خبرهای دریافتی از عراق حکایت از وضعیت آرام در شهرهای بغداد و بصره دارد؛ به گونه‌ای که هیچ درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی گزارش نشده است.

«تدابیر امنیتی شدید»پیش از آغاز نماز ظهر در بغداد/ وضعیت نسبتا آرام در شهرهای بغداد و بصره

قدس آنلاین؛ تظاهرات مردمی عراق که دور دوم آن از روز جمعه (سوم آبان/۲۵ اکتبر) آغاز شد، تا شامگاه پنجشنبه (روز گذشته) برای چهاردهمین روز ادامه پیدا کرد.

یک منبع امنیتی امروز جمعه اعلام کرد که نیروهای امنیتی عراق پیش از آغاز نماز ظهر جمعه در بغداد، «تدابیر امنیتی شدید» اتخاذ کرده‌اند.

این منبع به شبکه خبری «السومریه» گفت که وضعیت «در پل‌های السنک و الجمهوریه و رستوران الترکی بسیار خوب است».

وی توضیح داد که «مسیرهای منتهی به میدان الخلانی و پل‌های الاحرار و الشهداء باز است، ولی شمار اندکی از تظاهرات‌کنندگان نیز حضور دارند».

این منبع با تأکید بر اینکه «هیچ برخورد یا درگیری [بین تظاهرات‌کنندگان] و نیروهای امنیتی وجود ندارد»، خبر داد که قرار است پس از نماز ظهر در میدان التحریر شهر بغداد تظاهرات از سر گرفته شود.

حضور نیروهای امنیتی در مسیرهای اصلی استان بصره

یک منبع امنیتی دیگر، از استان بصره عراق خبر داد که حضور نیروهای امنیتی از صبح امروز، اقدامات خود را در این استان افزایش داده‌اند.

السومریه به نقل از این منبع گزارش داد که حضور نیروهای امنیتی در این استان افزایش یافته و این نیروها، «بیشتر خیابان‌های اصلی بصره را بسته‌اند».
تظاهرات بصره در شامگاه گذشته، در برابر ساختمان استانداری این شهر بود که تا حدودی به خشونت نیز کشیده شد.

بازگشت آرامش به بندرگاه «ام القصر»

در همین ارتباط، یک منبع در شرکت بندرگاه‌های عراق از بازگشت آرامش به بندرگاه «ام القصر» در استان بصره واقع در جنوب این کشور خبر داد.

این منبع به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که معترضان شامگاه گذشته از بندرگاه‌های ام قصر شمالی و جنوبی خارج شدند؛ مشروط به اینکه با «اسعد العیدانی» استاندار بصره گفت‌وگو کنند.

وی تصریح کرد که استاندار ابتدا حاضر به گفت‌وگو با معترضان نشد، ولی زمانی که تظاهرات‌کنندگان گذرگاه‌های این بندرگاه را مجددا بستند، وی با آنان گفت‌وگو کرد. سپس گذرگاه‌های این بندرگاه باز شد و معترضان از این بندرگاه و مسیرهای منتهی به آن خارج شدند.

این مسئول عراقی خاطر نشان کرد که پس از باز شدن مسیرهای منتهی به ام القصر، کامیون‌ها وارد این بندرگاه شدند و بارگیری و تخلیه بار خود را از سر گرفتند.

ادعای شبکه الفرات درباره آمار کشته‌ها و زخمی‌ها

شبکه خبری «الفرات» به نقل از منابع پزشکی عراق ادعا کرد که در جریان اعتراضات روز گذشته در بغداد، شش فرد معترض و در اعتراضات شهر بصره نیز چهار نفر دیگر کشته‌ شده‌اند.

این شبکه در ادامه خبر داد که چندین نفر دیگر نیز در جریان تظاهرات‌های شب گذشته زخمی شدند. این در حالی است که آمار رسمی در این خصوص از سوی مراجع ذی‌صلاح منتشر نشده است.

«قیس المحمداوی» فرمانده عملیات بغداد روز پنجشنبه گفت که دستور داده شده که (نیروهای امنیتی برای مقابله با خشونت‌ها در جریان تظاهرات) از گلوله‌های جنگی استفاده نکنند و حتی از شلیک تیر هوایی نیز در هنگام تظاهرات جلوگیری کنند.

با وجود اظهارات المحمداوی، ولی الفرات مدعی تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت معترضان در نزدیکی پل الشهداء در مرکز بغداد شده است و گزارش داد که این مسئله در شهر بصره نیز رخ داده است.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.