اقدام مشکوک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که این هفته گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران به اجرا درآمد. به نظر می‌رسد تلاش برای اجرایی کردن این اقدام خرابکارانه در آغاز گام چهارم با آگاهی برخی دولت‌های غربی از جمله آمریکا صورت می‌گیرد تا در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای کشورمان نوعی سندسازی و جمع آوری شواهد غیر واقعی را پیش ببرند و بتوانند از این طریق نوعی اجماع بین المللی را در راستای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و به سیاست فشار حداکثری در برابر کشورمان بپردازند.

ناکامی تلاش‌ها برای سندسازی غیر واقعی علیه برنامه هسته‌ای ایران

قدس آنلاین: سازمان انرژی اتمی کشورمان هفته گذشته از ورود یکی از بازرسان آژانس انرژی اتمی به سایت غنی سازی نطنز جلوگیری کرد.

آژانس انرژی اتمی کشورمان، علت این اقدام را نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک عنوان کرده و با بیان اینکه به طور معمول همه بازرسان و وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل  قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرده است: ظاهرا هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری و مراتب نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده و از طرف ایران به آژانس اعلام شده که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌شود.

بنابراین این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد و در نتیجه با لغو پذیرش بازرس، فرد مزبور با ناتمام گذاشتن مأموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرد.

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در واکنش به این اقدام ایران، گفته است رفتار ایران با بازرس این سازمان «قابل قبول نیست» و « نباید اتفاق بیفتد».

تلاش آمریکا و اروپا برای مشروعیت بخشی به سیاست فشار حداکثری

اقدام مشکوک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که این هفته نیز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران به اجرا درآمد. به نظر می‌رسد تلاش برای اجرایی کردن این اقدام خرابکارانه در آغاز گام چهارم با آگاهی برخی دولت‌های غربی از جمله آمریکا صورت می‌گیرد تا در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای کشورمان نوعی سندسازی و جمع آوری شواهد غیر واقعی را پیش ببرند و بتوانند از این طریق نوعی اجماع بین المللی را در راستای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و به سیاست فشار حداکثری در برابر کشورمان بپردازند.

اما اتحادیه اروپا و دولت آمریکا نیز در این باره بیکار ننشسته و سعی کردند با فضاسازی ها علیه ایران به نوعی جلسه شورای حکام را که روز پنجشنبه برگزار شد تحت تاثیر این موضوع قرار دهند.. در بیانیه سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا از اتفاقاتی که حول یک بازرس آژانس اتمی در ایران رخ داده، عمیقا نگران است».

از سوی دیگر، «جکی وولکات» نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس اتمی، مدعی شد بازداشت موقت یک بازرس آژانس در ایران، اقدام «تحریک‌آمیز ظالمانه‌ای» است.

هر روز سه بازرس در ایران حضور دارند

همزمان با این موضوع نیز رسانه ها از برگزاری نشست شورای حکام آژانس که به درخواست «کورنل فورتا» از ۳۵ عضو شورای حکام در روز پنج شنبه در وین و در ارتباط با آن چه «نگرانی‌های جدید» عنوان شده، خبر دادند. شورای حکام نیز پس از این جلسه در بیانیه‌ای این اقدام ایران را "عمیقا نگران کننده" خواند.

علیرغم این اظهارنظر شورای حکام باید گفت که همکاری های کشورمان با آژانس در مسیر برنامه هسته ای خود همواره بطور سازنده ای در جریان بوده است، بطوریکه طبق گفته کاظم غریب آبادی سفیر دائم کشورمان نزد سازمان ملل، ایران به طور گسترده و سازنده ای با آژانس همکاری می کند، به گونه ای که 20 درصد بازرسی های آژانس را پذیرا است و به طور متوسط، هر روز سه بازرس در ایران حضور دارند.

این برای نخستین بار است که یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بازداشت و پس از لغو مدارک پذیرش در نهایت اخراج می‌شود . طبق برجام، همکاری ها با آژانس انرژی اتمی و بازرسان آن در سطح وسیعی صورت می‌گیرد اما به نظر می رسد چنین اقداماتی در زمان اجرایی شدن گام چهارم و جدیت کشورمان در مسیر کاهش تعهدات هسته ای خود تلاشی برای بازداشتن آن از ادامه مسیر و کوتاه آمدن از اهداف هسته ای خود باشد، هرچند که هوشیاری مسئولان سازمان انرژی اتمی این نقشه را نقش بر آب کرد.

انتهای پیام/

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.