۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
کد خبر: 677081

خوزستان- سیل آمد ویران کرد و رفت، جلسه های بحران پشت سر هم تشکیل شد اما در این جلسات وعده لایروبی رودخانه ها و سدهابه بهانه کمبود اعتبار ملغی شد.

 سیل منتظر رسیدن بودجه نمی ماند

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ سالی که بارندگی های فروردینش موجب سیل شد رو به پایان است، سیل امسال خوزستان را بی نصیب نگذاشت و بسیاری از روستاها و شهرهایش را در خود فرو برد، بگذریم از اینکه سابق هم با کمی باران شهرهای اطراف خوزستان را سیل می گرفت یا فاضلاب های اهواز بلافاصله بالا می آمد، دست کسانی که دم از لایروبی رودخانه ها می زنند رو شد.

 فرهاد ایزدجو مدیر عامل سازمان آب و برق در این رابطه اظهار می کند: درلایروبی سدها بحث بیشتر بر روی سد دز با حجمی بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب است و با قیمتهای بین المللی ۵ دلار در هر متر مکعب لایروبی، نیمی از سد دز حدود ۱ و نیم میلیارد دلار هزینه دارد.

استاندار خوزستان هم با وجود پیش بینی سال پر بارش، تعمیر و تکمیل و احداث کانال های سیلاب بر را نیازمند تامین اعتبار می داند تا اهوازی ها از این راه حل برای کم کردن خسارت سیل احتمالی پایان سال نیز ناامید شوند.

دستگاه لایروب فعال نیست

از کنار جاده ساحلی کیانپارس بگذری می بینی یک دستگاه لایروب وسط کارون که به زعم مسئولان  در حال انجام کار است ۲۴ ساعت تمام غیر فعال است.

باران بر سر مردم خوزستان ریزش مشکلات است، یکی از شهروندان اهواز با بیان این جمله در ادامه می گوید: اکثر شهرهای خوزستان به دلیل بارش با مشکل آبگرفتگی مواجه شده اند، حجم آبگرفتگی ها در خرمشهر، آبادان، شادگان و بخش های از شهر اهواز و نواحی حاشیه این کلانشهر گزارش شده در خرمشهر و آبادان علاوه بر بارندگی طوفان و قطع درختان و افتادن تابلوها و اشیا مختلف مشکلاتی برای مردم فراهم کرده شهروندان از  قطعی مکرر برق نیز گلایه داشتند. این ابتدای بارش باران است.

یکی دیگر از شهروندان اهوازی معتقد است: بارش باران پاییزی در اهواز برخلاف شهرهای استان های دیگرکه مردم برای استفاده از هوای لطیف و پاک به خیابان ها و معابر عمومی روی اوردند هزار نفر را راهی بیمارستان کرد. هنوز سیل رخ نشان نداده اوضاع از کنترل خارج می شود و معلوم نیست استانی که یک سال بعد از سیل را فقط وعده شنید چطور قرار است در مقابل سیل احتمالی بایستد.

شاید اگر مسئولان فقط کمی به درد دل پیرمردی که تمام داراییش یک سال تمام زیر آب مانده یا فرزندانی که امروز به دلیل خراب شدن مدرسه وقتی قرار بود مدارس کپری برداشته شود در کپر درس می خوانند توجه می کردند از فروردین تا آبان را راه حل ارائه می دادند به جای متهم کردن دیگری و حرفهای تکراری از نبود اعتباراتی که به راحتی در سمینارها خرج می شود.سیل آمد فشارهای روحی، روانی و اقتصادی و تخریب هایی که نصیب مردم شد به کنار تا انتهای فروردین، ١٠ میلیارد متر مکعب آب غیر مدیریت شده یا سیل مصنوعی را نیز فقط از دو رودخانه دز و کرخه از دست دادیم که معادل ۲۰ سال مصرف استان خوزستان و ۳ سال مصرف کل کشورمی شد! این میزان بدون آبهای روتینی است که ماهیانه از جلگه خوزستان جارج می شود.

