رئیس قوه قضائیه گفت: اخلاق، عدالت، معنویت و عقلانیت از شاخصه‌های اصلی شهر اسلامی یا مدینه فاضله است که باید در این حوزه پیگیری و رسیدگی شود و دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا تلاش کنند.

اخلاق، عدالت، معنویت و عقلانیت از شاخصه‌های اصلی شهر اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین، ، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در مراسم دیدار فرهیختگان و فعالان فرهنگی و اجتماعی که در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در دستگاه قضایی سخن از مهندسی اجرای قوانین مطرح است.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اخلاق، عدالت، معنویت و عقلانیت از شاخصه‌های اصلی شهر اسلامی یا مدینه فاضله است که باید در این حوزه پیگیری و رسیدگی شود و دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا تلاش کنند.

وی افزود: طبق بیانیه گام دوم انقلاب که رهبری تاکید کرده‌اند، عدالت مهم‌ترین محور این بیانیه است.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این که عدالت در سخن باید استنباطی باشد، بیان کرد: امام علی (ع) فرمودند، « اجرای عدالت کار آسانی نیست، زیرا با مشکلات مواجه است»، در بین مفاهیم دینی ما فراگیری عدالت بیشتر از مباحث دیگر مطرح است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به انواع عدالت، متذکر شد: از آغاز خلقت تا به الان بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی عدالت نیست، عدالت باید در تمام ابعاد اجرا شود و لازمه آن این است که مجریان عدالت‌مند و قانون‌مند حضور داشته باشند و اجرای احکام نیز به درستی اعمال شود.

وی با بیان اینکه پیچیدگی‌های دنیای دیجیتال وضعیت امروز جامعه را دشوار کرده است، ابراز کرد: با وجود تمام این مشکلات ما اعتقاد داریم که مشکل حل نشدنی وجود ندارد و ما می‌توانیم فقه و آموزه‌های دینی را در بطن جامعه به صورت تمام و کمال اجرا کنیم.

رئیس قوه قضائیه افزود: ما در این حوزه دعوت و دعوا داریم زیرا دین ما دینی شامل و انقلاب ما انقلابی جامع است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلف انسان معاصر باشد.

آیت‌الله رئیسی متذکر شد: تمدن اسلامی ما به واسطه دین می تواند انسان معاصر را که خسته از ظلم، فساد و انواع تجاوزات است نجات دهد و این نوید را به تمام عالم می دهد، امروز پرچم هدایت و عدالت به دست رهبر معظم انقلاب است و تمام ما سربازان ایشان هستیم.

وی با اشاره به اینکه بنده اعتقاد راسخ دارم تمام مشکلات حل شدنی است، عنوان کرد: حرکت باید جنبه عمل پیدا کند و همگی عزم عملی و اراده راسخ داشته و نگاه افق به آینده و برنامه‌ریزی در جامعه قابل اجرا باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این کار به دست مجاهدان این مرز و بوم حل شدنی است، اضافه کرد: نگاه ناامیدی شیطان و دشمنان بر روی ما تاثیری ندارد، ما رسیدن به این هدف را امری‌شدنی و نزدیک می‌دانیم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: هدف حق را خداوند برای پیامبر (ص) ترسیم کرده است و شهدا این مسیر را برای ما مشخص کرده‌اند و ما موظفیم به این تکلیف الهی عمل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه الگوی شاخص ایرانی اسلامی تکلیف مداری است، یادآور شد: تفاوت بنیادین انتخابات ما با سایر ملت‌ها تکلیف‌مداری در انتخابات است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه فرهنگ «ما می‌توانیم» در گام دوم انقلاب مورد نظر است، تصریح کرد: باید با چشم باز حرکت کنیم و هیچ‌کس حق ندارد بگوید تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار گرفته و هیچ عذری در محضر خداوند مورد قبول نیست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در قوه قضائیه قوانین و مقررات کارآمدی را اعمال کرده‌ایم و نیاز است اصلاحاتی رخ بدهد، گفت: باید در بعضی از روش‌های دادرسی تسهیل به عمل بیاید و در این میان نیروی قضایی کارآمد مهم است.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) و رهبری بر خلاف برخی فقها که معتقدند باید در حوزه قضاوت احتیاط کرد، اعتقاد به عکس دارند و می‌گویند اگر کسانی که توانایی مسؤولیت دارند پا به میدان نگذارند، مورد قهر خداوند قرار می‌گیرند، و در این زمینه نیاز به نیروی کارآمد در خراسان رضوی، به ویژه در مشهد داریم.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: اخلاق و رفتار خوش، امری مهم ضروری است و هیچ‌کس مجوز بد اخلاقی را ندارد، اما به دلیل کثرت زیاد پرونده در دستگاه قضایی مجریان عدالت گاهی رفتار نامناسبی با مراجعه‌کنندگان دارند و باید در این زمینه هم آسیب‌شناسی‌های لازم صورت بگیرد.

آیت‌الله رئیسی علل رسیدگی کند به پرونده های قضایی را عوامل درون سازمانی و بیرون سارمانی برشمرد و اظهار کرد: بر اثر یک تصمیم نادرست اقتصادی ۱۷ میلیون چک برگشتی وارد قوه قضاییه شده است که حجم پرنده‌ها را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه نوسانات اقتصادی، فسادها و آسیب‌های اجتماعی مردم را رنج می‌دهد، یادآور شد: پایان نامه‌ها باید در میدان عمل به کار مسوولان بیاید و ما در تمامی زمینه‌ها نیازمند صحبت با مردم هستیم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به حکم پرونده پدیده شاندیز مشهد، متذکر شد: این حکم ۴۰۰ الی ۵۰۰ صفحه است و لازم است این حکم در بین مردم تبیین و زمینه‌های اجرایش فراهم شود که طی چندین جلسه در شورای عالی اقتصادی‌ساز و کارهای آن ایجاد شده است.

آیت‌الله رییسی تاکید کرد: تحول باید ثابت و مستمر باشد و موضوع مبارزه با فساد مقطعی نیست زیرا مبارزه با فساد در ذات انقلاب اسلامی و در تمام لایه‌های آن نهادینه شده است.

وی تصریح کرد: بعضی از افراد سن و سال‌های بالایی دارند اما کارآمد و اهل تلاش هستند و توجه به حضور جوانان امری مهم است، اما به عنوان مثال در دیوان عالی قضات باید ۲۲ سال سابقه داشته باشند زیرا علاوه بر علم آموزی، تجربه هم امری بسیار ضروری است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این مطلب که که در دستگاه قضا سخن از مهندسی اجرای قوانین مطرح است، ابراز کرد: مسؤولان باید روحیه انقلابی داشته باشند، مردمی بودن نیز از نکاتی است که مورد تایید رهبری است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در بحث حقوق بشر جلسات متعددی با نمایندگان خارج و داخل کشور داشته ایم، توضیح داد: دشمن نمی‌خواهد حرف‌های ما به دنیا انتقال پیداکند و ما باید حقانیت را به گوش تمام عالم برسانیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.