زنجان-معاونت غدا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت:مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها یک تهدید جهانی است.

مبارزه با مقاومت آنتی ‌بیوتیک‌ها استفاده صحیح و منطقی از آنهاست

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین:معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در نشست خبری روز شنبه  که به مناسبت آگاهی‌رسانی آنتی بیوتیک‌ها برگزار شد گفت: آنتی‌ بیوتیک‌ها و مقاومت آنتی ‌بیوتیک‌ها بحث جهانی است و بسیار اهمیت دارد.   
 جواد تاج‌کی با تاکید براینکه اگر از مقاومت آنتی ‌بیوتیک‌ها پیشگیری نشود باعث بی‌اثر شدن آنتی ‌بیوتیک‌ها می‌شود تصریح کرد: درواقع مقاومت آنتی‌ بیوتیک‌ها یکی از تهدیدهای جهانی قرن بیست و یک است.

وی با اذعان به اینکه  باید آگاهی و تغییر رفتار را در تجویزکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کنیم ادامه داد:نظارت جهانی و تحقیق برای این هدف لازم است و در کنار اینها کنترل و پیشگیری از عفونت و رعایت بهداشت و محیط زیست نیز ضروری است.

وی افزود: میزان مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ در ایران بالا است و البته آمار دقیقی در این خصوص نداریم ولی آماری که داریم نشانگر این است که آمار ما از استاندار جهانی بالاتر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: گزارشاتی وجود دارد که مصرف آنتی ‌بیوتیک‌ها در ایران تقریبا معادل مصرف کل اروپا است و براین اساس یکی از اهدافی که در ایران به دنبال آن هستیم این است که به شاخص‌های بین‌المللی در مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ها بپردازیم و از این طریق به عدد و ارقامی که در کشور داریم برسیم و به نوعی این شاخص‌ها به ما کمک می‌کنند که بتوانیم به لحاظ آمار جهانی و از طریق استانداردهای بهداشت جهانی، مقایسه مصرف را در کشور، استان و در بیمارستان‌ها داشته باشیم.

دکتر تاج‌کی ازجمله عوامل مصرف بالای آنتی ‌بیوتیک‌ها در ایران را؛ رعایت نکردن دوز درمانی آنتی ‌بیوتیک‌ها برشمرد و افزود: عدم استفاده درست از آنتی ‌بیوتیک مانند پنی‌سیلین موجب از بین رفتن اثر آن‌ها شده است.
وی با بیان اینکه ایران رتبه بیستم مصرف آنتی‌بیوتیک در جهان را دارد تصریح کرد: میزان مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور ۴۸ درصد است که این میزان در استان زنجان ۴۳ درصد اعلام شده است که نظارت‌های انجام شده در کاهش آمار نسبت به کشور، مؤثر بوده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید براینکه آنتی ‌بیوتیک‌ها و دیگر اقلام نباید در طبیعت رها شوند افزود: اقلام دارویی تاریخ گذشته باید تحویل مراکز مختص معدوم سازی شوند.
دکتر تاج‌کی بهترین روش استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ را نوع غیرخوراکی آن که کم‌خطر است برشمرد .
وی با تاکید بر کنترل و استانداردسازی مصرف آنتی ‌بیوتیک اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه مصرف منطقی آنتی ‌بیوتیک اقدام به برنامه‌ریزی‌های اساسی کرده است.

این مسئول یاد آور شد:داروهای تاریخ گذشته ۹۰درصد فعالیت دارد وباید در امحا آنها دقت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.