کاهش شکاف دیجیتال، ارتقای کیفیت ارتباطات مخابراتی و دسترسی به شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان جهت افزایش رفاه روستاییان می کند.

مرتضوی با بیان اینکه وضعیت ICT روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان مورد پایش قرار گرفته است افزود: وضعیت ارتباطی در مدارس، تلفن ثابت، پوشش تلفن همراه، اینترنت پرسرعت روستایی، مراکز بهداشت روستاها و همچنین وضعیت ارتباطی جاده‌های مواصلاتی در ۷۲۴ روستا از جمله شاخص های این طرح است.

مرتضوی، شناسایی آسیب ها و تهدیدهای فضای مجازی را یکی از مهمترین اقدامات جهت مصون سازی و افزایش توان مقابله با پیامدهای ناشی از وقوع تهدیدات سایبر دانست.

وی افزود: آمادگی مراکز امنیتی همانند مرکز ماهر در برابر حملات و اخلال‌گریهای دشمن موجب شده تا دستگاه‌های اجرایی استان از امنیت بالایی برخوردار باشند لذا مدیران دستگاه‌ها جهت پیشگیری و مصونیت از هرگونه حملات سایبری در داخل شبکه‌ها باید در حوزه تجهیزات و آموزش نیروی انسانی سرمایه گذاری لازم را انجام داده و همواره بروزرسانی کنند.

این مسئول گفت: صرف اعتبارات بیشتر در حوزه پدافند غیرعامل هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری ‌هوشمندانه و مفید برای تامین امنیت سایبری و به روز کردن امکانات جهت رسیدن به اهداف بلند مدت و استراتژیک سازمان‌ها است.

وی همچنین به برگزاری دوره آموزشی« تست نفوذ برای دستگاههای اجرایی استان » در این اداره کل اشاره کرد و افزود: با توجه به گسترش تعداد برنامه های تحت وب و دسترسی نفوذگران با استفاده از نقاط ضعف امنیتی نهفته و پنهان به اطلاعات سازمان، برآورد مخاطرات و شناسایی راه‌های نفوذ به شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: تجربه نشان داده است که سازمان ها و شرکت ها برای اطمینان از امنیت سامانه های تحت وب خود می بایست علاوه بر ارزیابی های امنیتی معمول اقدام به ارزیابی تخصصی سامانه های تحت وب خود کنند.

وی به برگزاری دوره آموزشی در هفته پدافند غیرعامل با حضور مسئولین آی تی، کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و کارشناسان حراست IT دستگاه های اجرایی استان اشاره کرد و به انجام این دوره آموزشی با همکاری مرکز آپای استان، بر اهمیت بهره گیری دستگاه های اجرایی از ظرفیت ایجاد شده در مرکز آپا و خدمات آن به منظور شناسایی و حذف نقاط ضعف احتمالی سیستم های نرم افزاری و شبکه های رایانه ای تاکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.