طی روزهای اخیر فعالیتهای گروههای سیاسی مشهد برای شرکت درانتخابات مجلس شورای اسلامی که اواخر امسال برگزار میشود شکل تازه ای بخود گرفته و وارد فاز جدیدی شده است، اصلاح طلبان که خودرا پیروز انتخابات شورای شهر میدانند دچار انشقاق شده و برخی شورا نشینان را بی وفا به اصلاحات میدانندو اصولگرایان نیز فعلا سرگرم رفت وامد لیدرها و تفاهم برسرلیست مشترک هستند.

از اختلاف میان اصلاح طلبان تا لیست نامشخص اصولگرایان/ کنارگذاشتن شورانشینان مشهدی ازلیست انتخاباتی اصلاحات/سازجدایی پایداری همزمان با سفر چهره های اصولگرا به مشهد

این درحالی است که به نظر میرسد گروههای مختلف سیاسی از هر طیف فکری وسلیقه سیاسی خود را ملزم به حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی میدانندو تبلیغات دشمنان برای کمرنگ کردن حضور برخی گروههای سیاسی به بهانه رد صلاحیت و برخی گروههای سیاسی دیگر به بهانه بی توجهی مردم به آنان نتوانسته مانع از آمادگی آنان برای حضور درانتخابات به عنوان کاندیدا یا رای دهنده شود.

***اختلاف در اردوی اصلاحات

اما دراین میان به نظر میرسد بیشترین خبرها و البته اختلافات مربوط به گروهی میشود که خودرا پیروز آخرین انتخابات میدانند، گروهی که تحت پرچم اصلاحات توانست تمام کرسی های شورای شهر مشهد را به دست گیرد، شهری که بیشترین تاثیر گذاری را در معادلات سیاسی استان و بعد از تهران درکشور دارد.

آنهم درشرایطی که مشهد اکنون به کانون فعالیت برخی گروههای سیاسی از جمله برخی طیف های مدعی اصولگرایی تبدیل شده است و احتمالا رقابت دراین شهر بسیار جدی تر خواهد بود.

دراین میان مشخص شدن شورای اصلاح طلبان بدون حضور حتی یک نفر ازشورای شهرنشینان نشان میدهد که عملکرد و پای بندی آنها به اصلاحات زیر سوال رفته و به قول فعالان اصلاح طلب جاه و مقام آنها را گرفته است. مهدی عبایی خراسان اعضای حقیقی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در خراسان رضوی را حسین امینی، محمد رحیم نوروزیان، حجت الاسلام علی عجم، عباس میرزاده، عباس شیخ الاسلامی و اسماعیل فاضلی میداند و میگوید که هنوز لیست خاصی برای ورود به انتخابات مشخص نشده و با انتخاب اعضای یاد شده جلسات مربوط به تعیین ساز و کار حضور در انتخابات برگزار خواهد شد.

این درحالی است که قائم مقام حزب اسلامی کار و دبیر خانه احزاب خراسان رضوی گفت: نتیجه انتخابات جبهه اصلاحات خراسان رضوی برای ترکیب شورای عالی"نه" اصلاح طلبان به برخی از عملکردهای شورای پنجم بود.

الهه قلی زاده گفت : فارغ از راستی آزمایی و عملکرد گذشته این بزرگواران و قدردانی از زحمات آنها و انتظار همکاری در انتخابات پیش رو خاطر نشان می‌کنم که نتیجه و حاصل این ترکیب انتخاب یک لیست ۱۵ نفره شد که بعد از پیروزی و نشستن بر جایگاه قدرت بجز چند نفر بقیه خود را از بدنه اصلاحات و بستری که از آن برخواسته بودند جدا کرده و با هیچ گوشی صدای بزرگان و دلسوزان جریان و مردمی که به این لیست رای داده بودند را نشنیدند و در بزنگاههای مختلف و انتخاب های مهم خود را بی نیاز از هر نقد و نصیحتی دانستند.

