سنندج- استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهن‌سال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است اما چرا باوجوداین ظرفیت‌های بی‌نظیر نتوانسته در جذب و توسعه گردشگری موفق و پیشتاز باشد سؤالی است که ما در گفت‌وگو با کارشناسان این منطقه به دنبال پاسخ آن بودیم.

صنعت گردشگری = توسعه کردستان/توریسم بهترین جایگزین نفت

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۰ اثر تاریخی است که تعداد ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیرمنقول شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا و تعداد ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۵۶ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور است.

آموزش گام نخست

در این راستا شاید آگاه‌ترین فردی که در خصوص چالش‌ها و یا موانع بر سر راه توسعه گردشگری در این استان صاحب‌نظر است بدون شک مدیرکل میراث فرهنگی است که  وی از زیرساخت، آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه گردشگری به‌عنوان چالش‌های اساسی در این حوزه نام می‌برد.

سید محسن علوی بیان می‌کند: گردشگری و توسعه صنعت توریسم همواره و از گذشته به‌عنوان دغدغه توسعه‌ای  مسئولان بوده است و قبول داریم که هنوز در بخش آموزش در حوزه گردشگری کمبودها و کاستی‌های بسیاری داریم.

وی با ابراز امیدواری از تقویت زیرساخت‌ها به‌عنوان نیاز مبرم در این حوزه یادآور می‌شود: در کشورهای پیشرفته ما شاهد فراگیری و آموزش الفبای گردشگری از کودکی هستیم و لذا در این راستا باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان بابیان اینکه آموزش همگانی و عمومی تنها از عهده میراث فرهنگی برنمی‌آید و همه دستگاه‌های اجرایی باید در آن مشارکت فعالانه داشته باشند ادامه می‌دهد: طرح جامع گردشگری در استان نیازمند بازبینی است و البته در این طرح باید تمامی دستگاه‌های اجرایی با جذب اعتبار لازم مشارکت کنند.

جایگزین نفت

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان نیز از صنعت گردشگری به‌عنوان جایگزین مناسب برای درآمدهای نفتی یاد می‌کند و می‌گوید: کشور ما ۴.۴ میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد داشته است و این نشان می‌دهد که باید صنعت گردشگری و صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کنیم.

کیومرث کرمی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس امروزه به تکاپو افتاده‌اند که صنعت گردشگری را جایگزین نفت کنند ادامه می‌دهد: این در حالی است که در ایران اسلامی به دلیل تنوع و تکثر اماکن تاریخی و زیبایی‌های طبیعی امکان سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به حوزه خلیج‌فارس وجود دارد.

وی با اشاره به این موضوع که بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۲۰ تجارت بین‌المللی دنیا در اختیار صنعت گردشگری قرار می‌گیرد و از این نظر گردشگری و بسیار حائز اهمیت است تأکید می‌کند: حالا باید دید ما برای رسیدن به برنامه و توسعه چه برنامه‌ای داریم و کجا هستیم؟

گردشگری محور توسعه کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بابیان این‌که  توسعه گردشگری  مانند دیگر بخش‌ها باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت نقش تسهیلگر و حامی و کمک‌کننده را داشته باشد می‌افزاید: این وظیفه دولت است و باید به بخش خصوصی کمک کند تا بتواند از این بخش‌ها بهره‌برداری و گردشگری را رونق دهد.

زیرساخت های ارتباطی، آموزش و اطلاع رسانی در حوزه گردشگری به عنوان چالش های اساسی در استان کردستان هستندبهرام نصراللهی زاده با اشاره به اینکه  نیازمند آموزش برای توسعه گردشگری هستیم تأکید می‌کند: همه افراد جامعه از راننده تاکسی تا مأموران پلیس، مرزبانی و فروشندگان سوپرمارکت‌ها باید این آموزش  را ببینند و دولت نیز باید برای آن سرمایه‌گذاری کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به رسالت رسانه‌های گروهی، عمومی و اصناف مختلف برای سرمایه‌گذاری در عرصه اطلاع‌رسانی و تبلیغات اشاره و اظهار می‌کند: هنوز بسیاری از جاذبه‌های گردشگری استان ما شناخته‌شده نیستند.

وی ابراز می‌کند: سند آمایش سرزمینی استان در حال اتمام است که یکی از محورهای توسعه استان در این سند، صنعت گردشگری است که اگر این برنامه‌ها به سرانجام برسد و شاهد رونق منطقه باشیم.

تسهیل ارتباط

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و جذب گردشگران خارجی ادامه می‌دهد: در همین راستا هیئت چهار نفره ای متشکل از ۲ نفر از استان کردستان  و ۲ نفر از کردستان عراق برای بررسی راهکارهای توسعه ارتباطی تشکیل‌شده است .

وی اظهار می‌کند: یکی از محورهای مورد پیگیری اتصال به شبکه سراسری و امتداد یافتن خط آهن تهران - همدان - سنندج تا مریوان و از مریوان تا سلیمانیه و درنهایت تا دریای مدیترانه است که مورد استقبال رئیس‌جمهور عراق هم قرارگرفته است.

نصراللهی زاده می‌افزاید: در حوزه حمل‌ونقل هوایی هم می‌توانیم پرواز سلیمانیه - سنندج را برقرار کنیم که نیازمند برخی مذاکرات است و از سویی با راه‌اندازی فرودگاه دوم استان در سقز تا سال آینده،  کمک ویژه‌ای به رونق گردشگری خواهد شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.