رفیعا گفت: اگر در حوزه نشر، قلم سانسورچیان کمی کند شود و از برخی مسائل چشم‌پوشی کنند، مخاطب به سمت کتاب می‌آید. مخاطب وقتی می‌تواند کتاب را در فضای مجازی به‌راحتی و بدون سانسور مطالعه کند، چرا باید به سمت کتاب چاپی سانسور شده برود؟

شاعر و طنزپرداز مشهدی: سانسور کمتر شود مخاطب بیشتر میشود
به گزارش قدس آنلاین ، قاسم رفیعا ، با بیان اینکه «برخی موضوعات که در کتاب‌ها سانسور می‌شود، خنده‌دار است»، توضیح داد: هرچیزی که سانسورچی در متن کتاب نویسنده نفهمیده باشد، سانسور می‌شود. مواردی در کتاب‌ها سانسور می‌شود که اصلا اهمیت ندارد.

وی با بیان اینکه « اگر دید باز و آزادی در فضای کتاب به وجود بیاید، وضعیت بهتر خواهد شد»، اظهار کرد: در فضای مجازی همه اطلاعات بدون سانسور وجود دارد؛ اگر ما یک فضای سالم و منطقی را در فضای چاپ به‌وجود بیاوریم که مخاطب را تغذیه کنیم، احساس می‌کنم آمار کتاب‌خوان‌ها بیشتر خواهد شد.

رفیعا افزود: اکثر مردم به دنبال کتاب‌های کمک آموزشی و  کنکور هستند؛ دوستی می‌گفت «وقتی میزان فروش کتاب تعبیر خواب زیاد است، به این معناست که ما هنوز در خواب هستیم».

وی با اشاره به اینکه «کتاب‌های خوبی در نمایشگاه وجود دارد اما گران هستند»، ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی خوبی در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد گذاشته شده است و شب فرهنگی شهرستان‌ها از کارهای فرهنگی جالب نمایشگاه امسال است، اما کسانی که فقط برای تماشا و خوردن خوراکی به اینجا می‌آیند، کماکان پفک به‌دست در نمایشگاه دور می‌زنند و با این کار به تفریح خود پرداخته و شاد هستند.

مسئول جلسه شعر و طبیعت طرقبه با بیان اینکه« کیفیت نمایشگاه پایین آمده است»، عنوان کرد: من احساس می‌کنم این اتفاق به دلیل قیمت کاغذ است. ناشران در این اوضاع بازار، فقط خود را حفظ می‌کنند تا مجوزشان لغو نشود. من نیز مطبوعاتی هستم و در این اوضاع کاغذ، سعی دارم تنها خود را حفظ کنم.

رفیعا افزود: امیدوارم اوضاع تغییر کند تا مشکلات حل شود. مشکلات نشر، تنها کاغذ نیست، هزینه لوازم چاپ، جوهر و... نیز بالاست، این وسایل حدود 150 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی بیان کرد: نوع‌آوری و جذابیت در نشر به سرمایه‌های مالی و فکری بستگی دارد و تنها وقت گذاشتن برای طرحی جذاب در حوزه نشر هزینه بر است . مثلا ناشر، برای جذابیت در نشر کتاب خود از نوع خاصی از کاغذ استفاده کند که دیگران از آن استفاده نکرده باشند.

این شاعر و طنزپرداز، خاطرنشان کرد: در شرایط موجود طرح و جذابیت در نشر بسیار سخت است. به نظر من اگر اوضاع نشر به وضعیت سکون و غیرتورمی برسد، مطالبه‌گری بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: کتاب‌خوان واقعی، واقعی است و مجازی نمی‌شود؛ او حتی اگر به فضای مجازی هم وارد شود، فرصتی برای مطالعه می‌گذارد.

رفیعا ادامه داد: امیدوارم جامعه ما از کتاب‌های صرفا آموزشی و کنکوری فاصله بگیرد و به کتاب‌های ارزشمند ادبی برسد.

این نویسنده عنوان کرد: من در نمایشگاه کتاب امسال، کتاب ماهی سیاه کوچولو را دیدم. این کتاب سال‌های سال چاپ نمی‌شد، اما در حال حاضر چاپ می‌شود که در نوع خود اتفاق خوبی است.

وی با بیان اینکه «ما باید اجازه بدهیم، مخاطبان کتاب خوب بخوانند»، اظهار کرد: همه مشکلات کسادی کتاب مربوط به مخاطبان آن نیست. بعضی‌ها می‌گویند مردم روزانه دو دقیقه کتاب می‌خوانند اما اگر کتاب خوب در اختیار آنان  قرار بدهیم، حتما کتاب می‌خوانند.

رفیعا گفت: انتشارات در نشر کتاب محدودیت‌های خاص به خود را دارند، او اجازه چاپ هرنوع کتابی را ندارد و در چاپ کتاب معیارهای دینی، اخلاقی و فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.

ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.