وی افزود: این نوع رویکرد و فاصله برخی از منتخبین با جریان اصلاحات زنگ خطری شد برای احزاب اصلاح طلبی که طی این دو سال خود را از بدنه اجتماعی  جدا نکرده و با برگزاری مستمر نشست ها، همایش ها و دیدارهای صمیمانه و اطلاع از  مطالبات مردم وظیفه خود دانستند که نحوه و ترکیب رای گیری برای انتخابات پیشرو در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مشهد را تغییر دهند تا شاید افراد  متعهدتر با پایبندی بیشتر به منافع مردم و جریان و عاری از منفعت طلبیهای  شخصی  وارد لیست شوند.

***فعالیت چراغ خاموش اصلاح طلبان

درهمین حال، مهدی عبایی خراسانی در خصوص وضعیت شورای هماهنگی اصلاح‎طلبان در آستانه انتخابات مجلس، اظهار کرد: هنوز وارد مصادیق مربوط به انتخابات و فرمول‌هایی که در استان به کار گرفته می‌شود، نشدیم. در آذرماه چند گام اساسی دیگر داریم و ارائه لیست هنوز در آذرماه اتفاق نمی‌افتد. در آذر مصادیقی که شورای عالی سیاست‌گذاری از احزاب پیگیری کرده و به آن رسیده را درخواست می‌کند تا ثبت نام کنند.

عبایی خراسانی گفت: ما اصلاح‌طلبان مشکل ثبت نام و رد صلاحیت نیز داریم، مانند اصولگرایان نیستیم که از وضعیت‌مان چندان مطمئن باشیم. اصولگرایان تقریبا از ظرفیت‌های خود مطمئن هستند و می‌دانند کاندیدای اصلی آن‌ها تایید می‌شود اما ما اصلاح‌طلبان گاه تا شب تبلیغات یا دو، سه روز مانده به انتخابات دنبال تایید صلاحیت هستیم، یعنی نیروهای ما ثبت‌نام می‌کنند، برخی نیروها تایید و برخی رد صلاحیت شده و به مرحله دوم می‌روند تا شورای نگهبان بررسی کند و گاه تا نزدیک انتخابات طول می‌کشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌‎طلب بیان کرد: ما فعلا از افراد می‌خواهیم ثبت نام کرده و فعالیت خود را به صورت چراغ خاموش شروع کنند. رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی با بیان اینکه ما می‌توانیم به چند صورت در انتخابات شرکت کنیم، عنوان کرد: مهم‌ترین مدل شرکت فعال در انتخابات است که باید در استان‌ها و شهرستان‌ها لیست داشته باشیم و از لیست‌های خود دفاع کرده و مردم را دعوت کنیم به این لیست‌ها رای دهند اما در شرایطی که اکثریت کاندیداهای ما تایید نشوند، ممکن است در استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ لیست نداشته باشیم.

***اصولگرایان با ۵۰نامزد

درهمین حال یک مقام اصولگرا درحالیکه به اختلاف جبهه پایداری با سایر اصولگرایان اذعان میکند؛ مدعی میشود که ۵۰ کاندیدا از سوی اصولگرایان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی درنظر گر فته شده اند. او اما نمیگوید که این افراد حتما درلیست کاندیداهای مشهد یا خراسان رضوی قرار میگیرند یا نه. از دیگر سو اوحتی نمیتواند بگوید بر اساس کدام سازوکار روی کاندیداتوری این افراد درمشهد اتفاق نظر میان اصولگرایان بوجود امده است و این فهرست حاصل اتحاد کدام احزاب اصولگرایی است.

وی حضور چهره های مطرح اصولگرا درمشهد و کاندیداتوری احتمالی انها را هم نه رد میکندو نه تکذیب ولی حمایت انها از برخی لیست ها را تایید میکند لیستهایی که احتمالا درمشهد وبرخی شهرهای دیگر ارایه خواهد شد.

