اراک- ساخت بزرگ‌ترین شهرک ماهیان زینتی کشور در محلات از مهم‌ترین خواسته‌های پرورش‌دهندگان است که سال‌ها مسئولان این پروژه را آغاز اما ناتمام گذاشتند.

محلات چشم انتظار احداث شهرک ماهیان زینتی/رونق آبزی پروری در گرو تکمیل زیر ساخت ها

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرح احداث شهرک ماهیان زینتی محلات از سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در شهرستان محلات آغازشده اما بنا بر گفته پرورش‌دهندگان ماهی  بعد از گذشت چندین سال هنوز این شهرک بلاتکلیف و راکد مانده است و در صورت راه‌اندازی همه کارگاه‌ها در این شهرک تجمیع می‌شدند و بسیاری از مشکلات نظیر فضای پرورش ماهی تولیدکنندگان برطرف می‌شد.

شهرستان محلات با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید ماهی زینتی ، سنگ نما و گل و گیاهان زینتی کشور محسوب می‌شود که تولید و صادرات ۱۱ میلیون قطعه ماهی زینتی تنها بخشی از پتانسیل این شهرستان برای تحقق اقتصادی اشتغال و تولید درگرو حمایت است.

این شهرستان به علت فعالیت چشم‌گیر و سابقه ۳۸ ساله در پرورش و تکثیر ماهیان زینتی به یکی از قطب‌های اصلی کشور در این صنعت تبدیل‌شده است.

گفتنی است ۱۶ درصد ماهی زینتی کشور در محلات تولید می‌شود و پس از اصفهان این شهرستان در جایگاه دوم قرار دارد و از حیث تنوع تولید در جایگاه نخست کشور است.

وعده‌ای که عملی نشد

احداث بزرگ‌ترین شهرک ماهیان زینتی حدود یک دهه است یعنی از سال ۱۳۸۸  در استان مرکزی بر سر زبان‌ها افتاد و قرار بود با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی ایجاد شود که البته در سال ۱۳۹۳ و درست ۵ سال بعد مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در فروردین‌ماه سال ۹۳ از توقف مطالعات احداث شهرک ماهیان زینتی کشور

خبر داد.

البته بهمن‌ماه سال  درزمانی که «زمانی قمی» سکان استانداری را بر دست داشت درنهایت کلنگ احداث شهرک ماهیان زینتی این شهرستان به زمین زده شد و روزنه امید در دل پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی ایجاد شد.

مسئولان شیلات و جهاد کشاورزی استان و همچنین مسئولان شهرستان محلات در حاشیه کلنگانی این پروژه مهم از برآورد اعتبار ۴۴ میلیارد ریالی برای ساخت این شهرک خبر دادند اما شهرکی که قرار بود تا پایان سال ۹۵ احداث و تا پایان سال ۱۳۹۶ واحدهای آن به بهره‌برداری برسد به دلیل عدم تخصیص اعتبار دوباره دچار مشکل شد.

هرچند که مهرماه ۹۵ و در آستانه سفر هیئت دولت یازدهم به استان مرکزی، «محمود زمانی قمی» استاندار سابق استان مرکزی از تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات برای پروژه‌های دارای ردیف اعتباری استان خبر داد و اظهار کرد که پروژه‌های دارای ردیف اعتباری تخصیص ۱۰۰ درصدی خواهند داشت اما وعده اختصاص ۶۰ میلیارد ریالی هیئت دولت هم بر روی زمین ماند.

این در حالی بود که آبان ماه سال ۱۳۹۵ «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی هم‌زمان با سفر هیئت دولت به استان مرکزی از طریق ویدئوکنفرانس از آغاز عملیات اجرایی احداث مجتمع ماهیان زینتی محلات در سطح ۱۳ هکتار و اعتباری معادل ۶ میلیارد تومان، با اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ نفر و تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی خبر داد.

پیشرفت ۴۵ درصدی پروژه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات بابیان اینکه این طرح از سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار در شهرستان محلات آغازشده اظهار می‌کند: این پروژه هم چنان در حال ساخت است.

احمدرضا جعفری بابیان اینکه در حال حاضر این پروژه از ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است افزود: عملیات شبکه برق، گاز  و آب  این پروژه تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

وی از تخصیص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار دیگر برای ادامه روند ساخت این شهرک خبر داد و افزود: این میزان اعتبار برای این طرح اشتغال‌زا اعلام‌شده است و سعی می‌شود بتوان با این اعتبار کار تأمین برق، تأسیسات و... این پروژه را انجام داد.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات بابیان اینکه  در این شهرک ۲۴ واحد پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون قطعه ماهی راه‌اندازی می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از دلایل کند پیش رفتن ساخت این طرح تاکنون تخصیص پیدا نکردن به‌موقع اعتبارات بوده است که در صورت تأمین منابع مالی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.