حین بررسی استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس بهروز نعمتی به عنوان یار شفیق وی با لابی سنگین و رفت و آمدهای متعدد و مذاکرات تلفنی به دنبال گرفتن رای موافق همقطارانش در پارلمان برای پذیرش این استعفا بود.

حاشیه‌هایی از استعفای کاظم جلالی/ از لابی سنگین نعمتی تا درگیری لفظی کرم پور با وکیلی

قدس آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با استعفای کاظم جلالی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس موافقت کردند. 

جلالی در بخشی از سخنرانی خود با بیان اینکه پذیرش سفارتم در روسیه در مرداد و استوارنامه‌ام شهریور صادر شده است، گفت: در طول ۸ سال اخیر دولت مسؤولیت‌های متعددی را به من پیشنهاد داده است. 

وی همچنین افزود: میزان مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و روسیه یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار است که فقط ۵۰۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات جنس ایرانی به این کشور است. این در حالی است که ما پنجاهمین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شویم. 

وی گفت: هم اکنون ۴۰ کشور تقاضای امضای موافقت‌نامه اوراسیا را داشته‌اند که در بین آنها چین و هند هم وجود دارد. 

جلالی گفت: روز گذشته من اطلاعاتی را از میزان مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا کسب کردم که متأسفانه نه یک جنس و کالا به اوراسیا صادر شده و نه جنس و کالایی وارد ایران شده است و خوف آن دارم که در طول سه سال آینده هم روال چنین باشد.

وی افزود: کریدور شمال و جنوب توانایی جابجایی ۸۰۰ میلیارد دلار بار و کالا را دارد که متأسفانه ما خیلی اهمیتی به آن نداده‌ایم و همه کریدورها از جنوب و شمال ایران عبور می‌کند. ضمن اینکه در مورد راه‌آهن رشت به آستارا هم کار خاصی صورت نگرفته است. 

جلالی گفت: سالانه در روسیه ۱۱۰ میلیون تن غلات تولید می‌شود که ۳۰ میلیون آن صادر می‌شود ضمن اینکه مرکز غلات دنیا هم قزاقستان است لذا باید با سوآپ غلات با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان از مزایای آن  بهره‌مند شویم.

* در حین سخنرانی کاظم جلالی، بهروز نعمتی با آمدن به صحن بلافاصله رایزنی های خاص خود را در بین نمایندگان آغاز کرد. 

نعمتی در حالی با تلفن همراه و صحبت‌های مکرر و رفت و آمدهای پیاپی به دنبال گرفتن رای موافق با استعفای کاظم جلالی بود که زمزمه هایی مبنی بر حضور وی در سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در یکی از کشورها به گوش می رسد. 

*  در حالی که فقط ۲ نفر از نمایندگان مجلس (غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و محسن کوهکن نماینده لنجان) در موافقت با این استعفا سخنرانی کردند اما در آن طرف قضیه تعداد مخالفین زیاد بوده و به دلیل ثبت نام ۱۱ نماینده برای سخنرانی در مخالفت با این استعفا، لاریجانی مجبور به قرعه کشی شده و در نهایت اسامی ۶ نماینده (علیرضا رحیمی نماینده تهران، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، نادر قاضی پور نماینده ارومیه) برای سخنرانی تعیین شد. 

* غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه،‌ بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در موافقت با استعفای کاظم جلالی به مزاح گفت: مردم و شورای نگهبان که زورشان به کاظم جلالی نرسیده است ولی امیدوارم که مجلس همتی کند و وی را از پارلمان خارج کند. 

* محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استعفای کاظم جلالی گفت: اگر استعفای نماینده قبل از پذیرش سفیر شدنش از سوی یک کشور صورت گرفته بود وضعیت فرق می‌کرد اما وقتی روسیه اعتبارنامه وی را پذیرفته است مخالفت مجلس می‌تواند پیام بیرونی بدی را برای جمهوری اسلامی داشته باشد لذا باید پیام همگرایی بین قوا با رای به استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس و حضور در سفارت ایران در روسیه به جهان مخابره شود. 

* علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: خاستگاه رای کاظم جلالی در مجلس دهم رای اصلاح‌طلبان مردم تهران بوده است و صلاح نیست که در هفت ماه باقی‌مانده مجلس دهم از وجود وی محروم بمانیم. 

*مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسالمی هم در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: وقتی جلالی پنج دوره نماینده مجلس بوده است چرا روحانی و دولت از وجود وی در بدنه کابینه استفاده نکرده‌اند و به نظرم حضور جلالی در سفارت ایران در روسیه تنزل مقام وی محسوب می‌شود. روحانی در حق کاظم جلالی جفا کرده است زیرا او باید در پست‌های بالاتری نظیر حضور وی در وزاتخانه استفاده می‌کرد. 

*حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: من از مدیریت کاظم جلالی در مرکز پژوهش‌های مجلس راضی نبوده‌ام و فکر می‌کنم که اگر او سفر ایران در روسیه شود کاری از پیش نخواهد برد. 

وی گفت: مرکز پژوهش‌ها در مورد برجام باید برآورد دقیقی را انجام می‌دادند و گزارشات متعددی را به نمایندگان می‌داد در حالی که این مرکز چشم بینا و مغز متفکر مجلس است که اگر این کار را انجام داده بود، ما شاهد این  حجم از خسران نبودیم. ضمن اینکه ۶ بند از ۹ بند مطالبه مقام معظم رهبری در برجام عملی نشده است. 

*حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس و در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: متاسفانه دولت در مورد سفیر شدن کاظم جلالی تصمیم خود را گرفته و مجلس در مقابل عمل انجام‌شده (پذیرش استعفای کاظم جلالی) قرار گرفته است. 

موسوی لارگانی گفت: سفیر شدن کاظم جلالی تنزل جایگاه وی از سمت ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس است ضمن اینکه استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس اجحاف در حق مردم استان تهران است.

*نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس و در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: آقای جلالی یادت نرود به کجا می روی، به کشوری می روی که روزی مادران  و خواهران در آذربایجان ایران قهرمانانه طلاها و جواهرات خود را برای آزادی مملکت ایران اسلامی دادند و در این رابطه نباید عهدنامه های ننگین گلستان و ترکمانچای را فراموش کرد.

وی با بیان اینکه روسیه مار خوابیده است و چشم طمع به آب های گرم دارد، خطاب به جلالی تصریح کرد: شما در مجلس موفق بودند، چرا می خواهید پست سفارت را قبول کنید، مخالفت ما راجع به اهمیت مرکز پژوهش ها است که شما به عنوان رئیس آن فعالیت می کنید. البته حزب کثیف توده را نیز نباید فراموش کنیم.

*جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس و در مخالفت با استعفای کاظم جلالی گفت: ارتباط ایران و روسیه با وجود تحریم ها برای ما بسیار مهم است، نیروی با تجربه ای که در مجلس عملکرد خوبی داشته به سمت دولت می رود اما عمر دولت کوتاه است و انتخاب سفیر برای ۲ سال در کشور روسیه صحیح نیست.

حین بررسی استعفا کاظم جلالی و سخنرانی وی و همچنین موافقین و مخالفین این اقدام حواشی زیادی در بر داشت. 

* نمایندگان مجلس پس از بیان نظرات موافق و مخالف با موضوع استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس نهایتاً با ۱۴۹ رأی موافق، ۵۸ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموعه ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه با این استعفا موافقت کردند.

* علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بررسی و موافقت مجلس با استعفای کاظم جلالی اظهار داشت: امیدواریم آقای جلالی در این مأموریت جدید در سفارت ایران در مسکو با توجه به اهمیت راهبردی مسکو با ایران موفق باشد و نقش مؤثری در روابط داشته باشد.

* درگیری لفظی محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس با کوروش کرم پور نماینده فیروزآباد از دیگر حواشی امروز پارلمان بود. 

کرم پور به وکیلی اعلام کرد که تو اصلا چکاره هستی؟ اما وقتی درگیری لفظی بالا گرفت دیگر نمایندگان حاضر در محل هیات رئیسه مانند اللهیار ملکشاهی، جهانبخش محبی نیا، نادر قاضی پور با هدایت کرم پور به صندلی اش سعی در آرام کردن وی داشتند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.