روزنامه قدس در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص روند افزایش قیمت نان به چاپ رسانده است که سرانجام با اعلام نرخ جدید نان دولتی و آزادپز در تاریخ ۱۵ آبان ماه این افزایش قیمت با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

مردم راضی، نانوایان ناراضی

قدس آنلاین: روزنامه قدس در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی در خصوص روند افزایش قیمت نان به چاپ رسانده است که سرانجام با اعلام نرخ جدید نان دولتی و آزادپز در تاریخ ۱۵ آبان ماه این افزایش قیمت با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

• ارائه یارانه؛ تنها راه حل مشکل مردم و نانوایان

یکی از شهروندان در واکنش به این موضوع به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت نان در نانوایی‌های دولتی موجب شده هزینه‌های زندگی‌ام به نسبت گذشته بیشتر شود.

دوست محمدی اظهار می‌دارد: البته می‌دانم که هزینه‌های این نانوایی‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده، اما دولت می‌توانست به این واحدها یارانه بدهد تا با گران نشدن نان، فشار کمتری به مردم وارد شود.

این در حالی است که برخی از شهروندان در تماس با قدس از کاهش قیمت نان در برخی واحدهای نانوایی آزادپز تشکر کردند.

اما تغییر قیمت نان در چند روز اخیر سبب گلایه بسیاری از نانوایی‌های آزادپز شهر مشهد شده است که خبرنگار ما گفت‌وگویی را با برخی از این نانوایی‌ها انجام داده است.

• وقتی دولت آرد نمی‌دهد نباید نرخ نان هم بدهد

محمد بیابانی به خبرنگار ما می‌گوید: نرخ نانوایی‌های آزادپز قابل قبول ما نیست و با آرد کمی که دولت در اختیار ما می‌گذارد و مابقی آرد مورد نیاز پخت نان را کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه می‌کنیم پس چگونه می‌توان با هزینه‌های بالای تهیه آرد، نان را با نرخ کمتری به مشتریان تحویل بدهیم و دولت هنگامی که نمی‌تواند آرد ما را تهیه کند چگونه به ما نرخ می‌دهد و در پروانه‌های بهره‌برداری ما آزادپز قید شده است در حالی که قیمت نان پیش از این بر اساس تمام هزینه‌کرد ما از قبیل اجاره، نیرو و خدماتی که به مشتری ارائه می‌کردیم تعیین می‌شد و ما بارها اعلام کرده‌ایم آردی که دولت در اختیار ما قرار می‌دهد را نمی‌خواهیم و آرد مورد نیاز را خودمان تأمین می‌کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد نانوایی‌های آزادپز مجبور به دادن نان باکیفیت به مشتری هستند.

وی می‌افزاید: در حال حاضر با این نرخ جدید نان شاهد بسته شدن نانوایی‌های آزادپز خواهیم بود و ما می‌گوییم اگر قرار است نانوایی‌های ما با این نرخ بسته شود بگذارید با تهیه آرد آزاد و در یک بازار رقابتی نانوایی‌های بی‌کیفیت خود به خود بسته شوند.

وی ادامه می‌دهد: ما در هفته گذشته با همه نانوایی‌های آزادپز مشهد، جلسه‌ای را برگزار کردیم و قیمت حداکثری و حداقلی نان آزادپز را در مشهد با همفکری هم مشخص کرده و به اتحادیه اعلام کردیم و حتی اعلام کردند حاضرند آرد یارانه‌ای دولت را دریافت نکنند و به عنوان نانوایی آزادپز براساس پروانه فعالیت اجازه کار به ما بدهند.

محسن اشرفی دیگر نانوای آزادپز مشهد نیز می‌گوید: نرخ جدید نان آزادپز براساس حقیقت نیست و رقابت را از ما می‌گیرد. ما نان باکیفیت در اختیار مشتری قرار می‌دهیم بنابراین قیمت نان آزادپز در نرخ جدید هیچ گونه توجیه اقتصادی برای ما ندارد و قبل از این ما نان بربری را در نانوایی خود یک هزار و ۵۰۰ تومان می‌دادیم اما با نرخ جدید باید ۸۰۰ تومان بدهیم که این قیمت غیرمنطقی است.

