با تصویب لایحه نحوه تشویق حق کشف املاک و مستغلات شهرداری مشهد در شورای این شهر، به کاشفان، پاداش داده می‌شود.

جایزه شورای شهر به کاشفان املاک شهرداری مشهد

به گزارش قدس آنلاین ، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد در خصوص این لایحه که امروز در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید گفت: این لایحه به منظور تکمیل و به روزرسانی بانک اطلاعات املاک و مستغلات شهرداری مشهد تدوین و مصوب شد.

بتول گندمی افزود: میزان حق الکشف براساس ارزش ریالی ملک متفاوت است و سقف آن نیز یک میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: طبق این مصوبه، شهرداری مکلف است تا پایان امسال ضمن اطلاع رسانی این مصوبه، به منظور شفاف سازی و رصد املاک و مستغلات گزارش شده توسط کاشفان نسبت به لحاظ ساز و کار اعلام و ثبت مشخصات املاک و مستغلات در سامانه فاش اقدام کند.
طبق گفته اعضای شورای شهر این املاک ممکن است در تصرف شهرداری اما فاقد سابقه باشند یا در سامانه املاک شهرداری ثبت نشده باشند و یا اینکه متعلق به شهرداری باشند اما بدون ضابطه واگذار شده باشند.

اصلاح اساسنامه سازمان بازآفرینی شهری
اصلاحیه اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود.
معاون مالی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: سازمان بازآفرینی شهری دارای اساسنامه تیپ است و بومی سازی نشده‌است.
رضا خواجه نائینی افزود: سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد مصوبه شورای شهر را دارد اما مصوبه وزارت کشور را ندارد لذا باید منتظر تایید وزارت کشور باشیم تا مانند موسسه شهرآرا دچار مشکل نشویم.
وی ادامه داد: تمام سازمان‌های شهرداری شناسه از وزارت کشور دارند و مورد قبول هستند اما سازمان بازآفرینی شهری تنها مصوبه شورا را دارد ولی شناسه ندارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز در همین ارتباط گفت: سهل انگاری‌هایی در موضوع اساسنامه موسسه فرهنگی شهرآرا صورت گرفته است اما نمی توان اساسنامه سازمان بازآفرینی که از مهمترین سازمان‌های شهرداری است را معطل گذاشت.
گندمی افزود: این سازمان اساسنامه مصوب دارد اما باید به تایید وزارت کشور برسد اما باید در نظر داشت که شهرداری نمی تواند معطل بررسی اساسنامه ها از سوی وزارت کشور بماند. 
وی ادامه داد: وزارت کشور حدود شش ماه از سال را درگیر برنامه ریزی های انتخاباتی است و نمی‌تواند امور شهرها را به خوبی رصد کند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: هم اینک سازمان‌هایی در شهرداری مشهد وجود دارند که اساسنامه شورا را دارند اما تایید وزارت کشور را ندارند.
شهناز رمارم افزود: باید این سازمان را هم تشکیل دهیم و این سازمان باید کارآمد و کاربردی باشد.
در ادامه با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد لایحه اصلاح اساسنامه سازمان بازآفرینی فضاهای شهری مصوب شد.
سازمان بازآفرینی شهری اواخر دی ماه ۱۳۹۷ در مشهد تشکیل شد و هدف آن بازآفرینی پایدار سکونتگاه های غیررسمی، بافت های ناکارآمد میانی، محدوده تاریخی شهرها، پهنه های شهری با پیشینه روستایی و پهنه هایی با کاربری ناسازگار شهری است. 
هم اکنون حدود پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۴۱ هزار هکتار بافت فرسوده در شهرهای ایران وجود دارد که در این میان سهم خراسان رضوی از بافت‌ های فرسوده و ناکارآمد شهری کشور ۷.۸ درصد و از سکونتگاه‌ های غیررسمی ۱۰ درصد است.
دیگر مصوبات جلسه علنی امروز شهر مشهد عبارت بودند از تصویب افزایش ضریب ترافیکی سرویس‌های مدارس مشهد و تصویب لایحه ضوابط و مقررات طراحی و جانمایی فضاهای توقفگاهی.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.