نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور برای ایجاد آرامش در بازار زعفران بسیار ضروری است.

 معرفی خراسان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان

به گزارش قدس آنلاین ، سعید باستانی در آیین تجلیل از عکاسان برتر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه در سالن همایش‌های دانشگاه تربت حیدریه اظهار کرد: از بازخوردهای جشنواره عکس زعفران می‌توان به ایجاد تفکر و تشکیل فراکسیون زعفران رسید که در قالب همین فراکسیون تاکنون درخواست‌های فراوانی از تربت حیدریه برای کمک‌های علمی و فنی درخواست کرده‌اند که در این راستا پژوهشکده زعفران به‌عنوان مرجع علمی شروع به‌کار کرده است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: از دیگر بازخوردها می‌توان به مرجعیت اقتصادی که همان قیمت‌گذاری زعفران است برسیم که همه نگاه‌ها در قیمت‌گذاری زعفران به‌سمت تربت حیدریه است.

وی تصریح کرد: حلقه مفقوده‌ای که وجود دارد استفاده از تکنولوژی روز در فرآیند کاشت، داشت و برداشت و فرآوری زعفران است که به‌ کمک دانشمندان حوزه کشاورزی امسال توانستیم از چند دستگاه برداشت و زعفران پاک‌کنی به‌صورت آزمایشی بهره‌برداری کنیم که در سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

باستانی از نبود اتحادیه تولیدکنندگان زعفران به‌عنوان حلقه مفقوه تعیین قیمت این محصول یاد کرد و افزود: در حال حاضر صادرکنندگان با رقابت ناسالم در خارج از کشور در کاهش قیمت زعفران نقش اساسی دارند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اتحادیه تولیدکنندگان زعفران باید تشکیل شود و در آن مشی قیمتی، کاری، علمی و پژوهشی را نیز تعریف شود.

وی دلیل عمده عدم تشکیل این اتحادیه را خرده مالکی زعفران عنوان کرد و افزود: برعکس محصول پسته که بیش از 80 درصد آن‌ها عمده مالک هستند، حدود 85 درصد زعفران‌کاران خرده مالک هستند و این سبب شده که تفرق زیاد شود، بنابراین اساسنامه‌ای را در دست تدوین داریم تا با ورود بخش خصوصی و تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان قیمت‌گذاری زعفران را به‌دست بگیریم.

باستانی عنوان کرد: بازارهای اروپا نه تنها نابسامانی‌ها و رقابت‌های داخلی ما را ندارند، بلکه از نابسامانی‌های داخلی ما به نفع خود سود می‌برند، بنابراین ایجاد وحدت رویه و سیاست همسو در داخل کشور برای ایجاد آرامش در بازار زعفران بسیار ضروری است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه زعفران دو بخش اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان مشغول فعالیت هستند که باید از هم تفکیک شوند، زیرا اتحادیه صادرکنندگان زعفران دارای یک اقلیت قوی است که منصف نیستند.

معرفی خراسان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان

در ادامه مراسم معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امیدواریم نخستین نمایشگاه خارج از شهرستان را در کنار جشنواره عکس رضوی در مشهد برگزار کنیم.

محمدرضا محمدی افزود: امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک این جشنواره را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم و شاهد حضور عکاسان بین‌المللی در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: این رویداد هنری فرهنگی با هدف معرفی خراسان به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده محصول راهبردی زعفران در جهان و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران برگزار می‌شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: معرفی این پایگاه مهم تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته ‌بندی محصول از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.

محمدی درباره موضوع آثار ارائه شده در جشنواره عکس زعفران نیز گفت: در بخش اصلی زعفران، برداشت فرآوری، تأثیر زعفران در اقتصاد و زندگی مردم تربت حیدریه و زاوه، گردشگری زعفران، رعایت بهداشت در برداشت و فرآوری گله‌ای زعفران موردنظر است.

وی افزود: این جشنواره با هدف معرفی زعفران به‌عنوان محصول پایه این خطه خراسان که بزرگترین تولیدکننده طلای سرخ در جهان است و نیز کمک به افزایش سرانه مصرف زعفران برگزار شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: این رویداد فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای پنجمین سال پیاپی برگزار شد و  بر همین اساس پنجمین نمایشگاه عکس ملی زعفران با حضور عکاسان و خبرنگارانی از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه و همچنین عکاسان و خبرنگاران داخلی از 11 آبان ماه به‌مدت 4 روز در تربت حیدریه و زاوه آغاز به‌کار کرد.

۲۵۰۰ عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده است

دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه نیز در ادامه گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده است که از بین این عکس‌ها عکاسان برتر انتخاب شده‌اند.

سلیمان گلی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ رزومه در بخش‌های مختلف از ابتدای مهرماه به دبیرخانه ارسال شده بود که از بیش از 100 عکاس دعوت به‌عمل آمد.

وی افزود: از رسانه‌های تصویری و بین‌المللی همچون آناتولی ترکیه، فرانس ۲۴ فرانسه، شبکه العالم، یونان، آسوشیدوپرس و چندین شبکه بین‌المللی دیگر در این جشنواره شرکت کرده‌اند.

دبیر پنجمین جشنواره ملی عکس زعفران تربت حیدریه و زاوه تصریح کرد: عکس به دبیرخانه جشنواره رسیده که از بین این عکس‌ها، عکاسان برتر انتخاب شده‌اند و بخش ویژه شهر تربت حیدریه اولین‌بار به جشنواره اضافه شد که نفرات برتر این بخش هم معرفی شده‌اند.

گلی معرفی قطب تولید و عرضه زعفران، ثبت و مستندسازی مراحل مختلف برداشت، فرآوری و بسته‌بندی این محصول را از دیگر اهداف جشنواره عنوان و اظهار کرد: این رویداد فرهنگی توسط انجمن عکاسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت حیدریه برای پنجمین سال پیاپی برگزار می‌شود.

فار س

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.