عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت: تصور مخالفت اروپا با آمریکا بسیار ساده لوحانه است و اینکه عده‌ای تصور می‌کنند اروپا در موضوع مذاکرات هسته ای موضعی خلاف میل آمریکا می‌گیرد نشان می‌دهد فضای بین الملل را نمی‌شناسند.

تصور مخالفت اروپا با آمریکا ساده لوحانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده  مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در برنامه 13 آبان و استکبار ستیزی که به همت بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در تالار مهدوی ایندانشگاه برگزار شد گفت: 13 آبانماه نماد اتفاقاتی است که آثار آن بعد از چهل سال در کشور ما ماندگار بوده و مهم‌تین نتیجه آن آمریکا ستیزی است.

قاضی زاده هاشمی گفت: خیلی ها آمدند و گفتند در آمریکاستیزی بازنگری کنیم و باید برای حل مشکلات با آمریکا ارتباط داشته باشیم ارتباطات را برگردانیم و در انتخابات مختلف هم رابطه یا عدم رابطه با آمریکا مطرح شده و البته این دوگانه سیاسی مربوط به کشور ما هم نیست و در کشورهای مختلف همین بحث وجود دارد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ما در رابطه با مذاکرات هسته ای 12 سال با اروپایی‌ها و آمریکا مذاکره کردیم تا اینکه در قالب موضوعی به نام برجام توافقی حاصل شد اما نتیجه راهبرد مذاکره امروز مشخص است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: آمریکایی خود را به عنوان یک قدرت بلامنازع سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‌داند و هدفش همواره سیطره بر کشورها بوده و بر اساس این منطق هیچ استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی را برنمی تابد.

وی با بیان اینکه در فضای بین‌الملل کشورهای مختلف با هم ارتباط دارند و ممکن است کشوری بر کشور دیگر از نظر فرهنگی نفوذ داشته باشد گفت: الزاما این نفوذ امر بدی نیست و نشان از قرابت فکری و فرهنگی و اعتقادی دو کشور دارد و در همین راستا یکی از اهداف انقلاب صدور آن بوده است.

قاضی‌زاده تاکید کرد: صدور انقلاب و نفوذ فرهنگی به معنی دخالت در امور داخلی کشورها نیست بلکه هدف این بوده‌است که کشورهای دیگر با مفهوم استقلال‌طلبی و مبارزه با استکبار آشنا شوند و الهام بگیرند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها یکی از اهدافشان نفوذ بر کشورهای خاور میانه بوده و این نفوذ به معنای نفوذ فرهنگی نیست بلکه به معنی سیطره سیاسی بر این کشورها و استفاده از منابعشان است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: در یک سده اخیر آمریکا و انگلیس سه رهبر را به خاورمیانه فرستادند تا اهداف آن‌ها را دنبال کند. آتاتورک در ترکیه، بوتو در پاکستان و رضاشاه در ایران ماموریت یکسانی یافتند و جالب اینجاست که یک مدل خاص و واحد برای سه کشور در نظر می‌گیرند که اگر دقت کنیم موضوعاتی مانند تغییر رسم الخط، کشف حجاب، حاکمیت نمادهای غربی و نفوذ بیگانگان در ساختار اداری آن ها دیده می‌شود.

وی افزود: البته در ایران علی رغم اینکه در کوتاه مدت این موارد به شکل جدی دنبال شد و آمریکا به شدت در ایران قدرت  گرفت و ایران ژاندارم آمریکایی‌ها در منطقه شد اما در دراز مدت این پروژه شکست خورد.

قاضی زاده در بخش دیگری از بیانات خود گفت: کشف لانه جاسوسی آمریکایی ها کار جریان خودجوش دانشجویی بود و یک حرکت دستوری نبود و این نشان می‌دهد جنبش دانشجویی بیدار تا چه اندازه می‌تواند در سرنوشت یک کشور اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: اینکه عده‌ای تصور می‌کنند اروپا در موضوع مذاکرات هسته ای موضعی خلاف میل آمریکا می‌گیرد نشان می‌دهد فضای بین‌الملل را نمی‌شناسند. تصور مخالفت اروپا با آمریکا بسیار ساده لوحانه است؛ بنده خودم چند سال رایزن فرهنگی ایران در اروپای مرکزی بود و در رابطه با اروپا کار مطالعاتی کرده ام.

