در سایه نبود نظارت کافی بر بازار هرازچند گاهی با تخلفاتی در این حوزه مواجه می شویم، این بار برخی صنوف کیک،بستنی و نوشیدنی را با طعم طلا به مشتریان عرضه کرده اند.

فروش دونات، بستنی و استیک با طعم طلا در مشهد

به‌گزارش قدس آنلاین ، سال 90 بود که انتشار خبر سرو بستنی طلا در برج میلاد تهران سر زبان‌ها افتاد.

بستنی لوکسی که در آن دوره حدود 400 هزار تومان برای خریدار آب می‌خورد که سروصدای زیادی هم به‌پا کرد، اما پس از استفتائی که از دفتر مقام معظم رهبری گرفته شده(در صورتی که در این نوع بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است) از منوی رستوران جمع شد.

این بار اما این بستنی‌ها وارد شهر مشهد شده‌اند، نه تنها بستنی که کیک، نوشیدنی و استیک هم به‌آن اضافه شده است، البته نه در تمامی شیرینی فروشی‌ها و مغازه‌ها که در برخی از فروشگاه‌های بالای شهر که مردم توان خرید چنین بستنی‌ها و کیک‌های گرانی را دارند و یا در برخی از صفحه‌های اینستاگرام به‌فروش می‌رسد و حتی برخی از این صفحه های کیک و شیرینی، کلاس‌های آموزشی دکور کیک با ورق طلای خوراکی را نیز برگزار می‌کنند.

کافی است کمی در اینستاگرام بچرخید و کیک و بستنی طلا در بازار مشهد را جستجو کنید تا انواع و اقسام کافی‌شاپ‌ها و بعضا رستوران‌ها برای شما باز شود در قیمت‌ها و مدل‌های مختلف.

از استیک با روکش طلای 330 هزار تومانی گرفته تا بستنی زغالی 100 هزار تومانی و نوشیدنی با پوردهای طلای 145 هزار تومانی!

وارد یکی از صفحه‌های پخت کیک خانگی شدم برای سفارش دونات برای 100 نفر، ابتدا از خوراکی بودن روکش طلای روی دونات مطمئنم کرد و گفت: 100 تا دونات با روکش شکلات 290 هزار تومان و چنانچه روی دونات روکش طلای کامل باشد 410 هزار تومان و چنانچه شکلات به‌همراه چند تکه طلا باشد 350 هزار تومان هزینه دارد.

صفحه یکی از کافی‌شاپ‌های مشهد را باز کردم و با مدیر کافه تماس گرفتم، قیمت هر بستنی به‌همراه طلا را 100 هزار تومان اعلام کرد و گفت: برای 100 نفر می‌بایست از یک هفته قبل سفارش دهید.

مدیر کافه بیان کرد: البته هزینه این نوع بستنی خیلی بالاست و برای 100 نفر بسیار گران و حدود 10 میلیون تومان تمام می‌شود؛ ساده آن دانه‌ای 10 هزار تومان است که برای 100 نفر دانه ای 7 هزار تومان حساب می‌کنیم.

به‌جستجوی خود ادامه دادم تا اینکه به‌تبلیغات یکی از فروشگاه‌های نوشیدنی در خیابان وکیل آباد رسیدم که نوشیدنی با ترکیب طلا می‌فروخت، آدرس را برداشتم و حرکت کردم.

وارد فروشگاه که شدم همان ابتدای قفسه‌ها چشمم به‌این نوشیدنی‌ها خورد، یک بطری تقریبا یک لیتری به‌رنگ آبی با قیمت 145 هزار تومان!

از فروشنده پرسیدیم از کجای این بطری مشخص است که در آن ترکیبات طلا به‌کار رفته که با تکانی که به‌بطری داد محتویات آن، که پودری شکل بود به‌حرکت درآمدند.

فروشنده می‌گفت چنانچه در تعداد بالا سفارش دهید حتما شامل تخفیف هم خواهید شد، البته یک هفته قبل باید سفارش دهید، چراکه باید از تهران بیاوریم و در مشهد این نوشیدنی‌ها نیست.

از او پرسیدم این نوشیدنی‌ها مشتری هم دارد که پاسخ داد: بله؛ بسیاری می‌آیند و برای مهمانی‌های خود تعدادی از این بطری‌ها را می‌برند؛ از این نوع نوشیدنی سه مدل آبی، طلایی و قرمز وجود دارد.

در ادامه جستجویم به‌یکی از رستوران‌های خیابان سلمان برخوردم که استیک با روکش طلا می‌فروخت با قیمت 330 هزار تومان(!) که ادعا می‌کرد قیمت‌هایش از بسیاری رستوران‌های دیگر مناسب‌تر است!

در ادامه گزارش برای اینکه از قیمت این ورق ها مطلع شوم با تعدادی از فروشگاه‌های لوازم قنادی معروف سطح شهر مشهد تماس گرفتم تا قیمت ورق طلای خوراکی را بپرسم، یکی از این فروشگاه‌ها هر ورق را 12 هزار تومان و فروشگاه دیگر هر بسته 50 تایی را 100 هزا تومان می‌فروخت و فروشگاه دیگری گفت تمام کردم و از قیمت جدید اطلاع ندارم.