بنا به گفته سید جواد رضویان، بین ۵۰ تا ۶۰ نفر از چهره‌های شاخص اصولگرا در  استان  خراسان رضوی جزو افرادی هستند که خود را در سبد انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عرضه کرده و در محافل مختلف نیز حضور خود را برای انتخابات اعلام کرده‌اند.   برخی از این افراد پیشتر جزو نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، یا هم‌اینک در زمره نمایندگان مجلس هستند و یا اینکه از نامزدهای دوره‌های پیشین انتخابات مجلس بوده اما رای کافی کسب نکرده بودند.

وی ادامه داد: شائبه حضور برخی از اصولگرایان مانند آقای قالیباف در انتخابات مجلس شورای اسلامی وجود دارد. به این معنا که آنان از برخی افراد یا جریانها برای حضور در انتخابات حمایت می‌کنند اما حضور خود را در انتخابات نفی نمی‌کنند.

عضو هیات رئیسه جبهه پیروان امام راحل و رهبری در خراسان رضوی گفت: در مجموع هنوز به طور دقیق مشخص نیست چه کسانی از طیف اصولگرایان این استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابند لذا این جبهه دو اقدام را در دست انجام دارد.

وی اقدام نخست جبهه پیروان امام راحل و رهبری را توصیه به کسانی دانست که گمان می‌رود حضورشان در مجلس شورای اسلامی مفید است. رضویان افزود: اقدام دوم جبهه پیروان امام راحل و رهبری در خراسان رضوی رصد افرادی است که در معرض ورود به انتخابات هستند یا تصمیم به حضور در انتخابات دارند. با آنان نشست آشنایی برگزار می‌کنیم تا با دیدگاههایشان آشنا شویم و پس از بررسی در مقطعی که لازم است از آنان حمایت کنیم.

وی ادامه داد:  اینکه جبهه در مورد افراد نهایی شرکت‌کننده در انتخابات به جمع‌بندی ویژه‌ای برسد قدری زود است اما این جبهه تلاش دارد بین اصولگرایان وحدت لازم شکل گیرد. عضو هیات رئیسه جبهه پیروان امام راحل و رهبری در خراسان رضوی گفت: هفته پیش یکی از جریانهای موثر اصولگرا(جبهه پایداری) در کشور آهنگ مخالفی را نواخت و گفت که "ما در این خصوص تصمیمی نگرفتیم". جبهه پیروان امام راحل و رهبری در خراسان رضوی تلاش می‌کند تا طیف اصولگرا اختلافات را پشت سر بگذارند و وحدت لازم بین آنان بوجود آید.

***پایداری ها حسابشان را جدا کردند

اما این روزها جبهه پایداری که به نظر میرسد مرکزیتی مهمتر از تهران درمشهد داشته باشد وعمده نیروهای فکری اش را دراین شهر دارد ساز جدایی از اصولگرایان را کوک کرده است و به نظرمیرسد یا لیستی جداگانه ارایه خواهد کرد یا اصلا لیست نداده  و ترجیح میدهد کاندیداهایش را به صورت گمنام راهی مجلس شورای اسلامی کند.

سخنگوی جبهه پایداری در خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ما لیست مجزا ارائه نخواهیم داد زیرا فرایند وحدت در مسیری که پیش می‌رود، بالاتر از حداقل‌های جبهه پایداری را دارد اما برای اینکه در زمان نهایی اظهارنظر کنیم باید ادامه مسیر را رصد کرد.

مصطفی باقرزاده در خصوص فعالیت‌های جبهه پایداری در خراسان رضوی برای انتخابات مجلس، اظهار کرد: ما به طور کامل در جلسات شورای هماهنگی اصولگرایان حضور داریم. رفتن به سمت لیست واحد نیازمند جلسات متعدد، هم‌افزایی‌ها و هم‌فکری‌های گسترده خواهد بود. انتخابات پیش رو یا این دوره از وحدتی که قرار است محقق شود شاخصه‌هایی دارد که نسبت به دروه‌های قبل امید و گفتمان جریان انقلاب را بسیار بالاتر برده است. اول اینکه در بسیاری از موضوعات گروه‌های مختلف همفکر شدند و همه نسبت به گذشته برخی انتقادات و نکات را پذیرفتیم.