تصمیمات اشتباه

یکی از استادان دانشگاه چمران که نمی خواهد از او نامی برده شود اظهار می کند: بحران سیلاب خوزستان پیش از آنکه رخدادی طبیعی  و ناشی از طغیان مسیل ها و  رودخانه ها باشد، نتیجه تصمیمات غلط، پیش بینی ها نادرست و  سوء مدیریت در سه مرحله  آبگیری، ذخیره سازی غیرهدفمند آب و رها سازی مدیریت نشده  آب سدهای کرخه و دز، عدم لایروبی بستر رودخانه، عدم حفاظت از مسیل های طبیعی ، ساخت و ساز غیر مجاز در مسیر آنها، عدم تامین حقابه تالابها بعنوان مسیرهای تنفسی رودخانه ها و تخریب محیط زیست است.

این تمام دل نگرانی ها از سیل پیش رو که وعده اش را مسئلان خوزستانی دوباره داده اند نیست، میترا کوراوند یک فعال شهری با ذکر این سوال که چراتا بارندگیها شروع وکارون طغیانی نشده شهرداری ویاارگانهای ذیربط درلایروبی وتخلیه خاکهای لایروبی شده تعجیل نمیکنند؟

او اشاره می کند: همه زیبائیهای شهر در گِروِ جلوگیری ازسیل وطغیانِ کارون است. بفکرِ تخلیه خاکهای نباتیِ جمع آوری شده ازمسیرِآبِ کارون باشید. جایگاههای فضای سبز بجامانده وفراموش شده جهتِ تخلیه خاک نباتی دراهوازبسیارزیادند.

کوراوند تاکید می کند: متاسفانه باز استرس بارندگی وسیلآبها درحالِ تکراراست وهنوز مسیرکارون دراهواز نیمه کاره باقی مانده ومثلِ اینکه سازمانهای مربوطه منتظرِ سیلابهای بعدی ومطرح کردن خود وپله قراردادن مردم درارتقای پست ومدیریت خودهستند و الا این تعلل برای چیست؟

شهروند دیگری با تاکید بر اینکه سیلاب، رودخانه کارون را با حجم عجیبی از رسوب گذاری مواجه کرد که یکی از دلایل اصلی آن ساخت و سازهای غیرقانونی است از مسئولان سازمان آب و برق می خواهد: همانطور که حکم تخریب برای منازل فقیر نشین را می گیرند، حکم تخریب رستوران های ساحل کارون را نیز صادر کنند.

ناصر عبیات فعال محیط زیست نیز خواستار لایروبی رودخانه کرخه و انشعابات متصل به هورالعظیم  است و بیان می کند:  امسال با وجود سیلاب بی سابقه در رودخانه کرخه، نگذاشتند تالاب هورالعظیم آبگیری شود. یکی دیگر از خواسته های فعالان محیط زیست منطقه ترمیم دایک مرزی هورالعظیم است که در سیل شکسته شد تا آب به بخش عراقی هور هدایت شود، اگر چه این درخواست ممکن است مخالف با قوانین بین المللی باشد اما در شرایط فعلی این تنها راه نگهداشت آب در تالاب است.

پول نداریم

در نشست خبری فرهاد ایزدجو مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان، با فعالان محیط زیست، وی ازبازگشت ورودی های سدها به حالت عادی خبر داده و عنوان می کند: در طراحی سدها، عمر سد به  میزان رسوب آن بستگی دارد، هر چه آبخیزداری آنها بهتر باشد رسوب کمتر و عمر سد بیشتر است پس ما باید یک حوزه آبریز پایدار ایجاد کنیم که آبخیزداری سد دز ده درصد نتیجه داشته است و آبخیز داری از وظایف سازمان آب و برق نیست.

ایزدجو از یک سری موانع برای لایروبی خبر داده و با تاکید بر اینکه لایروبی ها باید همراه با کانالهای سیلاب بر و تغییرات عرض رودخانه ها صورت گیرد، بیان می کند: درباره دغدغه کنترل سیلاب در سال های پیش رو کمبود اعتبار  معضل اصلی  است، کرخه یک کانال سیل بر است، لایروبی آن ۴۳۰ میلیارد نیاز دارد، خسرج ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب وارد هور می کند برای انجام این ابر پروژه با سازمان برنامه ریزی کشور به دنبال اعتبار هستیم هر چند این اعتبار هنوز نرسیده، سازمان ۲۰ میلیارد تومان هزینه کرده و ۴۰ میلیارد از استانداری برای این موضوع درخواست کرده ایم.از طرفی افزایش ظرفیت کانال بحره نیز ۹۷ میلیارد اعتبار نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.