خراسان رضوی معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: شرایط دانشگاه‌ها به این شکل است که به دلیل محدودیت‌های موجود و موانعی که ایجاد کردند توسعه دانشگاه‌ها ممنوع و به شکل خط قرمز است اما در دانشگاه فرهنگیان قوچان اتفاق افتاده‌است.

اظهارات معاون دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی درباره خط قرمز دانشگاهها
به گزارش قدس آنلاین ، سید کمال‌الدین حسینی معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی امروز در آیین گشایش دانشگاه فرهنگیان(خواهران) شهرستان قوچان که در سالن همایش‌های زنده‌یاد ماه‌منیر اکرمی این دانشگاه برگزارشد، با بیان این نکته که ضرورت تاسیس یک واحد دانشگاه فرهنگیان در منطقه قطب شهید کلاهدوز وجود دارد، عنوان‌کرد: این واحد دانشگاهی شهرستان قوچان به عنوان واحد پیوسته به واحد شهید هاشمی‌نژاد است و تعدادی از دانشجویان شهید هاشمی‌نژاد به این دانشگاه آمدند که امیدواریم با تلاش‌ها و حمایت‌های مسئولان استانی و شهرستانی بتوانیم در سال‌های آتی فرآیند شکل‌گیری  تصویب دانشگاه را شاهد باشیم تا برای این دانشگاه دانشجو تخصیص یابد.

حسینی در ادامه تصریح‌کرد: حرف و حدیث‌هایی می‌شنویم که این واحد از قبل این‌جا بوده‌است، بله اینجا بوده و در شهرهای دیگری هم بوده‌است اما با پیگیری مسئولان شهرستان قوچان این دانشگاه دوباره راه‌اندازی شده‌است و این دانشگاه آمادگی جذب 500 دانشجو را داراست.

وی با بیان این مطلب که نگاه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی مبنی بر توسعه علمی است، اظهارکرد: شهرستان قوچان از پتانسیل بالایی برخوردار است و دانشگاه‌های متعددی دارد و این حق شهرستان است که حتی بیش از این داشته باشد ولی در سیاست‌های کلان کشور بحث توسعه دانشگاهی امکان‌پذیر نیست که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 معاون آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سال‌های متمادی معلم پرورش داده‌است اما پیش از این بیش از 85 درصد دانشجویان از استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و سایر استان‌های همجوار برای تحصیل به این دانشگاه می‌آمدند ولی در حال حاضر این روند تغییر کرده‌است و هم‌اکنون بیش از 85 درصد دانشجویان جذب شده خراسانی هستند.

وی افزود: کارمندان ما در حال بازنشستگی هستند و در دانشگاه شهید بهشتی با مشکلاتی بسیاری مواجه هستیم اما  اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی امسال با همه محدودیت‌هایی که داشت از جمله 16 هزار ساعت کمبود معلم، دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی را همراهی کردند و برخی نیروهای دانشگاه به صورت مامور از آموزش و پروش هستند چون اگر دانشگاه معلمی را پرورش دهد در آینده جذب آموزش و پرورش می‌شود.

 حسینی اضافه‌کرد: مصوبه‌ای که توسط هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی به تصویب رسیده‌است بر اساس آن دانشجویان برای یک ترم تحصیلی به مراکز شهرستانی منتقل می‌شوند تا در صورت کسب امتیازات لازم پس از بررسی و تایید صلاحیت در آینده به یک واحد دانشگاهی فرهنگیان ارتقا یافته و چارت سازمانی دانشگاه‌ها را دریافت‌کنند که امیدواریم در سال آینده این امر برای واحد شهید کلاهدوز شهرستان قوچان محقق شود.

شهرستان قوچان قطب دانشگاهی منطقه است

در ادامه هادی رجائی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان با اشاره به فرایند آغاز به کار دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان، عنوان‌کرد: شهرستان قوچان از سالیان گذشته قطب تربیت‌معلم بوده است و بازگشایی آن یکی از حقوق شهرستان بود اما با توجه به سختگیری‌های وزارت علوم برای پیشگیری از توسعه واحدهای دانشگاهی بازگشایی این دانشگاه اقدام ارزنده‌ای بود.

وی افزود: اقدامات اجرایی برای بازگشایی این دانشگاه از دی‌ماه 1396 آغاز شد و پس از بازدیدهای میدانی متعدد از سطح ملی و استانی این مکان پیشنهاد شد و پس از بررسی به دلیل سابقه‌ای که داشت مورد تایید قرار گرفت و هم‌اکنون 52 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و آمادگی پذیرش تا ۵۰۰ دانشجو از استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و شهرهای اطراف وجود دارد.

 رجائی‌نیا از تخصیص بالغ بر 10 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی ساختمان دانشگاه فرهنگیان خبرداد و گفت: برای حل نواقص این ساختمان به صورت جامع به بیش از 7 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
 
وی بیان‌کرد: امروز در کشورهای توسعه یافته بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه سرمایه انسانی و اجتماعی است و مجموعه دانشگاه‌ها یکی از عوامل مهم توسعه هستند و هر کشوری در زمینه توسعه دانشگاه‌ها حرکت کرده‌ قطعا توسعه همه جانبه در آن کشورها بیشتر انجام شده‌است.

فرماندار شهرستان قوچان گفت: درسال‌های اخیر پیشرفت خوبی در تولید علم در کشور ایجاد شده  و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در دنیا، کشورهای اسلامی و سطح منطقه از جایگاه خوبی برخوردار است اما علاوه‌بر تولید علم، تولید مهارت و نزدیک کردن علم، مهارت و فناوری در کنار هم می‌تواند توسعه همه جانبه را به ارمغان آورد.

وی با بیان این نکته که شهرستان قوچان قطب دانشگاهی منطقه است، اظهار کرد: در این شهرستان 11 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند و دانشگاه فرهنگیان یازدهمین دانشگاه فعال در این شهرستان است که البته تفاوت‌های جدی با بقیه دارد.

رجائی‌نیا عنوان کرد:همه دانشگاه‌ها در آینده‌سازی و توسعه‌گرایی  نقش بالایی دارند اما دانشگاه فرهنگیان پایه ساز است و از این جهت تاثیر بالایی در آموزش و پرورش و آموزش عالی دارد.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.