همزمان با هفته وحدت، سی و سومین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی به رونمایی و معرفی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران با موضوع سیره پیامبر اکرم(ص) موجود در گنجینه رضوی اختصاص دارد.

سیره پیامبر اکرم(ص) موضوع سی و سومین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس

محمدحسین مروج کاشانی/

همزمان با هفته وحدت، سی و سومین سه‌شنبه فرهنگی آستان قدس رضوی به رونمایی و معرفی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران با موضوع سیره پیامبر اکرم(ص) موجود در گنجینه رضوی اختصاص دارد.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر رونمایی از آثار نفیس این سازمان در این باره به خبرنگار قدس گفت: در این برنامه، روز سه‌شنبه ۲۱ آبان ماه در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری صحن کوثر حرم مطهر امام هشتم(ع) قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران با موضوع سیره پیامبر اکرم(ص) موجود در گنجینه رضوی رونمایی و معرفی خواهد شد.

مهدی قیصری نیک افزود: در حال حاضر در گنجینه رضوی ۲ هزار و ۶۹۳ نسخه در موضوع تاریخ به زبان‌های فارسی و عربی نگهداری می‌شود که به شرح و تبیین مباحث مختلف تاریخ اسلام و سیره و سرگذشت‌نامه پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه معصومین(ع) پرداخته است.

معاون امور موزه‌ها درباره قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی با موضوع سیره نبوی گفت: یکی از نسخه‌های خطی بسیار نفیس و کهن گنجینه رضوی که به مبحث سیره حضرت پیامبر(ص) پرداخته، کتاب «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیرة النبویة» است که توسط عبدالرحمن بن عبدالله سهیلی (۵۸۱- ۵۰۸ ق) به نگارش درآمده و این کتاب شرح و توضیح کتاب «السیرة النبویة» عبدالملک بن هشام بن ایوب حمیری؛ از نخستین سیره‌نویسان راجع به پیامبر(ص) است. این نسخه به خط نسخ کُهَن مُعرَب، در قرن هشت هجری قمری در ۲۲۳ برگ کتابت شده است.

وی در این زمینه افزود: از دیگر نفایس نسخه‌های خطی گنجینه رضوی که به تبیین و شرح سیره پیامبر رحمت(ص) پرداخته، نسخه «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» تألیف محمد بن محمد؛ معروف به ابنِ سَیّدِالناس (۷۳۴-۶۷۱ ق) است. در حال حاضر قدیمی‌ترین نسخه خطی عُیونُ الأَثَر در ایران، نسخه شماره ۴۱۴۶ است که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود. این نسخه به خط نسخ در سال ۸۰۴ هجری قمری در ۲۹۱ برگ کتابت شده است.

قیصری نیک بیان کرد: سومین نسخه نفیس موجود در گنجینه رضوی، کتاب «انسانُ العُیُون فِی سیرَةِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیرة الحلبیة»، تألیف علی بن ابراهیم حلبی (۱۰۴۴-۹۷۵ ق) است. این نسخه مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) است. قدیمی‌ترین نسخه خطی السیرة الحلبیة در ایران، نسخه شماره ۱۷۸۴۴ است که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این نسخه به خط نسخ در سال ۱۰۹۹ هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.