مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه مافیای واردات به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است، گفت: فعالان بخش کشاورزی از ایجاد وزارتخانه بازرگانی ناراضی هستند.

مافیای واردات به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است/ برخی با شعار کمبود آب، به دنبال واردات هستند

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین موسوی‌نژاد  در خصوص لایحه تشکیل وزارت بازرگانی اظهار داشت: دولت لایحه ایجاد وزارت بازرگانی را به مجلس ارائه کرد و مجلس هم موضوع را مصوب و به شورای نگهبان فرستاد.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور با بیان اینکه شورای نگهبان ایرادات بسیاری را به طرح گرفت و دوباره آن را به مجلس بازگرداند، بیان کرد: در حال حاضر قرار است مجلس لایحه را در کمیسیون های تخصصی بررسی و مجددا در صحن علنی مجلس رای گیری کند.

فعالین بخش کشاورزی از ایجاد وزارتخانه بازرگانی ناراضی هستند

وی ادامه داد: فعالین بخش کشاورزی از ایجاد این وزارتخانه ناراضی بودند و بارها اعلام، مکاتبه و علت این مخالت ها را تبیین کردند، اما متاسفانه نمایندگان مجلس به این طرح رای دادند.

موسوی نژاد اظهار کرد: سعی ما بر این است که در زمان رای‌گیری طرح در مجلس، رای نیاورد و کار به صورت واگذاری به جهاد کشاورزی انجام شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی به بیانات امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب که «ایران کشوری است که کشاورزی آن باید اساس همه کارها باشد» اشاره و اظهار کرد: ایشان تاکید کردند کشاورزی باید محور اقتصاد کشور باشد.

وی با بیان اینکه تحریم در بخش کشاورزی کمترین تاثیر را داشته است، تصریح کرد: در طول چند ساله گذشته این بخش کشاورزی بود که تراز اقتصادی و تجاری دولت را نجات داد و از رشد قابل توجهی در دولت کنونی برخوردار بود.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: در قالب کشورهای دنیا بخش تولید تا عرضه را به صورت یکپارچه می‌بینند و یک مجموعه بر آن تصمیم‌گیری می کند.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: قبل از تصویب قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی، این نهاد دغدغه تولید و وزارت بازرگانی وقت دغدغه واردات داشت و نگاه چندانی به تولید نداشت و بیشتر دنبال تامین کالا بود.

وی یادآور شد: چندین سال قبل مجلس، قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی را تصویب کرد و کلیه وظایف تنظیم بازار بخش کشاورزی را از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی محول کرد، البته قرار بود آیین نامه اجرایی این قانون هم طی ۶ ماه نوشته شود که متاسفانه کارشکنی‌های زیادی انجام و این آیین نامه بعد از چند سال تصویب شد.

موسوی نژاد اظهار کرد: در سال ۹۳ این قانون تصویب شد که برکات زیادی برای بخش کشاورزی به دنبال داشت، به طوری که افزایش تراز تجاری به ۶ میلیارد دلار رسید و رشد ۲۳ درصدی صادرات در بخش کشاورزی را به دنبال داشت و افزایش تولید کشاورزی از ۹۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن در سال رسید و نجات دولت توسط بخش کشاورزی انجام شد.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: اما چنانچه امروز وزارت بازرگانی تشکیل شود، شاهد کمرنگ شدن بخش تولید خواهیم بود و این در حالی است که امسال سال رونق تولید نام گرفته و این می‌طلبد که نمایندگان مجلس نگاه ویژه‌ای به تولید داشته باشند.

مافیای واردات به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی

وی با بیان این نکته که مافیای واردات به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی است، گفت: در حقیقت وزارت بازرگانی به نوعی وزارت واردات کشور خواهد بود و این در حالی است که پتانسیل بالایی برای تولید داریم و این جای سوال است که چرا با داشتن چنین پتانسلی باید این وزارتخانه ایجاد شود.

