استاد دانشگاه آمریکا معتقد است برکناری جان بولتون و خروج از سوریه نشانه سیطره سیاستهای غیرمداخله‌گرایانه ترامپ بر کاخ سفید است.

افول نفوذ واشنگتن در خاورمیانه/ جریان صنعتی-نظامی آمریکا مخالف خروج از سوریه است

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، جیمز هنری فتزر، استاد دانشگاه «ویسکانسین مدیسون» و از افسران سابق نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگویی تأکید کرد نفوذ واشنگتن در حال خاورمیانه بدون شک در احال افول است و جریانهای سیاسی وابسته به مجوعه صنعتی- نظامی آمریکا از مخالفان اصلی خروج نیروهای این کشور از سوریه هستند.

این گفت‌وگوی هنری فتزر را در ادامه می‌خوانید:

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نزدیک به دو ماه پیش جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرد؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

به نظر می‌رسد کنار گذاشتن جان بولتون از مشاور امنیت ملی آمریکا، تأییدی بر تمایلات غیر مداخله‌گرایانه دونالد ترامپ باشد که سبب پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ در مقابل هیلاری کلینتون شد. به عنوان نمونه تصمیم او (ترامپ) برای خروج از سوریه با وجود داشتن یک عنصر نومحافظه کار (بولتون) در کنارش غیرقابل تصور بود. اما با توجه به شروع این روند، به نظر نمی‌رسد که گریزی از آن (خروج از سوریه) باشد.

ترامپ می‌گوید آمریکا در حال پایان دادن به نقش خود در سوریه است، نظر شما در این باره چیست؟

 تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای نظامی از خاورمیانه در داخل با مخالفت‌هایی روبرو شد، به خصوص جریانهای وابسته به مجموعه صنعتی- نظامی آمریکا که  همچنان به تاثیر گسترده خود بر نمایندگان کنگره این کشور ادامه می‌دهند، نقش اصلی این مخالفتها را به عهده گرفته‌اند. حتی میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا، که معمولا از قابل‌اعتمادترین متحدان رئیس جمهور است، در مخالفت با خروج (نظامیان آمریکا از سوریه) اظهار نظر کرد و هم‌اکنون دموکرات‌ها به «حزب جنگ» تبدیل شده اند. نانسی پلوسی و چاک شومر، سران این حزب، تصمیم ترامپ برای پایان دادن به جنگ در سوریه را محکوم می‌کنند.

روشن بود که مجلس نمایندگان در مقابل خروج (نیروها از سوریه) رای مخالف داده و با اکثریت آرا (۳۵۴ رای موافق در برابر ۶۰ رای مخالف) مخالفت خود را با تصمیم ترامپ اعلام کرد. همچنین اکثریت جمهوری خواهان نیز به همراه دموکرات‌ها  در خصوص محکومیت این تصمیم ترامپ اتفاق نظر داشتند. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها اکنون با ترامپ برای پایان دادن به هر جنگی مخالف هستند و این سرنوشت حیرت‌آور حزبی است که در گذشته مدعی مخالفت با به‌راه‌انداختن جنگ‌های  مختلف آمریکا بود.

نظر شما درباره نقش و نفوذ واشنگتن در خاورمیانه چیست؟

 در حالی‌که بدون تردید نفوذ آمریکا در خاورمیانه رو به افول است، به نظر می‌رسد ذینفع اصلی این اتفاق در حقیقت روسیه است و نه چین. چون پکن باید با مشکلات اقتصادی خود در مواجه با سیاست تجاری تعرفه‌ای ترامپ کنار بیاید، اما روسیه نفوذ فزاینده و  تدریجی ویژه‌ای در  خاورمیانه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.