سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در سال گذشته ۸ هزار عابر پیاده در سطح شهر مشهد به دنبال حوادث ترافیکی مجروح شده اند و ۵۰ درصد کشته شدگان در تصادفات مشهد نیز متوجه عابرین پیاده است.

مجروح‌شدن ۸ هزار عابر پیاده  مشهدی  در سال ۹۷

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسن مصحفی در نشستی در تالار شهر مشهد پیرامون «ایمنی عابرپیاده در شهر» که با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه شهرسازی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی    شهرساز ی با هدف بررسی راهکارهای مناسب برای امنیت عابرپیاده برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری مشهد در حوزه ارتقا فرهنگ شهروندی چند پروژه اصلی را دنبال می کند که یکی از این پروژه ها در حوزه ترافیک تحت عنوان «حق تقدم عابر پیاده» به عنوان کلان پروژه در حوزه ترافیک مشهد است.

وی افزود: نکته مهم و تاسف آور و آمار بسیار نگران کننده در حوزه ترافیک مشهد نشان می دهد که در سال گذشته ۸ هزار عابر پیاده در سطح مشهد به دنبال حوادث ترافیکی مجروح شده اند و ۵۰ درصد کشته شدگان در تصادفات مشهد نیز متوجه عابرین پیاده شده است. همچنین سهم تصادفات عابرین پیاده در ۶ ماهه نخست امسال نیز از ۷۰ درصد گذر کرده است که نشان می دهد باید در این حوزه جهت آرامش روانی و امنیت شهروندان مشهد به عنوان دومین کلان شهر بعد از تهران تاکید و کار جدی صورت گیرد.

در ادامه این نشست،رئیس کمیسیون عمران و معماری شورای شهر مشهد،با بیان اینکه بحث ایمنی و امنیت در ۱۰۰ سال گذشته برای عابران پیاده نادیده گرفته شده است، بیان کرد: امروز علاوه بر کالبد، ابعاد دیگر شهر یا به همان اندازه یا بیش از آن مورد اقبال و توجه دست اندرکاران شهر قرار گرفته است و دیگر شهر در سیطره معماران و یا شهر سازان قرار ندارد.

محمدهادی مهدی‌نیا، ادامه داد: ما امروز صحبت از رجحان دادن عابر پیاده به سواره و تبلیغ استفاده از حمل و نقل عمومی بر خودرو شخصی داریم، اما در واقع در کشوری که قیمت بنزین از آب ارزان تر است و خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای و نه به عنوان یک کالای مصرفی وجود دارد صرف تبلیغات و فرهنگ سازی چقدر می تواند به تغییر الگو حمل و نقل کمک کند. علاوه بر حوزه فرهنگ سازی باید کار های زیر ساختی زیادی صورت گیرد تا بتوان انتظار داشت که آرام سازی ترافیک، فرهنگ استفاده از دوچرخه نهادینه شود.

مدیرگروه مطالعات شهری انجمن جامعه شناسی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست به بررسی پیاده رو به مثابه یک زیر ساخت اجتماعی پرداخت و تشریح کرد: مسئله ای که با آن روبه رو هستیم نادیده گرفتن بعد انسانی و جامعه‌شناختی در برنامه ریزی شهری است و یکی از بحث های مهم در چند سال اخیر بحث سرمایه اجتماعی است که اگر سرمایه اجتماعی در یک جامعه تقلیل برود دچار فرسایش اجتماعی خواهیم شد.

حسین ایمانی جاجرمی با اشاره به اینکه «شهر باید برای مردم باشد»، افزود: درست کردن کاخ هایی برای مردم با ایجاد زیر ساخت های اجتماعی امکان پذیر است که پیاده رو نیز به عنوان یک زیر ساخت اجتماعی و یک فضای عمومی شهری دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه در دنیا بیش از ۲۷۰ هزار عابر پیاده می میرند، ادامه داد: بیشتر کردن روشنایی معابر و مسیر ها و پوشیدن لباس های روشن و داری شبرنگ خطر مرگ و میر عابر پیاده را کاهش دهد و اگر شهر زنده و با امنیت میخواهید، باید بدانید حضور و تردد زنان در شهر باعث امنیت می شود.

در بخش دیگری از این نشست، نائب رئیس جامعه مهندسان شهر ساز ایران، بیان کرد: دو نکته استثنایی و الگو ساز برای دیگر شهر های کشور که شهر مشهد در آن سرآمداست، بحث هنر شهری و مبلمان شهری است که دیگر شهر های ایران می توانند از آن الگو بگیرند.

نوید سعیدی رضوانی در ادامه به شهر دوست دار کودک و ارتباط آن با ایمنی عابر پیاده پرداخت و ادامه داد: هر ۴ دقیقه در دنیا یک کودک بر اثر تصادف می میرد که این آمار در ایران در هر ۱۶ هزار تصادف ۲ هزار کودک زیر ۱۰ سال دچار مرگ می شود که نرخ پسران ۲ برابر دختران است. در همین خصوص، طرح ریزی پهنه های امن خانگی با سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت در محلات میتواند صورت گیرد چرا که برخوردی صورت نخواهد گرفت، ولی اگر با سرعت ۵۰ کیلومتر برخورد صورت گیرد همانند سقوط از طبقه چهارم یک ساختمان است.

وی افزود: مرگ ۱۲۷ عابر در سال گذشته که ۳۹ درصد آن به خاطر عدم رعایت حق تقدم عابر پیاده بوده است که با آرام سازی راه ها، رسیدن راه های امن به مدرسه، صندلی کودک در حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه با کلاه ایمنی می‌توان این آمار را کاهش داد.

در ادامه این نشست پنل گفت و گویی با حضور اساتید دانشگاهی حوزه شهر سازی با هدف ایمنی عابر پیاده برگزار شد.

در پایان این نشست نیز از دانشجویان برتر و فعال این حوزه با حضور مدیر گروهان و اساتید دانشگاه تقدیر بعمل آمد.

منبع: ایسنا 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.