سخنگوی جبهه پایداری خراسان رضوی، افزود: اگر انتقادی نسبت به جبهه پایداری مطرح بوده، جبهه با پذیرفتن آن به وحدت نشسته و اگر پارامترها و مزیتی نسبت به جبهه مطرح بوده، سایرین با درک و پذیرش این مزیت‌های جبهه، دور میز وحدت نشستند. این هم‌افزایی بسیار مهم است، گاه ما صرفا با هم‌افزایی افراد دور میز می‌خواهیم کار وحدت را پیش ببریم که چون بین نیروها همدلی وجود نخواهد داشت، ممکن است به نتیجه نرسد.

باقرزاده افزود: اینکه جریان جبهه پایداری قائل به فهرست نهایی خواهد شد یا نه را باید به ادامه مسیر نشست گروه‌های مختلف انقلابی در عرصه وحدت موکول کرد. آنچه خود را نشان می‌دهد، درونمای بسیار روشنی است که همه افراد و گروه‌ها توانستند با این دورنما دور هم بنشینند و جمع‌بندی کنند. ممکن است انتقاداتی نسبت به این قضیه وجود داشته باشد که بیان آن در بستر فعلی جایز و صلاح نیست زیرا اگر انتقاداتی که به صورت علنی مطرح می‌شود در قالب مصاحبه و خبر خود را نشان دهد، به جریان وحدت ضربه می‌زند.

***قالیباف لیست جدا ندارد

دراین میان اما رفت وآمدهای یکی از کاندیدا های بالقوه به مشهدو دیدارها و بازدیدهای وی نشان از برنامه اش برای انتخابات دارد، قالیباف که سابقه نامزدی ریاست جمهوری را د رکارنامه دارد به نظر میرسد که قصد دارد این بار از مشهد به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

درهمین خصوص، حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه گفت: روابط بین شورای هماهنگی جبهه اصولگرایی و جامعه روحانیت مبارز، روزبه‌روز استحکام بیشتری پیدا می‌کند و هماهنگی‌ها در سطح مطلوبی پیش می‌رود اما به هر صورت جامعه روحانیت قصد ندارد وارد مصادیق شود.

ترقی در پاسخ به این سؤال که آیا آقای قالیباف قصد دارد در انتخابات آینده به عنوان لیدر حضور داشته باشد، گفت: خود ایشان باید در این زمینه‌ها اظهارنظر کنند؛ اما برنامه‌ها و نظرات ایشان در مورد مجلسِ نو و مانیفست نواصولگرایی منافاتی با همکاری در شورای وحدت ندارد و این موضوع بیشتر حساسیت خبرنگاران است.

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه همچنین بیان کرد: همه احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات در حال فعالیت‌اند و هرکسی با شعار و گفتمانی کارش را پیش می‌برد و همه اینها در نهایت، در مجموعه وحدت به تصویب نهایی خواهند رسید. برنامه‌های آقای قالیباف، منافاتی با رویه شورای وحدت و جبهه اصولگرایی ندارد. او همچنین تأکید کرد: به هیچ وجه قرار نیست آقای قالیباف در انتخابات آینده لیست مستقلی برای انتخابات ارائه بدهند.

***موتلفه ، مستقل وارد نمی شود

همچنین «حمیدرضا ترقی» درباره نحوه حضور حزب مؤتلفه در انتخابات مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه حزب مؤتلفه، جزو شورای هماهنگی اصولگرایان است، ‌قرار است بر اساس نظر این شورا در انتخابات مجلس حضور داشته باشد. وی افزود: ما در مقطع فعلی و با توجه به تصمیماتی که در جلسات حزب و البته شورای هماهنگی اصولگرایان گرفته شده، هیچ بنایی برای ورود مستقل به انتخابات مجلس نداریم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: وضعیت این روزهای جریانات سیاسی به خصوص دوستان ما در مجموعه اصولگرایی اقتضا می‌کند تا اصولگرایان در قالب یک لیست مشترک در انتخابات مجلس به ویژه در تهران و سایر کلانشهرها وارد عمل شوند.

