وزیر بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی از آغاز بازنگری در نظام ارائه‌ خدمات سلامت در ابعاد نیروی انسانی و سطح‌بندی این خدمات خبر داد.

سازمان غذا و دارو را به دست رانت خوارها نخواهم سپرد

قدس آنلاین: دکتر نمکی در آیین گرامیداشت روز بهورز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: از آغاز گسترش نظام مراقبت‌های اولیه سلامت (سال ۶۳) تا کنون با راه‌اندازی ۱۷ هزار و ۹۴۵ خانه بهداشت، ۲۳۰ پایگاه روستایی، ۲ هزار و ۶۷۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵ هزار و ۳۰۰ پایگاه سلامت شهری، ۲ هزار و ۷۲۳ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، به کارگیری هزار و ۱۸ مربی بهورز، به کارگیری ۳۴ هزار و ۱۱۲ بهورز زن و مرد، بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش PHC و خدمات پزشکی خانواده قرار گرفتند.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ارتقای شاخص‌های بهداشتی مهم‌ترین دستاورد نظام سلامت است به طوری که پوشش واکسیناسیون که در اوایل دهه ۶۰ کمتر از ۳۰ درصد بوده، امروز به ۹۹ درصد رسیده است و امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۷ سال در زنان و ۷۵ سال در مردان افزایش یافته است به همین ترتیب کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر و... موفقیت بزرگی است که همه را مدیون زحمات و تلاش شبانه‌روزی بهورزان هستیم.

دکتر نمکی با اشاره به تغییر الگوی بیماری‌ها، تصریح کرد: متأسفانه امروز ۸۰ درصد مرگ‌ها به علت بیماری‌های غیر واگیردار است که با آموزش خودمراقبتی به مردم باید این آمار را به حداقل برسانیم. همچنین تلاش خواهیم کرد با آموزش سفیران سلامت در خانواده‌ها، ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و دسترسی آسان به خدمات سلامت را با اجرای طرح‌هایی نظیر پرونده الکترونیک سلامت، پزشک خانواده و نظام ارجاع تحقق بخشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا پای جان برای دفاع از بهورزان ایستاده است، گفت: وزارت را با مصلحت‌اندیشی و عدول از حق و ایستاده نظاره کردن مظلوم نمی‌خواهم، بلکه برای حفظ و فدا شدن در راه آرمان‌های انقلاب آمده‌ام تا از خون شهدا دفاع کنم.

وی با تأکید گفت: به هیچ وجه اجازه نخواهم داد فردی در کسوت آقازادگی بر صندلی پزشکی دانشگاه بنشیند و سازمان غذا و دارو را به دست رانتخوارها نخواهم سپرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: با کمک بهورزان باید نظام ارائه خدمات را بازنگری کنیم، زیرا این نظام با وجود پویایی پیر شده است و نیاز به نوآوری و تنوع دارد.

دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی بهورزان برای ارتقای سلامت جامعه، اظهار کرد: نقش بهورزان در تأمین سلامت جامعه برکسی پوشیده نیست و خدمات این عزیزان در ارتباط تنگاتنگ با مسائل جاری مملکت است.

وی با تأکید به اینکه تخصص زدگی، ما را به جایی نمی‌رساند، یادآور شد: با برگزاری همایش‌های مختلف و حضور کارشناسان و معرفی بهورزان به عنوان سفیران حوزه سلامت و الگو قرار دادن برنامه بهورزی در تمام حوزه‌ها، می‌توانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و بر دشمنان نظام جمهوری اسلامی پیروز شویم.

در پایان مراسم از بهورزان نمونه ۳۱ استان قدردانی شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.