قم- بنا بر گفته مسئولان افزون بر ۵۰ درصد محصولات تولیدی با چوب خام کشور در قم تولید می‌شود و در تهران پس از رنگ‌کاری به قم یا نقاط دیگر کشور می‌رود.

درودگران قمی چوب گرانی را می خورند /کار هست چوب نیست

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر سری به بازار یافت آباد تهران که این روز ها به بازار مبل ایران نیز شهرت یافته بزنید کار های متنوع و متعددی را مشاهده می کنید که اکثر فروشندگان هنگامی که شما سوال می کنید این مبل کار کجاست به شما پاسخ می دهند که کارتهران است!

 نمی خواهم به عنوان گزارشگر ذهن شما را نسبت به این جملات تخریب کنم اما می خواهم بگویم که بسایری از این کار های پر زرق و برق م منبط کاری های چشم نواز حاصل دسترنج هنرمندان قمی است که کمتر شخصی از آن خبر دارد.

شهرک صنعتی قنوات، شهرک ثامن‌الائمه(ع)، خیابان کاسه‌گران و ناحیه صنعتی خورآباد در استان قم از جمله مناطقی هستند که قریب به اتفاق افراد شاغل در آن نجار بوده و یکی از قطب های تولید مبل و به ویژه میز و صندلی های نهار خوری است .

با وجود اینکه تولید کنندگان قمی گلایه ای از این موضوع نداشته و به خوبی می دانند که کار آن ها به نام شهر های دیگر رویه کوبی و فروخته می شود اما از نبود مواد اولیه از جمله چوب و گرانی وسایل کار گلایه مند هستند.

کار هست چوب نیست

عباس علی قمی یکی از فعالان این صنعت با بیان اینکه متاسفانه وسایل کار معمولی مانند تیغه و اره و ابزار کنده کاری نسبت به گذشته بسیار گران شده و به سه برابر قیمت رسیده است بیان می کند: بسیاری از کارگاه ها با مشکلاتی از جمله بیمه و یا سرمایه در گردش و مالیات و ده ها کمبود دیگر مواجه هستند اما مهمترین مشکلی که توان تولید را گرفته نبود مواد اولیه و چوب است.

وی اظهار می کند: در حالی صحبت از رونق تولید می شود که مسئولان تعهدی برای تامین چوب و مواد اولیه از خود نشان نمی دهند و لذا رونق دراین صنعت تهدید می شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که دولت و یا شرکت های تعاونی برای تامین مواد اولیه پا به میدان گذاشته و دست دلالان را حذف کنند می توان به آینده این صنعت  رونق در آن نیز امیدوار بود می افزاید: متاسفانه فروش چوب در بازار توسط دلالانی است که به نظر می رسد نظارت چندانی بر روی ا« ها نیست.

  افزایش هزینه ها

رئیس اتحادیه درودگران قم اجرای طرح تنفس جنگل و جلوگیری از قطع درخت را مانع اصلی تهیه مواد اولیه و علت مشکلات این صنعت و از طرفی نابودی باغ‌های قم برای تامین چوب عنوان می کند.

رئیس اتحادیه درودگران قم اجرای طرح تنفس جنگل و جلوگیری از قطع درخت را مانع اصلی تهیه مواد اولیه و علت مشکلات این صنعت و از طرفی نابودی باغ‌های قم برای تامین چوب عنوان می کندحسین معماریان با بیان اینکه چوب داخلی به دلیل اجرای طرح تنفس جنگل نایاب شده است اظهار می کند: قیمت چوب‌های وارداتی نیز به دلیل نوسانات قیمت ارز از سال گذشته تا کنون سه برابر شده و لذا به دلیل گرانی مواد اولیه، نوسانات قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات تولیدی افزایش پیدا کرده و در نتیجه میزان خرید مردم کاهش یافته است و این موضوع نه به نفع تولید کننده است و نه به نفع خریدار.

وی با بیان اینکه طبق نظر سازمان صمت تامین مواد اولیه جزو اولویت‌های اصلی استان نبوده و همین مساله مشکلات را تشدید کرده است ادامه می دهد: مسئله مواد اولیه مهمترین چالش‌ صنعت چوب قم است.

معماریان البته به خام فروشی و عدم ایجاد ارزش‌افزوده نیز در این صنعت اشاره می کند و می گوید: واحدهای مربوط به چوب و مبلمان استان در حقیقت در حکم نجاری‌های کوچک بوده و همین مساله در بیمه کارگران با مشکل ایجادشده است چون بیمه تامین اجتماعی کارگاه‌های زیر اشتغال ۵ تن را با یارانه ۱۰ درصد تحت پوشش قرار می‌دهد که سبب افزایش هزینه‌های تمام‌شده تولید برای تولیدکنندگان می شود.

تولید ۵۰ درصد محصولات چوبی کشور

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان قم در پاسخ به مشکلات تهیه و قیمت چوب می‌گوید: چوب هم مشکلات خاص خود را در تأمین دارد، چراکه جنگل هم محدودیت و ممنوعیت دارد و بعضی از این‌ها باید واردات انجام دهند که در این بحث، اگر شرکت تعاونی باشد ما ثبت سفارش انجام می‌دهیم تا هزینه تولید پایین‌تر بیاید.

محمود سیجانی وظیفه دولت را بسترسازی و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری عنوان می‌کند و می‌گوید: نزدیک به ۵۰ درصد محصولات تولیدی با چوب خام کشور در قم تولید می‌شود و در تهران پس از رنگ‌کاری به قم یا نقاط دیگر کشور می‌رود.

وی در مورد دلیل عقب‌ماندگی قم در تکمیل زنجیره تولید محصولات چوبی می‌گوید: هنرمندان و صنعتگران ما بیشتر در کار تولید مواد خام بودند و گام‌های بعدی این زنجیره را برنداشتند.

وی عنوان می کند: ما نیاز به مجتمع‌های رنگ‌کاری و یا  رویه‌کوبی داریم زیرا این خدمات می تواند فرصت شغلی خوبی در قم ایجاد کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.