وقتی طلا وارد محصولات پوستی و آرایشی هم می شود

در ادامه جستجوهایم سری به سایت دیجی کالا زدم تا ببینم چه محصولات خوراکی و یا بهداشتی- آرایشی با ترکیب طلا پیدا می کنم.

شاید باورتان نشود سرم بازسازی کننده پوستی را پیدا کردم که ادعا شده بود حاوی پودر طلای 24 عیار است با قیمت 858 هزار تومان و یا سرم روشن کننده پوست دیگری آن هم با طلای 24 عیار با قیمت 634 هزار تومان که مدعی بودند در بیش از۹۵ درصد افراد مورد آزمایش، نتایج قابل توجهی پس از استفاده از محصول حاصل شده است.

طلا در چرخه غذا وارد شده است!

در تماسی که با رئیس اتحادیه شیرینی سازان مشهد گرفتم در ابتدا از موضوع تعجب کرد و گفت: استفاده از طلا در خوراکی از قدیم و از دوره مصریان باستان بوده و امری تازه نیست، امروز هم در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمد فرزانی اضافه کرد: در بازار با چنین چیزی مواجه نشدم، به‌جز کیک‌های فوندانتی که بر روی آنان ورق طلا استفاده می‌شود.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر طلا در چرخه غذا وارد شده است، ادامه داد: البته معمولا فروشنده‌ها به‌اصرار مشتری اقدام به‌این کار می‌کنند، چنانچه این اصرار از جانب مشتری نباشد قناد هم اقدام به‌استفاده از ورق طلای خوراکی نمی‌کند.

رئیس اتحادیه شیرینی سازان مشهد این ورق‌ها را وارداتی دانست و تصریح کرد: این طلاهای خوراکی بیشتر در رستوران‌های تهران مشاهده می‌شود که به‌صورت ورقه‌ای، پوردی و دانه‌ای به‌کار می‌رود.

فرزانی با بیان اینکه این ورق‌ها جنبه خوراکی دارند، افزود: عده‌ای که حس بزرگ بینی دارند و به‌دنبال فخر فروشی هستند از چنین چیزهایی استقبال می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان غذا و دارو باید وارد شوند، خاطرنشان کرد: تاکنون ندیده‌ام که مرجعی این گونه کیک‌ها و خوراکی‌هایی را تایید کند، بنابراین مردم خود مراقب سلامتی‌شان باشند!

ورق‌های طلای خوراکی تاییدیه وزارت بهداشت ندارد

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص، گفت: به‌طور کلی در تولید مواد غذایی هر ترکیب و یا ماده‌ای که استفاده می‌شود باید مشخصه بهداشتی داشته باشد.

محمد باباخوانی با اشاره به‌اینکه داشتن پروانه ساخت و یا شناسه، مشخصه بهداشتی بودن محصول است، تصریح کرد: در صوت داشتن این مشخصه استفاده از این ترکیب و یا ماده بلامانع است.

وی خاطرنشان کرد: آبمیوه و یا خوراکی‌های بسیاری داریم که در آنان طعم دهنده و رنگ خوراکی(چه طبیعی و چه مصنوعی) مورد استفاده قرار می‌گیرد که در صورت داشتن شناسه یا پروانه ساخت، ایرادی ندارند.

رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به‌این پرسش که آیا این ورق‌ها و یا پوردهایی که تحت عنوان ورق طلای خوراکی در بازار به‌فروش می‌رسند و یا بر روی محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر وزارت بهداشت تایید شده است یا خیر، گفت: خیر؛ وزارت بهداشت برای این محصول تاییدیه بهداشت صادر نکرده است.

عدم اطلاع مسؤولان مربوطه از حوزه کاری خود

اتاق اصناف مشهد هم در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرد و مصاحبه را منوط به‌بررسی موضوع دانست.

نکته‌ جالب توجه در این بین عدم اطلاع مسؤولان از بازار بود، گویا مسؤولان منتظر نشسته و تا زمانی که فردی به‌آنان گزارش ندهد از حوزه کاری خودشان بازدید نمی‌کنند.

مسؤولان ادعا می‌کردند که نظارتی بر فضای مجازی نداشته و به طور کلی مسؤولیتی در این راستا متوجه آنان نیست، این در حالی است که در صورت داشتن دغدغه سلامتی مردم با کمترین جستجو در فضای مجازی حداقل برای بررسی حوزه کاری خود و مشاهده تخلفات زیر مجموعه‌شان می‌توانند تخلفات را با مجموعه مرتبط در میان بگذارند و این‌گونه بازار را به‌حال خود رها نکنند تا هر فردی برای کسب پول بیشتر این‌گونه از ناآگاهی برخی سوء استفاده کنند.

نکته دیگر تفاوت قیمتی بود که بین خوراکی‌ها وجود داشت و هر فروشنده و یا قناد نسبت به‌انصافی که داشت قیمت‌گذاری می‌کرد.

با کمترین محاسبه می‌توانید دریابید که یک ورق طلای خوراکی 12 هزار تومانی [البته چنانچه آن طور که ادعا می شود عنصر طلا در آنان استفاده شده باشد]را هر طور هم که حساب کنید قطعا نه استیکش 330 هزار تومان می‌شود و نه بستنی‌اش 100 هزار تومان.

آنچه مسلم است اینکه در سایه نبود نظارت کافی برخی از ناآگاهی مردم سوء استفاده کرده و سلامت آنان را نشانه رفته اند.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.