کرمان- شهرستان قلعه گنج در فاصله ۴۲۰ کیلومتری جنوب کرمان ازجمله مناطقی است که باوجود فعالیت گروه‌های جهادی و کمک‌های دولتمردان اما تا رسیدن به استانداردهای بهداشتی، درمانی و رفاهی فاصله زیادی دارد و نیازمند توجه بیشتر دولت است.

«قلعه گنج» در جنوب کرمان مرهمی از جنس درمان می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: درباره نام « قلعه گنج» دو روایت وجود دارد، یکی اینکه این منطقه درگذشته صاحب قنات‌ها، گنج‌ها، نعمت‌ها و آبادانی‌های فراوان و سرزمین حاصلخیز و پردرآمدی بوده و به همین خاطر به نام قلعه گنج شهرت دارد؛ اما روایت دیگری هم هست که می‌گوید: «یک‌تکه نان در قلعه گنج، حکم گنج دارد!» که این روزها روایت دوم به حال‌وروز مردم این منطقه نزدیک‌تر است.

برای اینکه از داستان‌سرایی درباره قلعه گنج پرهیز کنم تنها نظر شمارا به خواسته سه دختری که به‌تازگی سواد خواندن و نوشتن آموختند و امسال برای رئیس‌جمهور نامه‌ای از حال و هوای منطقه خود نوشتند جلب می‌کنم.

خانم‌ها زینب، حوا و زیور رمضانی که به‌تازگی سواد خواندن و نوشتن را آموختند در نامه‌ای صمیمی به حسن روحانی نوشتند: «با سلام خدمت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آقای روحانی عزیز، ما بچه‌های آبادی «چاه پولاد» مدرسه نداریم، برق نداریم، آب نداریم. کمک کنید تا زندگی بهتری داشته باشیم. »
گفتنی است در این منطقه به دلیل اینکه تعداد زیادی از ساکنانش از روی ناچاری در کپر زندگی می‌کنند به سرزمین کپرها نیز شهرت دارد و باوجود ۸۰ هزار جمعیت اما تنها یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی که در بسیاری از حوزه‌ها نیز فاقد پزشک متخصص است نیازهای مردم را برآورده نمی‌کند.

متأسفانه پراکندگی بیش‌ازحد روستاها فاصله و دسترسی به بیمارستان را برای روستائیان بسیاری سخت کرده استنبود متخصص زنان، رادیولوژی و هم‌چنین جراح اطفال ازجمله کمبودهایی است که بسیاری از مردم منطقه در انتظار رفع این کمبودها برای نجات جان مادران باردار و همچنین نوزادان هستند.

در حال حاضر قلعه گنج یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی دارد و در روستاهای اطراف آن‌هم درمانگاه و مراکز جامع سلامت وجود دارد که فقط پزشک عمومی دارند.

در این منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی گرم و همراه با طوفان‌های شن و ماسه کمتر متخصص و یا پزشکی حاضر می‌شود که گزینه خدمت را انتخاب کند لذا همواره با کمبود پزشک روبرو بوده است.

دسترسی سخت به مراکز درمانی

در همین رابطه نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار، جنوب قلعه گنج و فاریاب  در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه جنوب کرمان پایین‌ترین آمار تخت بیمارستانی کشور را دارد  اظهار می‌کند: متأسفانه پراکندگی بیش‌ازحد روستاها فاصله و دسترسی به بیمارستان را برای روستائیان بسیاری سخت کرده است.

احمد حمزه با تأکید بر اینکه می‌بایست توجه ویژه‌ای به این مناطق داشت ابراز می‌کند: کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی یکی از مشکلاتی است که نیازمند رسیدگی است زیرا فعالیت یک بیمارستان با تعداد ۱۵ پرستار در سه شیفت قابل‌قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه از آخرین روستای رمشک تا مرکز قلعه گنج حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله است و از قلعه گنج به کهنوج نزدیک به یک‌صد کیلومتر و برای دسترسی به نزدیک‌ترین بیمارستان مسافت وجود دارد می‌افزاید: همین موضوع دسترسی روستائیان منطقه را به دریافت خدمات درمانی سخت کرده است.

کمبود متخصص

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بابیان اینکه بیمارستان قلعه گنج ۸۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد بیان می‌کند: اینجا منطقه بسیار محروم با یک حوزه وسیع، مراجعه‌کننده‌های بسیار زیادی دارد.

اصغر مکارم با اشاره به این موضوع که از بیمارستان ۳۲ تختخوابی قلعه گنج نمی‌توان توقع داشت تمامی پزشکان متخصص را داشته باشد عنوان می‌کند: در این بیمارستان فقط پزشک زنان، اطفال، جراح عمومی، بیهوشی و یک متخصص دیگر فعال هستند.

وی با اشاره به پیگیری‌های لازم به‌منظور جذب امکانات اظهار می‌کند: وزارت بهداشت برای راه‌اندازی بخش دیالیز بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داد و تجهیزات موردنیاز این بخش طی یک‌ ماه خریداری و نصب شد.

می می افزاید: اگر به همین سرعت، اعتبارات دیگری برای تأمین و تجهیز بیمارستان‌ها به این دانشگاه اعطا شود لذا بخش زیادی از مشکلات درمانی منطقه رفع می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بابیان اینکه بیمارستان‌های قلعه گنج و رودبار جنوب ازنظر تعداد زایمان در کشور جایگاه بالایی دارند اظهار می‌کند: پزشک متخصص زنان نیاز مبرم شهرستان قلعه گنج است و پیش‌بینی می‌شود متخصص زنان در روز، یک‌صد مراجعه‌کننده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه زایشگاه این بیمارستان هم در حال ساخت است تا پزشک زنان بهتر بتواند در حوزه کاری خود فعالیت کند در این  راستا تلاش می‌شود تا با تهیه امکانات و تهیه زیرساخت‌ها نیازهای مردم تأمین شود.

مکارم بابیان اینکه سعی شده تا هر آنچه لازمه یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی است در این شهرستان فراهم شود ادامه می‌دهد: برای این بیمارستان دستگاه‌های رادیولوژی و سونوگرافی نیز فراهم‌شده است اما نبود متخصص در این حوزه‌ها ارائه خدمات را با مشکل روبرو کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.