یزد- متأسفانه در طی سال‌های گذشته به دلیل شکار بی‌رویه در طبیعت نسل گوزن‌های زرد رو به انقراض رفته است و این حیوان را در فهرست قرمز قرار داده است از همین رو این موضوع مسئولان را بر آن داشت تا با انتقال چند رأس از گوزن‌های رأس به باغ شادی یزد در بقای این حیوان مثمر ثمر باشند.

یزد از آزمون حفاظت «گوزن زرد» سربلند بیرون آمد

قدس آنلاین-گروه استان ها: جنگل‌های هیرکانی مهد «مرال ها» و بزرگ‌ترین گونه گوزن‌ها است که جمعیتشان در سال‌های اخیر به‌ دلیل شکارهای بی‌رویه روبه کاهش گذاشته است.

فصل «گاو بانگی» ازجمله فصولی است که سال‌هاست که برای دوستداران حیات‌وحش به فصلی برای گردشگری در طبیعت تبدیل‌شده و هرساله شماری برای دیدن این جاذبه طبیعی و زیست به دامن طبیعت پناه می‌برند.

گاو بانگی ازآن‌جهت معروف شده که در این دوران، گوزن‌های نر با رجزخوانی و آوایش به تعیین قلمرو می‌پردازند و این بازه زمانی که از نیمه شهریورماه تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد زیباترین دوره حیات‌وحش در جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

باغ شادی

محدوده جنگلی باغ شادی که ۲۰۰ هکتار از آن فنس کشی شده است یکی از مناطق حفاظت‌شده استان یزد است که در سال ۱۳۸۵ تعداد ۶ رأس گوزن از دشت ناز ساری با جنسیت ۲رأس نر و۴رأس ماده زنده گیری و به این محدوده انتقال داده شد.

مسئولان محیط‌زیست برای رهاسازی گونه ارزشمند و منقرض‌شده گوزن زرد ایرانی در جنگل باغ شادی خاتم نسبت به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز اقدام و خوشبختانه این اقدامات در حال حاضر با ازدیاد این گوزن‌ها و افزایش آمار به ۲۴ رأس موجب خوشحالی بسیاری از دوستداران محیط‌زیست شده است.

جنگل‌های باغ شادی گونه‌های مهم جانوری زندگی می‌کنند و زیستگاه گونه‌های در حال انقراض ازجمله گوزن زرد، قوچ، میش، کل، بز و جبیر است.

در سال ۱۳۸۴ مساحتی افزون بر ۱۱ هزار و ۶۶۰ هکتار از جنگل یادشده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت تا به پرورش گونه‌های  مختلف جانوری و پرندگان کمیاب بپردازد.

منطقه حفاظت‌شده باغ شادی بخشی از جنگل‌های نسبتاً انبوه ارتفاعات انتهایی سلسله جبال زاگرس است که ازلحاظ گونه‌های شاخص درختی و تراکم ،تعداد و جوامع گیاهی آن با وضعیت موجود سایر نواحی زاگرس تفاوت قابل‌توجه و چشمگیری داشته و مانند نگین سبزی در دل بیابان‌های استان یزد می‌درخشد.

تلاشی که به ثمر نشست

مدیرکل محیط‌زیست استان یزد با ابراز خوشحالی از ثمر نشستن تلاش‌های این سازمان برای بقای نسل و ازدیاد گوزن زرد ایرانی ابراز می‌کند: گوزن زرد یکی از گونه‌های در حال انقراض  است که خوشبختانه در شهرستان خاتم استان یزد از ۱۵ سال گذشته اقدام به نگهداری این‌گونه در حال انقراض شده و هم‌اکنون ۲۴ رأس ازاین‌گونه بی‌نظیر و کمیاب در محدوده حصارکشی شده جنگل باغ شادی نگهداری می‌شود که سازگاری خوبی نیز با این جنگل نشان داده است.

سید حسین سادات موسوی بیان می‌کند: در بازدید کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی، جنگل‌های یزد بااینکه جنگل به مفهوم واقعی همانند جنگل‌های استان فارس، ایلام و گیلان نیست، اما ادامه جنگل‌های زاگرسی است که به‌عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر و پایلوت انتقال و رهاسازی گوزن زرد انتخاب شد.

وی ابراز می‌کند : از همین رو در بازدیدی که کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی از کشور داشتند، یزد به‌عنوان آزمونه (پایلوت) حفاظت از گونه گوزن زرد ایرانی انتخاب شد.

وی بیان می‌کند: جنگل‌های استان یزد ادامه جنگل‌های زاگرس است که توسط این اتحادیه به‌عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر انتخاب‌شده و به‌عنوان آزمونه انتقال و رهاسازی گوزن زرد برای حفظ این‌گونه جانوری انتخاب‌شده است.

سادات موسوی ابراز امیدواری می‌کند: با اقداماتی که در سال‌های اخیر برای حفظ گونه جانوری گوزن زرد در استان یزد صورت گرفته این‌گونه جانوری احیا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.