کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در حالی خبر اجرای طرح برخورد با عاملان فروش البسه دست دوم را رسانه‌ای کرد که در همین زمینه اعلام کرد یک عمده فروشی البسه مستعمل هم در مشهد پلمب شده است.

طرح ضربتی برخورد با البسه تاناکورا در شهر کلید خورد

عقیل رحمانی/

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان در حالی خبر اجرای طرح برخورد با عاملان فروش البسه دست دوم را رسانه‌ای کرد که در همین زمینه اعلام کرد یک عمده فروشی البسه مستعمل هم در مشهد پلمب شده است.

مهدی مقدسی روز گذشته در تشریح ماجرای آغاز طرح برخورد با عاملان فروش البسه دست دوم در شهر گفت: چندی پیش مستنداتی به دست کارشناسان واحد مبارزه و کشف کالا و ارز قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رسیدکه بررسی‌های اولیه آن حکایت از فروش گسترده البسه دست دوم معروف به تاناکورا در مناطقی از شهر مشهد داشت.

لباس‌های خیریه‌ای پشت ویترین!

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بر اساس قانون، فروش هرگونه البسه مستعمل در بازار بنا به دلایلی نظیر آلودگی‌های ثانویه و... ممنوع است و از طرفی به هیچ وجه اجاره واردات این گونه کالا ها صادر نمی‌شود، پس بدون هیچ شکی پی بردیم که کالا ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است. حتی در جلسات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان، فرماندار مشهد که ریاست آن را برعهده دارد، بارها در رابطه با خطر فروش این گونه کالاها و آسیب‌های آن براقتصاد هشدارهایی داده بودند.

از طرفی تحقیقات تکمیلی نشان می‌داد این البسه که در کشورهای اروپایی پس از استفاده افراد مختلف توسط برخی نهادهای فعال در امر کمک‌های بشر دوستانه جمع‌آوری و به برخی کشورها منتقل می‌شود که مردمش در فقر و ... به سر می‌برند؛ متأسفانه از مسیر خود خارج و توسط برخی افراد سودجو به صورت غیرقانونی از مرزهای غربی و جنوبی وارد کشور شده و در بازار فروخته می‌شوند.

شناسایی ۱۰۰ فروشگاه تاناکورا فروش

مقدسی ادامه داد: در همین زمینه بررسی‌های میدانی و فشرده کارشناسان ما سبب شد تا حدود ۱۰۰ فروشگاه در مشهد شناسایی شوند که اقدام به فروش البسه تاناکورا می‌کردند. پس از آن موضوع با توجه به اهمیتی که در حوزه سلامت جامعه داشت و هم مستقیماً به تولید ملی ضربه می‌زد، به اطلاع مقام قضایی در دادستانی مشهد رسید و در ادامه قاضی دشتی فدکی، جانشین دادسرای انقلاب مرکز استان دستور داد در ابتدا به متخلفان اخطار داده شودتا خودشان نسبت به جمع آوری البسه دست دوم اقدام و به جای آن البسه نو را عرضه کنند. در ادامه این دستور هم آمده بودکه اگر متخلفان بعد از وصول اخطارهای مذکور در روند فعالیت خود تغییر ایجاد نکردند، نسبت به پلمب آن واحدها اقدام و بافرد خاطی برخورد قانونی شود.

کشف یک تن لباس کهنه در امامت

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صمت استان افزود: برهمین اساس در مرحله اول اخطارهای لازم به واحدهای مذکور داده شد که خوشبختانه از ۱۰۰ واحد شناسایی شده ۸۰ واحد آن روند مذکور را اصلاح و به جای فروش البسه آلوده و تاناکورا، البسه نو را در فروشگاه‌های خود به حراج گذاشتند.

اما در این میان ۲۰ واحد صنفی باقیمانده به هیچ عنوان گوششان به اخطارها و تأکیدات مذکور بدهکار نبود که برهمین اساس پنجشنبه گذشته طرح ضربتی برخورد با واحدهای متخلف را اجرا و در نخستین گام کارشناسان واحد مبارزه و کشف کالا و ارز قاچاق معاونت بازرسی در حوالی بولوار امامت به سراغ یکی از عاملان اصلی فروش و توزیع البسه مستعمل رفته و اقدامات قانون خود را صورت دادند.

در همین حین مالک محموله البسه دست دوم قاچاق به درگیری با کارشناسان مبادرت که در پی آن بادستور قضایی فرد مذکور بازداشت شد. پس از آن از محل حدود یک تن البسه تاناکورا خارج و پس از تنظیم صورت جلسه قانونی تحویل سازمان اموال تملیکی استان شد.

این اقدام درحالی صورت می‌گرفت که حدود یک تن دیگر از این محموله در محل توقیف و فروشگاه مذکور هم با همکاری مأموران اداره نظارت براماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان پلمب شد. مابقی محموله هم در روزهای آینده به سازمان اموال تملیکی استان تحویل داده خواهد شد.

جریمه‌ای که متخلف را نقره داغ خواهد کرد

مقدسی در مورد میزان ارزش ریالی محموله و برخورد قانونی با فرد متخلف هم بیان داشت: ارزش محموله مکشوفه درحدود ۱۵۰ میلیون تومان است که بر اساس قانون در مرحله اول تخلف برای فرد خاطی حداقل دو برابر ارزش محموله جریمه درنظر گرفته خواهد شد. این طرح باقدرت در روزهای آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد و بر اساس برنامه به سراغ دیگر محل‌های فروش البسه مستعمل خواهیم رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.