اگر اهل دنیای مجازی باشید با اخبار کاذب آشنایی دارید و در حوزه‌های مختلف بارها و بارها شاهد انتشار اخبار کاملاً ساختگی و دروغ  بوده‌ایم.

علی محمدزاده/

 اگر اهل دنیای مجازی باشید با اخبار کاذب آشنایی دارید و در حوزه‌های مختلف بارها و بارها شاهد انتشار اخبار کاملاً ساختگی و دروغ  بوده‌ایم.

بی‌شک بیشترین خبرهای غیرواقعی مربوط به حوزه سیاست و هنر بوده و هست، اخباری مانند فوت فلان هنرپیشه یا دستگیری فلان شخصیت سیاسی شناخته شده که گاهی به صورت گسترده و در اندک زمان ممکن همه گیر می‌شوند که البته عده‌ای از متخصصان با ساخت چنین اخباری اهداف مختلفی از این کار دارند که بسته به شرایط انتشار این خبرها متفاوت است.

اما گاهی هم خبر غیرواقعی مربوط به حوزه‌هایی است که اهداف منتشرکنندگان آن‌ها نامعلوم است و باید با گذشت زمان به نتایج لازم رسید. به عنوان مثال در دو روز گذشته خبرهایی از احتمال بارش برف و برودت شدید هوا در شمال شرق کشور در برخی از کانال‌های خبری غیررسمی منتشر شد که از نفوذ جریانات هوای سرد سیبری خبر داده بودند.

در یکی از این خبرها آمده است: بارش برف تا 10 روز آینده، خروجی ساعتی پیش مدل ECMWF اروپا، بارش گسترده برف در خراسان رضوی از جمله مشهد، نیشابور و تربت حیدریه به طوری که ارتفاع برف در برخی نواحی به 30 سانتیمتر هم می‌رسد.

• خبر واقعی

بنابراین با توجه به اینکه در این خبرها هیچ منبع خبری ذکر نشده بود با کارشناسان اداره هواشناسی تماس گرفتیم تا از جزئیات بیشتر این خبر مطلع شویم اما معلوم شد که این خبر کاملاً ساختگی است.

زهرا آهنگرزاده، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی تا اواخر هفته آینده بارندگی خاصی در خراسان رضوی نداریم و نوسانات دمایی در حد 2تا 3 درجه سلسیوس خواهد بود.

وی افزود: همان گونه که تاکنون روال بوده در صورت پیش‌بینی ورود سامانه‌های بارشی شدید یا کاهش دمای غیرمعمول اداره هواشناسی به شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی گسترده انجام می‌دهد تا از بروز خسارت احتمالی در بخش‌های کشاورزی و باغی جلوگیری شود و شهروندان تمهیدات لازم را داشته باشند.

وی به شهروندان توصیه کرد: بهترین روش برای اطلاع از اخبار حوزه هواشناسی سایت یا کانال‌های رسمی اداره هواشناسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.