۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 677169

رئیس اتحادیه نانوایان کاشمر گفت: به رغم اینکه نان سفید ظاهر خوبی دارد ولی کیفیت ندارد، اما نان با آرد کامل سبوس‌دار با وجود اینکه ظاهر ندارد اما از کیفیت بهتری برخوردار است.

نان سفید کیفیت ندارد
به گزارش قدس آنلاین موسی برهانی در اولین دوره مسابقات استانی پخت نان با آرد کامل که در کاشمر برگزار شد، عنوان کرد: مردم باید به نان با کیفیت و دارای خاصیت روی بیاورند، اگر چه پخت نان با آرد کامل برای نانوایی‌ها سخت است ولی این فعالیت برای سلامتی مردم شروع شده و نیاز به حمایتشان داریم.

وی ادامه داد: نان کامل به نانی گفته می‌شود که از آرد گندم سبوس‌دار تهیه شده باشد، در واقع در مراحل تهیه آرد مورد نیاز نان قهوه‌ای، سبوس آرد گندم گرفته نمی‌شود و سبوس که سرشار از فیبر و ویتامین‌های گروه B است، دست نخورده باقی می‌ماند.

برهانی گفت: هرچند نان سفید ظاهر خوبی دارد ولی کیفیت ندارد، ولی آرد کامل سبوس‌دار به رغم اینکه ظاهر ندارد، اما کیفیت بهتری دارد، متاسفانه کارخانه‌ها سبوس آرد کامل را با دستور بهداشت می‎گیرند و در مقابل قطره آهن به آن می‎افزایند در صورتی که سبوس گندم خود کامل‎ترین ویتامین‎ها را داراست.

وی افزود: اکنون در سامانه سفارش آرد، 40 درصد به متقاضیان آرد سبوس‎دار اضافه شده است، امیدواریم بتوانیم با تبادل تجربیات بین همکاران نانوا در تمامی استان بهترین نان با کیفیت را با آرد کامل به مردم عزیز ارائه دهیم.

رئیس اتحادیه نانوایان کاشمر ادامه داد: این دوره از مسابقات در سه روز متوالی در بخش‌هایی همچون پخت نان لواش و سنتی، سنگک سنتی و لواش ماشینی برگزار شد که 46 گروه از شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه، تایباد، تربت‌جام ، خلیل‌آباد و کاشمر حضور داشتند.

وی اظهار کرد: بیشترین شرکت کنندگان از شهر کاشمر سپس از شهرستان نیشابور بودند، همچنین در پخت نان تنوری 24 واحد، نان سنگک 13 واحد و نان ماشینی 19 واحد شرکت کردند.

برهای گفت: از 12 شهرستانی که برای شرکت در این دوره از مسابقه ثبت‌نام کرده بودند، فقط هشت شهرستان موفق به حضور شدند.

او عنوان کرد: این واحدها در گروه دو و سه نفره با یکدیگر به رقابت پرداختند، سال گذشته برای اولین بار و با هدف ارتقاء سطح سلامت جامعه مسابقات مصرف نان سبوس‌دار با آرد کامل به صورت شهرستانی برگزار شد و امسال نیز این مسابقات برای اولین بار در سطح استان برگزار گردید.

وی ادامه داد: این مسابقات موجب ارتقا و تلاش همکاران نانوایی و تبادل نظرات و تجربیات بین همکاران در آماده‌سازی و پخت با کیفیت نان می‌شود.

رئیس اتحادیه نانوایان کاشمر عنوان کرد: کاشمر در شرق کشور پرچمدار پخت نان کامل است، به رغم اینکه تا سال قبل 11 واحد نانوایی از گندم کامل برای پخت نان استفاده می‎کردند این آمار امسال به بیش از 40 واحد رسیده است.

وی در همین خصوص با بیان اینکه اکنون در سطح شهرستان کاشمر 174 نانوایی فعال هستند، گفت: در این دوره از مسابقات که با هدف استفاده از آرد کامل برگزار شد، شرکت کنندگان در هر سه روز از انواع مختلف آرد استفاده کردند تا کسانی که بتوانند بهترین نان را تولید کنند، شناسایی و تقدیر شوند.

برهانی در پایان با ابراز تأسف از اینکه متصدیان نانوایی اگر خواسته باشند، طبق قانون کار به شاطر و کارگر خود حقوق پرداخت کنند روزانه بیش از 80 هزار تومان کسری درآمد دارند، گفت: متاسفانه نانوایی‌ها به دلیل پایین بودن دستمزد با کمبود نیرو مواجه شده‌ و این معضل به مشکلات آن‌ها افزوده شده است.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.