گالری آرتیبیشن این روزها میزبان مجموعه ای از اسب‌های «عصیان» است که سرکش و اهلی در میان قاب ها به حرکت درآمده اند.

عصیان اسب‌های محزون

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، حسن روح‌الامین، نقاشی است که بیشتر با سبک آیینی و مذهبی شناخته می شود. این هنرمند فعالیت حرفه‌ای خود را از اوایل دهه ۸۰ آغاز و طی این سال ها نمایشگاه های انفرادی تصویرسازی مختلفی را برگزار کرده است. او در فاصله سال‌های ۹۵ تاکنون نمایشگاه‌هایی از آثارش را در آلمان، فرانسه، بلژیک، کانادا، عراق و ایران برپا کرد. 

روح الامین اواخر شهریورماه نمایشگاهی تحت عنوان «کشتی نجات؛ عشق واقعی» را در خانه فرهنگ ایران در پاریس (توسط رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه) برگزار کرد. در این نمایشگاه که به دعوت مرکز اسلامی فرانسه برپا شد، وی از اثری با عنوان «بهانه خلقت» رونمایی کرد. این نقاش همچنین چهارمین نمایشگاه انفرادی خود را نیز زمستان سال گذشته در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد.

اما این روزها در تازه ترین نمایشگاه او در گالری آرتیشبین، اسب های عاصی و سرکش سوژه نمایشگاه این هنرمند جوان هستند، اثری از همین مجموعه «عصیان» در دهمین حراج تهران توانست بیشترین نرخ رشد را از آن خود کند و نکته جالب توجه در مورد این نمایشگاه نیز به فروش رفتن قریب به اتفاق تابلوها در افتتاحیه و روزهای نخست برپایی آن بوده است.

این نمایشگاه مجموعه ای از آثار این هنرمند است که به صورت تک سوژه و در ۲۴ تابلوی منتخب از آثار مجموعه عصیان، به صورت انفرادی برپا شده است.

محمود ازگلی در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «هیچ کجا مگر در حرکت و پیچ و تاب اندام اسب نمی توان نظاره گر ترجمان تمام عیار باشکوه انتزاع محض بود. به راستی این جاندار تا زمانی که وحشی است و سرکش، هربار که می خرامد، هربار که می تازد، با زبانی بسته و تنها با حرکت و فرم حسی را روایت می کند؛ داستانی را ... نه؛ شعری می سراید.

سروده های سراسر شکوه، سراسر سرزندگی، تا به آنجا که به دست انسان گرفتار آید و اهلی شود. اهلی شدن برای اسب یعنی سرآغاز حزن.

به تصویر کشیدن اسب عاصی همان اندازه دشوار است که نمایش حزن اسب اهلی. اما آن گاه که بخواهی از عصیان بگویی و درون عاصی را فریاد کنی، فرم روایت گر این جاندار کارا است و تنها باید به رسم، حرکت و سرعت قلم اعتماد کنی تا سرآخر تصویری پدیدار شود که بی هیچ توضیحی از درون تو محزون تر، عاصی تر و شاید خشمگین تر هم باشد.

مجموعه عصیان ترجمانیست از تمام حرف های نگفته ما.»

 آثار روح الامین به دلیل ویژگی هایی که داشت از همان ابتدا هم مورد توجه علاقمندان و دنبال کنندگان حرفه ای هنرهای تجسمی و نقاشی قرار گرفت. به کارگیری و احیای سبک‌های کلاسیک اروپایی و آمیختن آن با روایت های تاریخی و مذهبی عمدتاً از آثار او عصاره ای باشکوه و خیره کننده ساخته است و به نظر می رسد در هجوم پرهیاهوی آثار مدرن و پست مدرن بازگشت دوباره به سبک های جادویی رئالیسم، ناتورالیسم، باروک و ... عطش هنردوستان را سیراب کرده است.

این هنرمند بیشتر با خلق تصاویری با مضامین آیینی و موضوعاتی همچون نبردهای حضرت علی(ع)، شهادت پیامبر اکرم(ص)، شهادت حضرت زهرا(س)، قیام عاشورا، اسرای کربلا و ... شناخته شده است و به قدری این وقایع را زیبا و تاثیرگذار به تصویر کشیده که هرکدام از آنها همچون پلانی از یک فیلم سینمایی است.

«اسب ها» هم در اغلب تابلوی او نقش مهمی دارند و بسیاری از آنها در نمایشگاه «عصیان» یادآور تصویر اسب های عاشورا و دیگر وقایع تاریخی هستند که روح الامین آنها را در فضایی فارغ از مکان و زمان به تصویر کشیده است.

نگاه خاص و اسطوره‌ای او در خلق آثار متفاوت این مجموعه راه خود را باز کرده و بوم‌های نقاشی را از کنش و حرکت انباشته است. شمار زیاد اشکال و درهم‌آمیختگی آنها در تابلوهای او، شکوه، عظمت، اغراق در مفاهیم یادآور سبک باروک و به کارگیری آن است؛ سبکی که در میان اروپاییان بسیار رایج بود و عموماً با واژه هایی پرزرق و برق، مجلل و باشکوه همراه می شد و چارچوب اثر را با ساختاری یکپارچه از کنش و حرکت سرشار می کرد. اتفاقی که به وضوح در آثار روح الامین جاری است. تضاد روشنی و تاریکی، برجسته نمایی های تند و جسورانه، غلبه نور بر سایه ها و رنگ هایی جاندار در کنار پیچ و تاب اسب های بی تاب می تواند مخاطب را دقایقی پای هر تابلو میخکوب کند.

گرچه سوژه اغلب تابلوهای مجموعه «عصیان» یک اسب است و در معدود تابلوهایی شماری از اسب ها را می بینیم اما در همان تابلوها به قدری جزئیات به کار گرفته شده و فیگور اسب ها با یکدیگر متفاوت است که مخاطب به وضوح متوجه این تکرارهای بی شباهت می شود.

نمایش آثار نمایشگاه «عصیان» تا ۱۹ آبان ماه ادامه دارد و از ساعت ۱۱ صبح تا ۸ شب و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۲۰ امکان بازدید عمومی آن فراهم است.

علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به گالری آرتیبیشن واقع در خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی‌روشن(کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان قندی(دریا)، پلاک ۶ مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.