زاهدان- همه‌ساله تعداد بی‌شماری از تابلوهای راهنمایی و رانندگی در سطح جاده‌های کشور سرقت می‌رود که استان سیستان و بلوچستان نیز از آن بی‌بهره نیست.

سرقت‌هایی که در سیستان و بلوچستان تابلو است

قدس آنلاین-گروه استان ها:افراد سودجو شبانه با هجوم به راه‌های ارتباطی تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی را با دستگاه‌های برش سیار قطع و به‌عنوان آهن‌آلات مستعمل به فروش می‌رسانند.

ازآنجاکه کشور پاکستان یکی از متقاضیان پر و پا قرص خرید آهن‌آلات مستعمل و ضایعات فلزی است لذا بازار سرقت و فروش ضایعات در این استان داغ است.

هرچند که آمار دقیقی از ارتباط سرقت علائم راهنمایی و رانندگی و نسبت آن با تصادفات جاده‌ای وجود ندارد اما تصور کنید که جاده‌ای بدون علائم راهنمایی و رانندگی تا چه میزان می‌تواند جان رانندگان و مسافران را به مخاطره بیندازد!

سارقان جاده‌ای البته تنها تابلوها در این محورها به سرقت نمی‌برند و همان‌طور که به خاطر دارید در حادثه ریلی زاهدان-تهران سرقت پیچ‌های ریل  و درنهایت واژگونی قطار و فوت تنی چند از هم‌وطنان نشان داد که این سرقت‌ها تا چه حد گران تمام می‌شود.

بنا بر گفته کارشناسان راهداری بسیاری از قاچاقچیان سوخت و انسان شب‌ها حتی از تخریب علائم کف جاده نیز نمی‌گذرند و با برخی از علمک های پلاستیکی در سمیر جاده را به آتش می‌کشند.

قاچاقچیان انسان و سوخت که علاقه‌ای برای ثبت پلاک و یا ضبط تصاویر توسط دوربین‌های بین جاده‌ای ندارند بنا بر گفته سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نسبت به تخریب دوربین‌ها اقدام می‌کنند تا راه را برای مقاصد خود هموار کنند غافل از اینکه راه برای دیگر رانندگان ناهموار و خطرآفرین می‌شود.

سرقت شبکه‌های برق و روشنایی در مسیر جاده‌ها؛ علائم راهنمایی  و رانندگی و خسارت به دوربین‌های ضبط سرعت بخشی از مشکلاتی است که برای راهداری این استان هزینه‌ساز شده تا آنجا که خسارت وارده سالیانه افزون بر ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.   

سرقت های حادثه ساز

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در این رابطه اظهار می‌کند: متأسفانه سرقت تابلوها و علائم رانندگی که در این استان به معضل اساسی تبدیل‌شده است خسارات غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.

ایوب کرد بیان می‌کند: سرقت علائم و تابلوهای راهنمایی‌ و رانندگی در جاده‌های این استان امسال افزون بر ۸۴ میلیارد ریال خسارت برجا گذاشت اما این پایان ماجرا نیست.

وی عنوان می‌کند: هرچند که تأمین این بودجه برای بازسازی علائم سرقت شده برای این اداره کل هزینه‌بر و سخت است اما به‌هرحال غیرممکن نیست اما فوت یک راننده و یا هم‌وطن براثر این خلأ درحالی‌که سرپرست خانوار باشد ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر و بازگشت خسارت آن غیرممکن است.

کرد ادامه می‌دهد: البته این اداره کل به‌منظور افزایش ایمنی جاده‌ها باوجود مشکلات اعتباری برحسب وظیفه عملکردی سریعاً علائم و تابلوها را جایگزین می‌کند اما تخریب و سرقت تابلوها تمام‌شدنی نیست.

وی با اشاره به این موضوع که محورهای زاهدان- خاش، ایرانشهر- خاش و نیک شهر - ایرانشهر در ۶ ماهه نخست سال جاری دارای بیشترین تعداد تصادفات بودند می‌افزاید: بر اساس اطلاعات دریافتی از پزشکی قانونی استان در سوانح رانندگی ۶ ماهه نخست سال جاری چهار هزار و ۳۸ نفر مصدوم و ۴۹۸ نفر جان خود را از دست دادند.

وی راه‌اندازی سامانه‌های ثبت تخلف را عاملی مهم در کاهش تصادفات رانندگی عنوان کرد و افزود: عملیات نصب ۲۹ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور جاده‌های جدید در بیش از هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی فاقد سامانه استان آغازشده است.

کرد با اشاره به اهمیت رفع نقاط پر تصادف در کاهش تصادفات رانندگی اظهار داشت: امسال ۲۸ نقطه پر تصادف در سیستان و بلوچستان اصلاح و برطرف شده و ۱۱ نقطه دیگر نیز درحال‌که انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.