بندرعباس- هرچقدر که از شهرهای برخوردار و مناطق توسعه‌یافته هم چون تهران و شیراز و اصفهان فاصله گرفته و به سمت شهرهای جنوبی و جنوب شرقی یا غرب کشور و مناطق صعب‌العبور نزدیک می‌شویم قوانین حفظ ایمنی و هم‌چنین امکانات آموزش نیز کمرنگ‌تر می‌شود.

چرخش حادثه گرداگرد دانش آموزان بشاگرد/«وانت» سرویس لاکچری در مناطق محروم

قدس آنلاین-گروه استان ها: حادثه سانحه واژگونی خودروی وانت حامل دانش آموزان در بشاگرد که البته نخستین حادثه در طی سال‌های گذشته نبوده است را می‌توان مشتی به‌حساب خروار گذاشت.

در شهرستان بشاگرد که در منطقه کوهستانی در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع‌شده است مانند تهران صحبت از ساماندهی سرویس‌های مدرسه یا لباس متحدالشکل رانندگان و یا کمربند ایمنی و نظارت بر نوع خودروها وجود ندارد بلکه تنها سرویس دانش آموزان را وانت‌هایی تشکیل می‌دهند که نه صندلی برای نشستن دارند و نه حفاظی برای ایمنی جان دانش آموزان!

روز سه‌شنبه هفته گذشته وانت سایپا ۱۱۵حامل تعدادی از دانش آموزان بشاگردی واژگون شد  و متأسفانه جان یک دانش‌آموز دختر ۱۳ ساله و یک دانش‌آموز پسر ۱۳ گرفته شد هرچند که رئیس‌کل دادگستری هرمزگان از تشکیل پرونده قضایی  و بررسی علل حادثه صادر خبر داده است اما درنهایت نقص فنی، خطای انسانی و یا ترمز خودرو مقصر شناخته می‌شود و ممکن است پرونده این حادثه بسته شود اما پرونده سرویس‌های دانش آموزان این منطقه و حوادثی که آن‌ها را هم چنان تهدید می‌کند به‌طور حتم بازخواهد ماند.

بررسی حوادث گذشته مانند اتفاق سال ۱۳۹۵ که منجر به فوت یک دانش‌آموز شد و یا اردیبهشت‌ماه امسال که واژگونی وانت سرویس مدارس حامل هشت دانش‌آموز، سه نفر مصدوم گذاشت گواه این مدعاست که این پرونده به این سادگی بسته شدنی نیست.

در حال حاضر تعداد ۵۰ وانت سایپا بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز روستایی را در بخش‌های مرکزی و گافر و پارامون بشاگرد جا به جا می‌کنندالبته علی صالحی رئیس‌کل دادگستری هرمزگان در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره‌کرده است که دستگاه قضایی استان  در راستای احقاق حقوق عامه و جلوگیری از تکرار حوادث از این نوع ، به اداره کل آموزش پرورش هرمزگان اعلام کرده تا هر چه سریع‌تر نسبت به استانداردسازی سرویس مدارس بشاگرد و اختصاص اتوبوس و خودروهای مناسب اقدام کند اما وقتی پای صحبت‌های مسئولان آموزش‌وپرورش می‌نشینیم سخن دیگری می‌شنویم.

پیش‌ازاین هم‌سال گذشته هم‌زمان با بازگشایی مدارس رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان در نشست شورای هماهنگی ترافیک استان اعلام کرد جابجایی دانش آموزان توسط وانت‌بار در مدارس روستاهای هرمزگان ممنوع است اما ظاهراً اراده‌ای برای تحقق این دستورات نیست.

خودروهای لاکچری

عبدالملک کهوری یک از ساکنان محلی در این رابطه به ما می‌گوید: ازآنجاکه فاصله روستاها تا مدرسه مرکزی بسیاری دور و حتی تا ۳۰ کیلومتر نیز می‌رسد لذا امکان تحصیل به‌ویژه برای دخترها بسیار سخت است و همین موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از خانواده‌ها به دختران اجازه تحصیل ندهند.

وی بابیان اینکه راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی می‌تواند به تحصیل دانش آموزان مناطق محروم کمک کند بیان می‌کند: ازآنجاکه مسئولان آموزش‌وپرورش ادعا می‌کنند مسئولیتی در قبال تأمین سرویس مدرسه ندارند لذا خانواده‌ها مجبور هستند که از خودروهای کار یا عبوری برای جابجایی فرزندانشان استفاده کنند.

وی بیان می‌کند: در روستایی که مردم نانی برای خوردن ندارند و وسیله نقلیه‌ای پیدا نمی‌شود و حتی پول کرایه همین وانت را هم ندارند این خودروها برای آن‌ها سرویس لاکچری محسوب می‌شود.

چاره کار چیست؟

وجود راه‌های سخت گذر و نبود راه‌های آسفالته  و هم‌چنین فقر حاکم در منطقه عواملی است که کمتر فردی راضی می‌شود تا یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی را در این مسیرها به جابجایی دانش آموزان اختصاص دهد از همین رو است که وانت‌ها بنا بر گفته کهوری در این مناطق حکم خودروی لاکچری را برای مردم دارد و حتی آموزش‌وپرورش این خودروها را به‌عنوان سرویس مدرسه پذیرفته و بیش از ۵۰ وانت‌بار کار حمل دانش آموزان را در این شهرستان بر عهده‌دارند.

در همین رابطه مدیرکل آموزش‌وپرورش هرمزگان اظهار می‌کند: در حال حاضر تعداد ۵۰ وانت سایپا بیش از ۷۰۰ دانش‌آموز روستایی را در بخش‌های مرکزی و گافر و پارامون بشاگرد جا به جا می‌کنند که اگر مدارس شبانه‌روزی توسعه یابد می‌توان با این حرکت از رفت و آمد دانش آموزان در مسیرهای روستایی کم کرد.

موسی دادی زاده اظهار می‌کند: به‌طور مثال امسال با راه‌اندازی ۳ مدرسه شبانه‌روزی ۲۰ سرویس وانت حذف شد و در سال آینده نیز با راه‌اندازی دو مدرسه شبانه‌روزی دیگر ۸ سرویس وانت سایپا حذف می‌شود.

وی یادآور می‌شود: هر وانت سایپا به‌طور متوسط ۶ دانش‌آموز را جابه‌جا می‌کند که در حادثه اخیر به علت خرابی وانت سایپای سرویس از خودروی جایگزین و عبوری استفاده شد و شمار دانش آموزان در خودرو نیز ۱۲ نفر بود کهمتاسفانه این حادثه تاسف انگیز رقم خورد.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.