موسوی نژاد در ادامه سخنان خود از نمایندگان مجلس نگاه ویژه به فعالین اقتصادی خاصه بخش کشاورزی را خواستار شد و عنوان کرد: از این بخش باید حمایت جدی شود و این امر را تهدیدی می‌دانم و چنانچه این طرح در مجلس رای بیاورد، مردم باید در انتخاب نمایندگان مجلس تجدید نظر کنند.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: برخی یک سری ایراداتی می‌گیرند و می‌گویند زمانی که این واگذاری‌ها به جهاد کشاورزی انجام شد خیلی موفق نبود؛ در حقیقت افرادی که این نکته را بازگو می‌کنند گناه عدم نظارت خود بر بازار را برگردن وزارت جهاد کشاورزی می‌اندازند.

وی عنوان کرد: چنانچه ایراداتی در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی بوده دلیل اصلی آن عدم در اختیار گذاشتن ابزارهای لازم برای وزارت جهاد کشاورزی بوده و این وزارتخانه ابزارهای لازم را در این حوزه نداشته و آیین نامه اجرایی این طرح پس از چند سال نوشته شد.

برخی با شعار کمبود آب، به دنبال واردات هستند

موسوی نژاد با بیان این موضوع که برخی با شعار کمبود آب به دنبال واردات هستند، گفت: این امر منافات دارد با فرمایشان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) و نامگذاری‌های سال.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور  یکی از محورهای رونق تولید را بخش کشاورزی خواند و افزود: قطعا چنانچه نقش کشاورزی کشور کمرنگ شود با مهاجرت روستاییان به شهرها مواجه خواهیم بود و به تبع آن دولت با مشکلات بسیاری همراه می شود.

وی گفت: تشکیل وزارت بازرگانی برخلاف زنجیره‌های ارزش و تولید است، چنانچه به دنبال یکپارچه کردن تولید در کشور هستیم، تشکیل وزارت بازرگانی با این موضوع منافات دارد.

نداشتن برنامه برای محصولات مازاد

موسوی نژاد یادآور شد: در چند ماه گذشته که این وظایف از وزارت جهاد کشاورزی منفک و یک معاونت تحت عنوان معاونت بازرگانی در وزارت صمت تشکیل شد، می‌بینیم که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای مازاد تولیدات کشاورزی در کشور تاکنون نداشته است.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور اضافه کرد: وزارت صمت اعلام کند که در خصوص مازاد تولیداتی که در کشور بوده چه کرده‌اند، امسال بیش از ۴۰۰ هزار تُن مازاد تولید سیب در کشور داشتیم؛ برنامه وزارت صنعت برای این محصولات مازاد چه بوده است.

وی بیان کرد: آنچه که در چند سال گذشته دیدیم تقابل وزارت صمت با وزارت جهاد کشاورزی بوده است و از آنجا که برخی به دنبال در دست گرفتن رانت واردات هستند، به تبع آن خواهان تخریب وزارت جهاد کشاورزی بوده و هستند.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه نبود تخصص در حوزه کشاورزی و نگاه تک جانبه، به این حوزه آسیب جدی می‌زند،گفت: سال گذشته در حالی که کشور هیچ نیازی به واردات تخم مرغ نداشت، با شعار تنظیم بازار اقدام به واردات این محصول از کشور ترکیه کردند که این امر صنعت مرغ تخمگذار کشور را دچار مشکل و ورشکستگی کرد.

مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور تاکید کرد: این گونه تصمیمات در خصوص صادرات دیگر محصولات هم بوده و به طور مثال یک شبه اعلام کردند صادرات مثلا تخم مرغ ممنوع است و همین سبب شد که بازارهای صادراتی خود را از دست بدهیم.

وی گفت: به نمایندگان هشدار می‌دهیم که به دنبال تصویب این قانون نباشند که ما به جد در انتخاب خود بازنگری خواهیم کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.