«شب تئاتر» در شانزدهمین برنامه از سری جدید خود، شنبه ۱۸ آبان، با اجرای منوچهر اکبرلو و موضوع «چالش های تئاتر در استان ها» میزبان محمدرضا الوند، مدیر هماهنگی تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی و میثم زندی، نویسنده، کارگردان و استاد دانشگاه بود.

باید برای تئاتر یک سازمان مستقل با ردیف بودجه مستقل ایجاد شود

قدس آنلاین: در ابتدا زندی درباره ی مشکلات تئاتر استان‌ها توضیحاتی داد: من فکر می کنم وضعیت موجود در تئاتر شهرستان ها تابع یک وضع کلی است. اگر ما پیشرفت فرهنگی را یک اولویت فرهنگی در نظام سیاسی اجتماعی تعریف کنیم، آنوقت به دلیل اینکه فرهنگ یک موضوع عمومی در جامعه است، باید به پدیده تئاتر به عنوان یک فعالیت فرهنگی که می‌تواند در تربیت و اصلاح شکل زندگی اجتماعی تاثیر گذار باشد به صورت چند وجهی پرداخت. در چند سال اخیر بارها شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری بیان کرده اند که ما نیاز به مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی داریم. مهندسی یعنی شناسایی خلاها و فضاها در حوزه های فرهنگی و بعد از شناسایی باید متناسب با این فضاها مدیریت و برنامه ریزی کنیم.


ما اجازه نداده ایم فکر تازه و ایده‌های جدید وارد عرصه شوند
در ادامه الوند درباره کارکرد جشنواره های استانی گفت: من دیگر اعتقادی به این قضیه ندارم. اگر ۴۰ سال پیش ما به این قضیه فکر می کردیم که این می تواند راه چاره ای برای تئاتر شهرستان ها باشد، بعد از ۴۰ سال قطعا باید دیدگاه هایمان را اصلاح و ترمیم می‌کردیم تا الان به فرایافت‌های بهتری برسیم. چرا بعد از ۳ دهه برگزاری جشنواره های استانی هنوز اینقدر مسئله وجود دارد؟ زیرا ما به همان پایه اول در را چرخانده‌ایم و اجازه نداده ایم فکر تازه و ایده های جدید وارد عرصه شوند تا بتوانند این مدل کار را برای توسعه و گسترش تئاتر شهرستان‌ها تغییر دهند. ایده آل بچه‌های تئاتر شهرستان دیگر نباید حضور در جشنواره استانی و آرزوی نهایی شان رسیدن به جشنواره فجر باشد. این راه حل درستی برای توسعه و گسترش تئاتر شهرستان نیست. فرآیند تئاتر شهرستان چیزی است که در دست خودِ بچه های تئاتر شهرستان است و باید به دست خودشان سپرده شود. باید به این باور برسند که می‌توانند با ایجاد یک تشکل به یک فرآیند بسیار مطلوب یعنی دعوت تماشاگران شهرشان به تماشای نمایش‌هایی که باعث گسترش فرهنگی شهر می‌شود برسند.
زندی در مخالفت با صحبت‌های الوند گفت: اینگونه سیاه نگاه کردن به تئاتر کشور کار درستی نیست. تمام سکان داران تئاتر برای درست کردن تئاتر آمده‌اند نه تخریب آن. در سال‌های اخیر هر کسی را دبیر جشنواره گذاشتیم همه به او حمله کردند و دبیر می‌ترسد انتخاب داشته باشد. به نظر من هر نیرویی که وارد تئاتر می شود به اندازه خودش تلاش می‌کند. ما نباید درصدد حذف نیروهای خودمان باشیم بلکه باید در صدد همگرایی نیروهای دیگر باشیم. بسیاری از ما بعد از سختی هایی که در شهر خود کشیده ایم به تهران آمدیم و هنوز سختی می کشیم اما ادامه می‌دهیم. ما که در نظام کمونیستی زندگی نمی‌کنیم. ما در یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم که عدالت در آن معنا دارد. عدالت به اندازه توان و فعالیت هر فرد معنا پیدا می‌کند. 
الوند در پاسخ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی فرهنگ عمومی است. وقتیکه ما از طرف مدیریت های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد به تئاتر کم توجهی می‌کنیم، دیگران فکر می‌کنند که چرا ارشاد نقشی ندارد! نکته قوت این مسئله این است که بچه های تئاتر ناخودآگاه به این قضیه فکر می کنند که ما خودمان همه کارها را می کنیم پس ارشاد اینجا چه نقشی دارد؟ در واقع ما بعد از چند سال داریم به این سوال می‌رسیم که اگر ما آفرینش گران تئاتریم، دولت چه نقشی و چه اهرمی برای پیشبرد این آفرینش های ما به خرج می‌دهد؟ این ناگفته‌های بچه های شهرستان است. وقتی ما نمی‌توانیم برایشان کاری کنیم چرا باید جلوی دست و پایشان را ببندیم؟ کسانی که موفق بوده‌اند در تئاتر شهرستانها خودشان توانسته‌اند جریان خلاقی به وجود بیاورند که حالا خودشان سرمایه گزاری می کنند و خودشان مردم را مشارکت می دهند. عملیاتی کردن این قضیه یعنی تشکیل انجمن ها و مؤسسه‌های خصوصی که همان پایبندی بر اصل ۴۴ قانون اساسی است. شما نگاه کنید الان در تهران چند تئاتر خصوصی وجود دارد که حتی می توانند پول هم به جریان حیات تئاتری اضافه کنند به شرط آنکه ما بخشی از برنامه‌ها را اعتماد کنیم و به دستشان بسپاریم. وقتی بعد از ۴۰ سال هنوز اینهمه مسئله داریم یعنی راه را باید اصلاح می‌کردیم اما نکردیم. الان زمان فکر کردن است که کجاها را اشتباه کرده‌ایم.

باید برای تئاتر یک سازمان مستقل با ردیف بودجه مستقل ایجاد شود
زندی در پایان نداشتن پول و بودجه را دلیل اصلی مشکلات عمده تئاتر شهرستان‌ها دانست و افزود: شما از نماینده های کمیسیون فرهنگی مجلس بپرسید چند نفر آنها در سال اخیر با خانواده شان برای دیدن تئاتر رفته اند. قوانین و بودجه را که رئیس مرکز هنرهای نمایشی نمی‌نویسد. ما باید برای تئاتر یک سازمان هنرهای نمایشی مستقل ایجاد کنیم که یک ردیف بودجه مستقل داشته باشد.
«شب تئاتر» از مجموعه «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که شنبه ها ساعت ۲۳ به صورت زنده روی آنتن می رود. تهیه کنندگی این برنامه را امین اشرفی بر عهده دارد و سردبیری و اجرای آن را منوچهر اکبرلو عهده دار است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.