در چند هفته اخیر قیمت برنج پاکستانی در خراسان رضوی روندی افزایشی داشته است، در همین ارتباط خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع به چند منطقه عمده‌فروشی برنج در مشهد سری زد و با فروشندگان عمده و خریداران برنج پاکستانی گفت‌وگویی انجام داد.

چرا قیمت برنج پاکستانی قد کشید؟

هادی زهرایی/

در چند هفته اخیر قیمت برنج پاکستانی در خراسان رضوی روندی افزایشی داشته است، در همین ارتباط خبرنگار ما برای پیگیری این موضوع به چند منطقه عمده‌فروشی برنج در مشهد سری زد و با فروشندگان عمده و خریداران برنج پاکستانی گفت‌وگویی انجام داد.

• کمیابی برنج پاکستانی مرغوب در بازار

یکی از فروشندگان عمده برنج در این باره می‌گوید: در یک ماه اخیر شاهد بالا رفتن قیمت برنج بودیم و حتی قیمت که مشخص می‌شود، به سرعت برنج آن محموله تمام و بسیار کمیاب می‌شود.

وی می‌افزاید: برنج پاکستانی در بازار با نام و نشان‌های مختلف وجود دارد که قیمت‌های آن از ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تومان متفاوت است اما خبری از برنج‌های پاکستانی باکیفیت و برند معروف و مرغوب در بازار نیست.

• وجود برنج‌های تقلبی در بازار

یکی از رستوران‌داران مشهدی نیز می‌گوید: با افزایش چندبرابری قیمت برنج پاکستانی هنگامی که برای خرید مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که برنج‌های بی‌کیفیت پاکستانی که قیمت بسیار پایین‌تری دارند در کیسه‌های جدید و با نام و نشان دیگر به چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

اما یکی از فروشندگان برنج در بازار می‌گوید: در بازار برنج‌هایی وجود دارد که از کیسه اصلی خود تخلیه و سپس برنج ارزان‌تر پاکستانی یا مخلوط هندی و پاکستانی درون کیسه‌ها ریخته، دوباره کیسه‌ها پلمب و به چند برابر قیمت فروخته می‌شوند.

وی می‌افزاید: روز به روز شاهد افزایش قیمت برنج پاکستانی هستیم و برنجی که ۹ هزار تومان بوده را باید ۱۸ هزار تومان خریداری کنیم و حتی با تمام شدن بار به سراغ تجار برای خرید برنج که می‌رویم آن‌ها می‌گویند برنج پاکستانی بسیار نایاب و قیمت آن نیز بالاتر رفته است.

• ممنوعیت واردات برنج

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: همه ساله دولت و ستاد تنظیم بازار کشور در راستای حمایت از شالیکاران داخلی در فصل برداشت برنج واردات برنج را متوقف می‌کنند که این مصوبه مربوط به امسال نمی‌شود و هر ساله شاهد این موضوع هستیم.

علی غفوری مقدم ادامه می‌دهد: از شروع فصل برداشت برنج در کشور تا پایان آن واردات برنج به کشور ممنوع است و حتی افرادی که ثبت سفارش یا برنج خود را وارد کشور کرده‌اند، این برنج‌ها از گمرک ترخیص نمی‌شود و حتی اگر ترخیص نیز انجام شده باشد تا پایان فصل برداشت فروش این نوع برنج در بازار ممنوع است.

وی تصریح می‌کند: ذائقه افراد در استان‌های مختلف کشور متفاوت است و در خراسان رضوی مصرف برنج پاکستانی به شدت بالاست و مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص ممنوعیت واردات برنج در استان خراسان رضوی موجب شده است برنج پاکستانی در استان افزایش قیمت داشته باشد.

وی یادآور می‌شود: این موضوع در ستاد تنظیم بازار استان مطرح شده و حتی نامه‌ای نیز برای وزارت صمت ارسال شده است که در این نامه درخواست شده با توجه به افزایش شدید قیمت برنج پاکستانی که در خراسان رضوی ایجاد شده، حداقل این محدودیت را به صورت استانی یا کشوری به دلیل مصرف بالای برنج پاکستانی در خراسان رضوی، مختص به این استان بردارند و اگر عرضه برنج پاکستانی با قیمت مصوب در بازار صورت نپذیرد ممکن است قیمت برنج پاکستانی نیز از این هم بالاتر رود.

وی ادامه می‌دهد: سهمیه خوبی برای برنج هندی دریافت کرده‌ایم که در ایام محرم و صفر ۲ هزار و ۴۰۰ تن برنج هندی سهمیه استان بوده و با توجه به تفاوت بالای قیمت برنج هندی با پاکستانی به دلیل ذائقه مردم استان جذب این سهمیه برنج هندی بسیار کم است و در حال حاضر نیز آماده توزیع برنج هندی با قیمت هر کیلو ۶ هزار و ۵۰۰ تومان در فروشگاه‌های بزرگ و شبکه‌های توزیع که با سازمان صمت همکاری می‌کنند، هستیم.

• توقیف یک هزار و ۳۰۰ تن برنج در مشهد

غفوری مقدم در خصوص نقش نظارتی سازمان صمت بر کنترل قیمت برنج در استان گفت: افزایش قیمت برنج تابع عرضه و تقاضاست و در حال حاضر زمینه برنج پاکستانی در بازار بسیار کم است که این امر سبب شده قیمت برنج افزایش پیدا کند و برخوردهای نظارتی و بازرسی‌های ما به آن صورت نمی‌تواند جلو افزایش قیمت را بگیرد.

وی افزود: آن بخش از برنج که پیش از ممنوعیت‌های ستاد تنظیم بازار کشور در شبکه توزیع استان قرار گرفته است به شدت از طرف بازرسان ما مورد کنترل قرار می‌گیرند و بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن برنج با دستور معاون دادستان مشهد توقیف شده است. دستور توزیع این میزان برنج توقیف شده توسط دستگاه قضا داده شده که پس از قیمت‌گذاری، برای توزیع وارد شبکه بازار خواهد شد تا بتواند کمی از التهاب بازار برنج در استان را بکاهد که امیدواریم این میزان برنج در هفته آینده وارد بازار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.