وی می‌افزاید: این در حالی است که دولت تنها ۵۰ درصد آرد ما را تأمین می‌کند و الباقی را باید دو برابر قیمت آرد دولتی از بازار آزاد تهیه کنیم و مشتریان ما که سال‌هاست از ما نان باکیفیت دریافت کرده‌اند اکنون نان ۸۰۰ تومانی بی‌کیفیت در اختیارشان بگذاریم و این در حالی است که قیمت نان بربری در نانوایی‌های تهران یک هزار و ۵۰۰ تومان است پس چرا باید قیمت نان در مشهد پایین‌تر باشد.

• نرخ جدید جوابگوی هزینه‌های ما نیست

یک نانوای آزادپز دیگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نانوایی‌های دولتی زمانی مجوز فعالیت گرفتند که در ۴۰ تا ۵۰ متر و در هر مکانی مجوز ساخت نانوایی به آن‌ها داده می‌شد اما نانوایی آزادپز برای دریافت پروانه باید فضایی ایده‌آل، تنور مکانیزه، فضای خمیرخانه مجزا، مسائل بهداشتی از قبیل کاشی دیوارها و سرامیک کف به صورت کامل باشد و حتی باید فضا برای حضور مشتری در مغازه فراهم باشد و هزینه‌های دیگر نیز در نانوایی‌های آزادپز نسبت به نانوایی‌های دولتی بیشتر است. ۳۰ درصد قیمت نان بر اساس قیمت آرد است و ۷۰ درصد دیگر مؤلفه‌های دیگری دارد و آرد دولتی که به من می‌دهند تنها بخشی از هزینه‌های من را جبران می‌کند و الباقی هزینه‌های ما به صورت آزاد تهیه می‌شود.

علی قاسمی می‌افزاید: قیمت نان در نانوایی‌های ما باید متفاوت با نانوایی‌های دولتی باشد. دیگر زمان پهن کردن نان روی فنس گذشته است و مشتری هنگامی که به نانوایی‌های ما می‌آید توقع دریافت نان گرم را دارد و نیروهای ما باید در نانوایی حاضر باشند تا هنگام حضور مشتری نان گرم به آن‌ها بدهیم. باید کیفیت تولیدی نان ما بیشتر از نان دولتی باشد تا بتوانیم فروش خوبی داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: چرا رقابت باید در همه کالاها وجود داشته باشد اما در نان نه. این نرخ جدید جوابگوی هزینه‌ها نیست و با این وضعیت دچار ورشکستگی و بیکاری خیلی از افرادی که در نانوایی‌های آزادپز کار می‌کنند می‌شوند. ما قیمت کنونی نان آزادپز را قبول نداریم. مصوبه هیئت وزیران در خصوص نانوایی‌های آزادپز با قید آزادپز در پروانه آن‌ها مشمول نرخ‌گذاری و وزن نمی‌شود و به ما مجوز سرمایه‌گذاری داده‌اند و امروز هم نرخ و هم وزن را به من اعلام می‌کنند پس چه کسی جوابگوی هزینه‌کرد بالای من در این بخش خواهد بود؟ پیشنهاد رئیس اتحادیه در کارگروه قیمت‌گذاری نان با آنالیز دقیقی که انجام داده بود مورد تأیید قرار نگرفت و آن‌ها پیشنهادی را اعلام کردند که هر کسی از نانوایی‌های آزادپز آرد یارانه‌ای دولت را دریافت نکند آرد مورد نیاز خود را از بازار تهیه کند و تنها شما وزن را به آن‌ها اعلام و نرخ نان را به صورت آزاد و رقابتی در اختیار خود نانوایی‌های آزادپز بگذارید که این موضوع در کارگروه مصوب شده است.

