دادستان کل کشور گفت: با حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه امید و انتظار در جامعه ایجاد شده و در نظرسنجی اخیر مشاهده کردیم امید مردم به دستگاه قضایی به ۷۶ درصد رسیده است.

امید مردم به دستگاه قضایی به ۷۶ درصد رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، هجدهمین همایش دادستان‌های سراسر کشور با موضوع تحول در دادسرا با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه، اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور و شماری از مسئولان عالی قضایی در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه امروز مصادف با آغاز امامت و ولایت خاتم‌الاوصیا حضرت بقیه‌الاعظم (عج) می‌باشد ،گفت: مناسب و شایسته می‌بینم که در آغاز ولایت و امامت حضرت بقیه‌الله (عج) تجدید عهدی داشته باشم هر چند توصیه شده که هر صبحگاه انسان با خواندن دعای عهد با امام عصر (عج) پیمان ببندد.

دادستان کل کشور بیان کرد: این همایش هجدهمین همایش دادستان‌ها است که البته برخی از این همایش‌ها در زمان آیت‌الله رئیسی و برخی دیگر در زمان تصدی حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای برگزار شده است. مجموعه حاضران همایش ۳۱ رئیس کل دادگستری که یکی از آن‌ها به علت کسالت حضور ندارد همچنین ۳۹۶ دادستان عمومی و انقلاب، ۳۱ دادستان نظامی و ۱۱ دادستان ویژه روحانیت است که جمعا ۴۶۹ نفر در این همایش شرکت نموده‌اند. امیدوارم که خروجی این همایش برای کشور، مردم و دستگاه قضایی مفید باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به برگزاری کارگروه‌ها در راستای تحول در دادسرا گفت: روز گذشته همکاران قضایی در سه کارگروه مشغول تبادل نظر و بحث بودند و جلسات خیلی خوبی برگزار شد. همکاران عزیز تا پاسی از شب مطالب را جمع‌بندی نمودند و گزارشات هر سه کارگروه ارائه شد. درخواست بنده این است برادران عزیز پیرامون موضوعات همایش تا یک هفته پس از مراجعت، نظرات و پیشنهادات خود را ارسال نمایند.

وی افزود: موضوع این همایش تحول در دادسرا است. در دیداری که امسال با رهبر معظم انقلاب داشتیم بحث تحول مطرح بود. در پیشنهادات و برنامه‌های تقدیمی رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب ایشان دو جمله فرمودند که تلاش می‌کنیم آنچه خواسته ایشان است محقق شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند «مهمترین ماموریت قوه قضاییه در دوره جدید ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی است. برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی ۵۰ درصد کار است و ۵۰ درصد بقیه مربوط به تحرک، اقدام و عمل است و باید سند تحول بدون تاخیر آغاز شود.» در بخش دوم فرمایشات مقام معظم رهبری یعنی تحرک، اقدام و عمل این موضوع متوجه تک‌تک ما است و وظیفه داریم آن‌ها را انجام دهیم.

دادستان کل کشور افزود: تحول، خواسته مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضاییه است و سیاست‌های کلی ابلاغ شده مبتنی بر تحول است. این امر محقق نمی‌گردد مگر اینکه تحول را در صحنه عمل اجرا نماییم. لازم است تحول در دادسراها را تعریف و تبیین نماییم. تحول محقق نمی‌شود مگر اینکه آن را اجرا کنیم. باید بررسی شود تحول در دادسرا با چه شاخص‌هایی ارزیابی می‌شود. لازم است برای ارائه گزارش یک ساله به رئیس قوه قضاییه آمار و ارقام داشته باشیم و بگوییم چه اقداماتی صورت گرفته است. معاونان بنده مکلف به پیگیری تحول‌های ایجاد شده در دادسراهای سراسر کشور هستند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: باید کار جمعی انجام شود. با حضور آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه امید و انتظار در جامعه ایجاد شده و در نظرسنجی اخیر مشاهده کردیم امید مردم به دستگاه قضایی به ۷۶ درصد رسیده است. کجا بودیم و به کجا رسیدیم اگر مردم عملکرد مطلوبی از ما ببینند قطعا این درصد بالاتر خواهد رفت و اگر عملکرد نامناسبی داشته باشیم نظر مردم برخواهد گشت.

وی تصریح کرد: انتظار دارم تحول در عمل محقق شود. قرار شد روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها مباحث مطرح شده در کارگروه‌ها را پیگیری و هر از چند گاهی محورهای آن را بررسی نمایند. بحث اول که بیشتر از ناحیه دادستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد رویکرد دستگاه قضایی خصوصا در دادسراها و بحث تکریم ارباب رجوع است، باید برخورد با ارباب رجوع با کرامت و با احترام باشد. شکایت از دادسراها زیاد نیست، اما همین آمار هم قابل توجه است، همه باید در خدمت مردم باشیم. کار قضایی با دعوا، جدل و مرافعه همراه است. لازمه لباس قضا بر تن کردن این است که آن شخص بتواند ناملایمات ارباب رجوع را تحمل کند. بحث دوم مربوط به نظارت دادستان‌ها بر زیرمجموعه‌های خودشان است. اگر امکانات در مجموعه‌ها محدود است حتما گزارش آن را به رئیس قوه قضاییه ارائه دهند تا گله‌ای از جانب دادستان‌ها وجود نداشته باشد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.