این نماینده مجلس ادامه داد: در همین گروه کشورهای موسوم به 5+1  آمریکا پایگاه نظامی دارد. در آلمان یکی از بزرگترین فرودگاه‌های نظامی متعلق به آمریکاست و جالب اینجاست که قانون کاپیتولاسیون که یکی از ریشه‌های انقلاب ما در مقابله با آمریکایی‌ها بود در آلمان اجرا می‌شود و دادگاه آلمان نمی‌تواند به جرائم سرباز آمریکایی رسیدگی کند.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما گفت: در بزرگترین بندر شمال شرق ایتالیا، آمریکا پایگاه نظامی دریایی دارد و رزم ناوهایشان را مستقر کرده است . اروپا برای مردم خودش حق برخورد با آمریکا را قائل نیست در حالی که عده در داخل انتظار دارند اروپا برای مردم ایران این حق استقلال را قائل شود.

قاضی زاده یادآور شد: تسلیم استکبار شدن با  تاریخ هویتی ایرانی‌ها تعارض دارد و مردم ما نسل در نسل در طول تمدن بزرگ خودشان هیچ وقت سرسپرده نبودند و استقلال طلبی و نپذیرفتن ستم و زور در تاریخ هویتی ما معنا پیدا کرده است.

این نماینده مجلس با انتقاد از راهبرد دولت فعلی در حل مشکلات کشور گفت: شعار آقای روحانی در انتخابات حل 100 روز مشکلات اقتصادی بود و اینکه می روم با آمریکا و یا به تعبیر ایشان با کدخدا مذاکره می‌کنم و تحریم ها را بر می‌دارم.

وی افزود: رهبری به نتیجه این مذاکرات علم داشتند اما با توجه به راهبرد آقای روحانی و رای مردم، به دولت فرصت دادند تا مذاکره کند تا برای مردم ایران بیش از گذشته مشخص شود که اعتمادی به دولت های غربی نیست و گفت‌وگو با آمریکا و اروپا دردی را دوا نمی‌کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه مذاکرات متعدد، تلفن زدن به اوباما، پیام تبریک فرستادن‌ها و پیاده روی کنار رود ژنو نتیجه‌اش شد همین که می‌بینیم. این برای ایجاد یک شناخت و بصیرت برای مردم ایران خوب بود و همه کسانی هم که فکر می‌کردند این روش و راهبرد نتیجه دارد نتیجه را دیدند.

عضو شورای نظارت بر صداوسیما افزود: تفاوتی بین اوباما و ترامپ نیست و سیاسیت خارجی جزو موضوعات راهبردی آمریکاست نه موضوعات تاکتیکی و فرقی بین این دولت آمریکا و آن دولت نیست و آمریکایی ها نسبت به نظام جمهوری اسلامی راهبرد یکسانی دارند و کشور ما هم نسبت به آمریکا همین نگاه راهبردی را دارد.

وی با اشاره به زیاده خواهی هایی که اروپایی ها دارند گفت: ترکیه قریب 15 سال است که دنبال پیونستن به  اتحادیه اروپاست ؛ 152 دور مذاکره کردند تا تمام قوانین داخلی ترکیه را بنابر خواست اروپایی‌ها تغییر دهند ولی هنوز نپذیرفته‌اند به اروپا بپیوندد.

قاضی‌زاده علی‌رغم مشکلاتی که در کشور داریم و در سال‌های اخیر تشدید شده است اما ما کشور مستقلی هستیم و در این شرایط منطقه امنیت و اقتدار داریم و در صورت استفاده از ظرفیت های داخلی مشکلات کشور هم قابل حل و فصل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.