تبریز- زلزله بامداد جمعه به بزرگی ۵.۹ دهم ریشتر که حوالی «ترک» در استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست نه‌تنها جان ۶ تن از هم‌وطنان را گرفت بلکه خسارات بی‌شماری به روستائیان مناطق مختلف این استان وارد کرد.

آواربرداری آغاز شد/وضعیت نگران‌کننده نیست/هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت

قدس آنلاین-گروه استان ها: قدرت زمین‌لرزه در آذربایجانشرقی به حدی بود که  لرزش زمین در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان،‌زنجان و اردبیل نیز احساس شد و تعدادی مصدوم بر جای گذاشت.

تسلیت رئیس‌جمهور

در همین رابطه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری صبح جمعه طی تماس تلفنی با استاندار آذربایجان در جریان آخرین وضعیت زلزله‌زدگان شهرستان میانه قرار گرفت و جان باختن تعدادی از هموطنان را در این زلزله تسلیت  گفت و با بازماندگان حادثه اظهار همدردی کرد.

ایجاد رعب و وحشت

گفتنی است تعداد و شدت زمین‌لرزه‌ها در روز جمعه و تداوم پس‌لرزه‌ها موجب رعب و وحشت بسیاری از مردم شد و باعث شده است تا روستائیان و هم‌چنین شهروندان نسبت به تخلیه منازل اقدام و در فضای باز و یا اردوگاه‌های اضطراری اسکان پیدا کنند.

بسیاری از مردم شهر تبریز نیز که شب گذشته را به دلیل وحشت از زمین‌لرزه در پارک‌ها و خیابان‌ها سپری کردند از بامداد روز جمعه با هجوم به جایگاه‌های سوخت و پمپ‌بنزین‌ها صف‌های طویلی را تشکیل دادند.

در همین رابطه سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بابیان اینکه سوخت مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی، به‌طور کامل تأمین‌شده است و هیچ کمبودی وجود ندارد از مردم خواست  ‏تا در صورت نیاز اقدام به سوخت‌گیری کنند.

سخنگوی این شرکت هم‌چنین بیان کرد: تعدادی نفت‌کش حامل نفت سفید نیز به‌صورت اضطراری در روستاهای زلزله‌زده مستقرشده‌اند تا در صورت نیاز، سوخت گرمایشی موردنیاز مردم را تأمین کنند.

تلف شدن ۱۱۵۰ رأس دام

زمین‌لرزه میانه که بیشترین خسارت را به روستائیان وارد کرده است بنا بر گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی موجب تلف شدن ۱۱۵۰ رأس دام سبک و سنگین شد.

اکبر فتحی اظهار کرد: متأسفانه زمین‌لرزه به بیش از ۲۷۰ جایگاه دامی آذربایجان شرقی نیز خسارت وارد کرده است.

میانه هم چنان می‌لرزد

پس از وقوع زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه حوالی ترک در آذربایجان شرقی تاکنون ۴۰ پس‌لرزه دیگر در این منطقه به ثبت رسیده است.

بنا بر گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور تاکنون بیش از ۴۰ پس‌لرزه با کانون ترکمانچای میانه گزارش‌شده است که بزرگ‌ترین آن باقدرت ۴.۳ ریشتر در ساعت ۳ و ۲ دقیقه  و آخرین زمین‌لرزه در ساعت ۱۱ و ۲۶ دقیقه باقدرت ۳.۵ ریشتر به وقوع پیوست.

وضعیت نگران‌کننده نیست

استاندار آذربایجان بابیان اینکه اسکان اضطراری روستاهای زلزله‌زده انجام‌شده است، گفت: زلزله‌زده‌ای زیر آوار وجود ندارد و آواربرداری از روستاهای زلزله‌زده این استان آغازشده است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه وضعیت نگران‌کننده‌ای وجود ندارد ادامه داد: نیاز به حضور مردم وجود ندارد و امکانات لازم مثل پتو در حال توزیع در منطقه است و گاز مناطق زلزله‌زده وصل شده است. 

۷۱ مجروح در «سراب»

فرماندار سراب نیز از تعداد ۷۱ نفر در زمین‌لرزه بامداد امروز در این شهرستان  خبر داد.

ایرج ثقفی افزود: بیشتر مصدومان به‌صورت سرپایی درمان شدند. فقط در بعضی از روستاها تعدادی از احشام و حیوانات در زیر آوار مانده‌اند که با هماهنگی دهیاران و گروه‌های امدادی اقدامات لازم در حال انجام است.

مصدومیت ۲۹ نفر در اردبیل

گفتنی است به دلیل محسوس بودن زلزله در استان اردبیل هراس مردم از این زمین‌لرزه موجب شد تا تعداد ۲۹ نفر در این استان به خاطر مصدومیت هنگام فرار از منزل و استرس به بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مراجعه کنند.

رئیس مدیریت درمان و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل  گفت: از این تعداد ۶ نفر به علت مصدومیت در بیمارستان بستری و بقیه افراد سرپایی مداوا شده‌اند.

مجید محمد غریبانی افزود: اغلب آسیب‌دیدگان و مصدومان مراجعه‌کننده به بیمارستان دچار شکستگی و آسیب دست‌وپا و برخی  نیز دچار ترس و استرس شده بودند.

مصدومیت در گیلان به دلیل وحشت

ازآنجاکه شدت زلزله در ۶ استان کشور ازجمله گیلان محسوس بود لذا دو نفر شهروندان تالشی در استان گیلان که سعی در فرار از مکان سرپوشیده را داشتند مصدوم کرد.

دکتر پیمان اسدی رئیس اورژانس گیلان در این رابطه بیان کرد: جوان ۲۷ ساله  و یک خانم ۲۳ ساله اهل شهر تالش در هنگام فرار به دلیل برخورد با شیشه دچار پارگی و مصدومیت از ناحیه دست شدند.

تأکید معاون اول رئیس‌جمهوری

در همین رابطه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج تمامی امکانات برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده استان تأکید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.