ترقی با اشاره به برخی موارد منتشره از سوی جبهه پایداری خاطرنشان کرد: کارشکنی و ساختارشکنی برخی از دوستان در مجموعه اصولگرایی در نرسیدن به وحدت در اصولگرایان نه تنها موجبات شکست ما در انتخابات را فراهم می‌کند بلکه سبب کاهش اعتماد مردم به مجموعه اصولگرایی می‌شود.

وی تأکید کرد: اینکه یک یا چند جریان با بیان موضوعاتی چون عدم رعایت شاخص‌ها در بین جریانات و احزاب اصولگرا، خود را معیار حق و عدالت می‌دانند، روندی معقول نیست؛ از این روی، ما امیدواریم این دوستان با رعایت منافع و راهبردهای اصولگرایی در راستای ورود به انتخابات و در کنار آن رسیدن به وحدت اقدام کنند.

***نه درشورای وحدت، نه لیست جداگانه

اما روش لیست دادن برخی گروههای اصولگرا بر اساس کاندیداهای موجوداست، به گونه ای که از میان نامزدها آنهایی را که دیدگاهی منطبق تر دارند انتخاب کرده و درلیست خود میاورند. دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین خراسان رضوی میگوید: ما جریان انقلابی و اصولگرایی را مدنظر قرار می‌دهیم و به صورت فراگیر از آنان دعوت می‌کنیم. چند جلسه برگزار خواهد شد که افراد به شکل گروه ۴ یا ۵ نفره در این جلسات حضور خواهند داشت و صحبت خواهند کرد. در پایان این جلسات انتخاباتی را برگزار می‌کنیم که بدنه حاضر در جلسات رای دهند، خروجی آن نیز لیست مورد نظر مجموعه جبهه خواهد بود. این سازوکار کلی است که طراحی کردیم. دوره قبل انتخابات مجلس نیز همین سازوکار را داشتیم و پیش رفتیم، انتشار و اعلام نهایی لیست ما به شورای وحدت گره می‌خورد.

کامل‌نواب خاطرنشان کرد: ملاحظاتی پیش‌بینی کردیم به عنوان پاسخگویی که این فرد بعد از ورود به مجلس نسبت به مردم، مطالبات، فضا و افکار عمومی و مجموعه تشکیلات جبهه و دیگر تشکیلات مردمی خواهد داشت، این مورد به عنوان مبانی این شاخص‌ها مورد نظر است، تبدیل به لیستی خواهد شد که بر اساس آن لیست افراد بررسی می‌شوند. سه برابر ظرفیت به جلسه دعوت شده و در نهایت خروجی بر اساس رای بدنه است.

دبیر جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در شورای وحدت به صورت تشکیلاتی حضور نداریم، آقای احدیان به آن جمع دعوت می‌شوند اما این را دعوت از تشکیلات جبهه نمی‌دانیم و از این نظر به مجموعه وحدت انتقاد وارد است که تشکیلات جبهه آرمان‌خواهان واقع‌بین در این جمع حضور ندارد. ما از آنچه در شورای وحدت می‌گذرد بی‌اطلاع هستیم. ما اخباری می‌شنویم و مطلع می‌شویم.

کامل‌نواب عنوان کرد: ما بنای از بین بردن و خدشه در وحدت را نداریم، بنای ما همگرایی است. مشخص نیست در نهایت چه ارتباطی بین تشکیلات ما و مجموعه وحدت رخ دهد، اما ما بنا نداریم لیست مجزا منتشر کنیم، می‌توانیم لیست خود را در اختیار مجموعه وحدت قرار دهیم، لیستی که محصول هم‌اندیشی اعضا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.