معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: ۱۲ درصد کسانی که در تصادفات کشته می‌شوند بچه‌ها هستند، نه مقصر هستند و نه مسبب، حداقل کاری کنیم برای دانش‌آموزان در رفت و برگشت از مدرسه و اردو کمک کنیم ایمنی و امنیت ایجاد شود.

۱۲ درصد قربانیان تصادفات کودکان هستند
به گزارش قدس آنلاین ، عین الله جهانی در آیین افتتاحیه اولین دوره آموزشی مهارتی طرح توانمندسازی مدرسین اردوهای دانش آموزی سراسر کشور که صبح امروز در اردوگاه فرهنگی تربیتی ثامن الحجج (ع) برگزار شد، خطاب به حاضران اظهار کرد: شما مسؤولیت بسیار سنگینی برای حفظ جان و مال مردم عهده دار می‌شوید، متأسفانه در بحث ترافیک، تصادفات و حوادث جاده‌ای سومین عامل مرگ و میر در کشور است و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهید انگار تمام انسان ها را نجات داده‌اید چرا که کسی که تصادف کرده جای بازگشت ندارد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا ادامه داد: ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در سال گذشته در تصادفات کشته و ۳۶۵ هزار نفر در تصادفات مجروح شدند و ۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور در تصادفات نابود می‌شود که دولت تصمیم دارد ۸ درصد تولید ناخالص را افزایش دهد.

وی تشریح کرد: ۱۲ درصد کسانی که در تصادفات کشته می‌شوند بچه‌ها هستند، نه مقصر هستند و نه مسبب، حداقل کاری کنیم برای دانش‌آموزان در رفت و برگشت از مدرسه و اردو کمک کنیم ایمنی و امنیت ایجاد شود.

در ادامه مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با توجه اقدامات پیش رو گفت: قرار است کل سیستم اردویی کشور در خدمت حوزه دیگری باشد، ما در کشوری هستیم که دو سوم آن مناطق کویری است، بیشتر زلزله های جهان در اینجا صورت گرفته است، در این مواقع آموزش و پرورش هیچ نقشی ندارد و ما با وجود نیروهای توانمندی که داریم به دلیل سیاست‌های غلط، ما مدیران اجرایی تماشاچی هستیم.

علی رمضانی ادامه داد: در سند تحول بنیادین اشاره شده که آموزش و پرورش باید در این موارد برنامه داشته باشد، از مرداد ۱۳۹۷ کار گروه ویژه‌ای ترتیب دادیم که جلسات بسیار طولانی و با مقاومت های سنگین در داخل آموزش و پرورش این کار را شروع کردیم.

وی بیان کرد: ما نقطه صفر هستیم تا به حال کاری نکرده‌ایم کار قرار است بعد از این دوره صورت گیرد، اصرار داشتیم مربیانی انتخاب کنیم که کمتر از ۱۵ سال سابقه خدمت داشته باشند که در بحران به عنوان فرمانده عمل کنند، دارای جسم سالم باشند و بتوانند کامل کار را انجام دهند.

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش همچنین خطاب به شرکت کنندگان در دوره گفت: وقتی گواهی برای شما صادر می‌شود پلیس کشور شما را به عنوان همکار قبول می‌کند و اصرار داریم آموزش و امتحان جدی باشد تا آدم‌های توانمند را انتخاب کنیم، پس از این مرحله گواهی با امضای ۶ مسؤول کشوری در اختیار شما قرار می‌گیرد که شما نماینده آن سازمان‌ها هم هستید.

رمضانی خاطرنشان کرد: در شروع کار سال اول، در سه الی چهار شهرستان در چهار دبیرستان دو دخترانه و دو پسرانه آموزش را آغاز می کنیم و باید در سه سال آموزش نهایی شود.

وی گفت: قرار ما در این طرح این است که شما آموزش های ویژه‌ای کسب کنید که هم خودتان در بحران به عنوان یک رهبر عمل کنید و هم دانش‌آموزانی تربیت کنید که در شرایط سخت به کشور کمک کنند.

مدیرکل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: ۱۹ جلد کتاب به عنوان راهنمای عمل برای این دوره چاپ شده است و برای دانش‌آموزان نیز کتاب دیگری چاپ خواهد شد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش هم در ادامه این مراسم گفت: از اینکه به موضوعی ورود کردند که در آن غفلت شده خوب است و سالهای اخیر زحمات بسیاری کشیدند که جای کار زیادی وجود دارد چراکه باتوجه به حوادث طبیعی که در کشور ما رخ می دهد متاسفانه آموزش خوبی صورت نگرفته است.

مسعود شکوهی اظهار کرد: چهار مرحله بحران هزینه بسیاری ندارد و متاسفانه کوتاهی صورت گرفته است بسیاری از ما در حوادث به شهروندان آموزش نداده‌ایم و در تمام حوادث یک برگ هم مطالعه نداریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم حضور و داشت و به ایراد سخنانی پرداخت.

قاسمعلی خدابنده گفت: برگزاری اردوهای دانش آموزی برای ما یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بوده و فعالیت‌های اردویی به عنوان یک فعالیت مکمل برای نهادینه سازی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش نیاز است.

وی ادامه داد: آنچه در زمینه تئوری و نظری به دانش‌آموزان یاد می‌دهیم باید در اردوهای دانش‌آموزی به فعلیت درآید، توجه به کار تیمی، مشارکت‌جویی و مشارکت‌پذیری، احساس مسؤولیت، انجام تکالیف و نظم و انظباط باید در اردوی عملیاتی به دانش‌آموزان آموزش داده شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: برگزاری این اردوها برای ما و همکاران ما چالش‌هایی دارد، در بسیاری از موارد مدیران مدارس و مربیان پرورشی قوانین و مقررات ابتدایی را یا بلد نیستند یا به دلیل تغییرات گسترده انسانی آموزش‌هایی که داده می‌شود به فعلیت درنمی‌آید و مدیر آموزشی تغییر می کند و نیاز است که این توانمندسازی و به روز رسانی در طول سال تحصیلی اجرا شود.

خدابنده با بیان اینکه این اولین دوره است که از مشارکت نهادهای مختلف تشکیل شده است، تشریح کرد: برای برگزاری یک اردوی خوب و سالم نیاز همکاری سایر ارگان ها از جمله نیروی انتظامی، پدافند غیرعامل، هلال احمر و آموزش و پرورش را نیاز داریم که در این فرصت چند روزه یک تجربه‌گردانی شود و سهل‌ترین راه و کم‌هزینه ترین راه در پیشگیری است.

وی بیان کرد: در همه زمینه‌ها پیشگیری بهتر از درمان است و اگر ما آموزش‌های لازم را به مدرسین بدهیم گرفتاری ها و مشکلات ما در برگزاری اردوها کمتر خواهد بود، دغدغه هایی که وجود دارد مانند حمل و نقل‌های جاده‌ای اتفاق می‌افتد در اردوگاه‌ها مانع از این اقدام می شود اگر بتوانیم با وحدت رویه و هماهنگی موانع را برطرف کنیم کیفیت و کمیت اردوها افزایش پیدا می‌کند.

در بخشی از این مراسم از کتاب‌های ۱۹ گانه مخصوص این دوره رونمایی شد.

گفتنی است؛ در اولین دوره توانمندسازی مدرسین اردویی کشور ۴۰۳ نفر از ۳۲ استان به مدت سه روز از ۱۷ آبان تا ۲۲ آبان در اردوگاه ثامن الحجج شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.