وی یادآور می‌شود: اما بند آخر مصوبه کارگروه را حذف کرده و الباقی تصمیمات کارگروه را برای اجرا ابلاغ کرده‌اند در حالی که مصوبات کارگروه باید به طور کامل اجرایی شود و هنگامی که به سازمان صمت استان این موضوع را اعلام می‌کنیم آن‌ها می‌گویند که آقای استاندار این موضوع را نپذیرفته است.

وی می‌افزاید: حداقل باید نمایندگان مجموعه آزادپز با آقای استاندار یا نمایندگان آن‌ها و مدیرکل سازمان صمت استان بنشینند و مشکلات ما را هم بشنوند تا با این تصمیم بخش عمده‌ای از افرادی که در این صنف مشغول به کار هستند را بیکار نکنیم.

• یکسان بودن قیمت نان آزادپز در همه مناطق مشهد

رئیس اتحادیه نانوایان شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما در واکنش به گلایه‌های نانوایان آزادپز می‌گوید: در موضوع نان نیمه یارانه‌ای یا همان آزادپزها نرخ‌گذاری و حتی افزایش قیمت هم نداشته‌ایم و این نانوایی‌ها در زمانی که پروانه دریافت کرده‌اند بر اساس مصوبه هیئت وزیران از شمول وزن و نرخ خارج بوده‌اند و جزو کالاهای دسته سه قرار می‌گرفتند و در سازمان صمت استان نانوایی‌های آزادپز مانند نانوایی‌های دولتی باید نرخ‌گذاری شوند که از ۱۵/۸/۹۸ باید نرخ جدید نان در نانوایی‌های آزادپز اجرایی شود و ما نرخ‌نامه را در دورنگ سفید مخصوص نانوایی‌های دولتی و زرد مخصوص نانوایی‌های آزادپز در شهر مشهد منتشر کرده‌ایم.

مصطفی کشتگر می‌افزاید: وزن نان در نانوایی‌های آزادپز و دولتی یکی است. اما قیمت آن‌ها در نانوایی‌های دولتی و آزادپز متفاوت است. در نانوایی‌های آزادپز مشکلی که داریم پراکندگی در مناطق مختلف شهر است. برخی در مناطق برخوردار و برخی نیز در مناطق محروم شهر اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قیمت نان در همه نقاط شهر یکسان شده است و با این قیمت یکسان برخی از نانوایی‌های ما دچار مشکل می‌شوند به ویژه نانوایی‌های مناطق برخوردار که نمی‌توانند هزینه‌های بالای خود را جبران کنند، از این رو نانوایی‌های خود را جمع‌آوی می‌کنند و به طور کلی می‌توانیم بگوییم قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز مناطق برخوردار کاهش و در مناطق کم‌برخوردار افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: افزودنی‌ها از قبیل کنجد به نان در این نرخ‌نامه جدید دیده نشده است و بر اساس خواسته مشتری و اعلام قیمت نانوایی می‌توانند اقدام به تولید نان کنجدی کنند و در خرید نان اولویت با خرید نان ساده است و کنجد در صورتی به نان افزوده می‌شود که توسط خواست مشتری و نه با اجبار به افراد داده شود و این موضوع اگر رخ بدهد تخلف محسوب می‌شود و در صورت شکایت قابلیت رسیدگی دارد.

وی یادآور می‌شود: نانوایی‌های آزادپز در سال‌های گذشته و بر اساس قانون مشمول وزن و نرخ نان نمی‌شوند و در یک بازار رقابتی قیمت نان آن‌ها مشخص می‌شود و آن‌ها اعلام کرده‌اند حتی آماده‌ایم که آرد دولتی یارانه‌ای را دریافت نکنیم و قیمت‌های خود را در یک بازار رقابتی حداکثر و حداقل مشخص کنیم و اما دولت نگران تورم به وجود آمده در این بخش است و اگر فکری برای نرخ نانوایی‌های آزادپز نکنیم به دلیل عدم صرفه اقتصادی به ضرر آن‌ها خواهد بود و شاهد تعطیل شدن نانوایی‌های آزادپز خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.