تبریز- زلزله ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد امروز جمعه حوالی «ترک» در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که این زلزله در استان های آذربایجان غربی، گیلان،‌زنجان و اردبیل نیز احساس شد.

زلزله میانه را لرزاند/۶هموطن جان خود را از دست دادند

قدس آنلاین- گروه استان ها: بر اثر زمین لرزه بامداد امروز در حوالی «تَرْک» مرکز دهستان کندوان و بخش کندوان شهرستان میانه  افزون بر ۳۲۰ نفر مجروح شدند و تعداد ۶ نفر از هم وطنان جان خود را از دست دادند.

مردم تبریز به دلیل شدت زمین لرزه شهرستان میانه پس از وقوع آن با  تصور اینکه زلزله در این کلان شهر روی داده است، سراسیمه  به خیابان ها و فضای باز ریختند.

وقوع زمین لرزه موجب تلف شدن ۲۰۰ راس گوسفند و نیز قطع برق هفت هزار مشترک در شهرستان سراب نیز شد که بلافاصله برق مشترک وصل شد.

زمین لرزه باعث تخریب ۵ تا ۷۰ درصدی ۳۷۰ روستا در شهرستان میانه شد، اما روستای «ورنکش» بیشترین آسیب را در این حادثه دید به طوری که ۳۰ واحد مسکونی آن به  طور کامل تخریب شدند.

۳۱۲ مصدوم

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجان‌شرقی در همین رابطه اعلام کرد: تاکنون ۶ نفر در اثر وقوع زمین لرزه در شهرستان میانه جان خود را از دست داده‌اند.

فرزاد رحمانی  گفت: این تعداد از هموطنان مان در روستاهای پیرامون شهر ترکمنچای شهرستان میانه به دلیل زمین لرزه جان باختند.

وی اظهار کرد: در اثر وقوع زمین‌لرزه هم چنین ۳۱۲ نفر مصدوم شدندکه ۱۳ نفر از مصدومان زمین لرزه میانه بستری و بقیه تحت مراقبت‌های درمانی سرپائی قرار گرفتند .

وی خاطر نشان کرد: عمده مصدومان این حادثه دچار حملات عصبی و ترس شده‌اند.

گفتنی است در همین حال محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد که بر اثر زمین لرزه ۳۰ واحد مسکونی در شهرستان میانه تخریب شده است.

مردم نگران نباشند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه خوشبختانه تعداد پس لرزه‌ها در محل وقوع زمین لرزه در شهرستان میانه به طور مرتب رو به کاهش بوده و فشار گسل‌ها تخلیه شده است، اعلام کرد: مردم نگران زلزله‌های بعدی نباشند و به خانه‌ها خود برگردند.

محمدرضا پورمحمدی روز جمعه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با اینکه شدت این زمین لرزه بسیار بالا بود؛ اما خوشبختانه عمق زمین لرزه کم بود اما با این حال در اثر این زمین لرزه ۳۰ خانه  در روستای ورنکش به طور کامل تخریب شده و دیوار برخی از خانه‌ها ترک برداشته است.

وی گفت: باتوجه به این‌که این زمین لرزه ساعات دیر وقت شب به وقوع پیوسته و به علت تخریب کامل ۳۰ خانه، امکان افزایش تلفات وجود دارد.

اسکان اضطراری روستائیان

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز با اعلام اینکه از بامداد امروز ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی مشغول امدادرسانی به هم‌وطنان هستند، از شروع اسکان اضطراری در روستای ورنکش خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر؛ مرتضی سلیمی وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است،  اعلام کرد: ۷ روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند.

وی گفت: مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.  

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنین با اشاره به اینکه تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود، افزود: اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو، ‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده و میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.  

زلزله بامداد امروز در آذربایجان شرقی ۵ کشته در روستای ورنکش و یک کشته در روستا ورزقان ترک به جا گذاشت و در حدود ۴۰۰ واحد مسکونی در روستاهای استان خسارت دیده است.

بنا بر  گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.