مراسم آغاز بتن ریزی واحد ٢ نیروگاه اتمی بوشهر ظهر امروز با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، شماری از مقامات کشوری و استانی، نمایندگان مجلس و مدیران شرکت روسی پیمانکار در ساخت این پروژه برگزار شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی:تا ۱۴۰۶ دارای سه هزار مگاوات برق هسته ای خواهیم بود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر صالحی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم احمدیان معاون فقید سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره انرژی هسته ای و تأکید ایشان بر اینکه باید در یک افق نسبتا میان مدت برخوردار از ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته ای باشیم، پرداخت.

وی افزود: رهبر انقلاب دو ویژگی اصلی برای صنعت هسته ای برشمرده اند که یکی تصمیم مطمئن انرژی نسل‌های آینده است که باید از حالا به فکر تامین انرژی قابل اعتماد برای آنها بوده و برای آنان این صیانت را داشته باشیم و از همین رو انرژی هسته‌ای انتخاب شده است. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه صنعت هسته ای می تواند در مجموعه صنایع کشور ایجاد کند و اینکه این صنعت می تواند بالقوه منشأ اقتدار باشد، اضافه کرد: یکی از  دلایلی که با چالش جدی با دشمنان انقلاب روبرو هستیم که می خواهند این منشأ اقتدار را از ما بگیرند.

صالحی انرژی هسته ای را جزو انرژی های پاک برشمرد و اضافه کرد: هر هزار مگاوات نیروگاه هسته ای مانع انتشار هفت میلیون تن آلاینده یا گازهای گلخانه ای می شود و در افقی تا ۱۴۰۶ دارای سه هزار مگاوات برق هسته ای خواهیم بود که مانع انتشار بیش از ۲۱ میلیون تن گازهای آلاینده خواهد شد.  

وی با تاکید بر پدیده تغییر اقلیم اظهار داشت: ما در نیروگاه های سوخت فسیلی حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت در سال احتیاج داریم که اگر ما در ایران سه نیروگاه هزار مگاواتی داشته باشیم، از مصرف ۳۳ میلیون بشکه نفت جلوگیری کرده و ما می‌توانیم نفت را به جای سوزاندن فروخته و پولش را به کشور برگردانیم.

وی گفت که نیروگاه بوشهر سالانه ۶۶۰ میلیون دلار صرفه جویی برای کشور دارد. 

صالحی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاضر در این مراسم قدردانی کرد و افزود: نمایندگان مجلس قول دادند در بودجه سال آینده در این زمینه (نیروگاه بوشهر) توجه جدی بشود. اگر ارزش افزوده حاصل از این نیروگاه در اختیار سازمان انرژی اتمی قرار گیرد اولین دستگاهی خواهد بود که از بودجه دولت بی نیاز خواهد بود و از تنگنا خارج خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: امیدواریم قدر و منزلت این فناوری و صنعت هم به اعتبار تأمین برق و هم بخش اقتدارآفرین آن حفظ شود.

صالحی با بیان اینکه طول و عمر هر نیروگاه هسته ای قریب به ۶۰ سال است و می تواند بیشتر شود، خاطرنشان کرد: هر نیروگاه سالانه معادل ٦٦٠ میلیون دلار برق تولید می کند و سه واحد نیروگاه بوشهر پس از تکمیل معادل ٣٣ میلیون بشکه نفت صرفه جویی خواهد کرد در حالی که هر نیروگاه ۵ میلیارد دلار هزینه می برد و در ظرف شش سال می تواند هزینه اولیه را برگرداند.

وی گفت: در نیروگاه بوشهر یک در فاصله شش سال توانستیم به جایی برسیم که بهره برداری از نیروگاه را کاملا بومی کنیم. سالانه برای تعمیرات، نصب تجهیزات تعویضی عمدتا توسط متخصصان ایرانی انجام می شود و قریب دو هزار کارشناس، نیروهای بهره بردار و پشتیبان در این نیروگاه کار می کنند. الان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس که قرار بوده دو سال پیش نیروگاه هسته ای را راه اندازی کند بهره برداران بومی است.

صالحی افزود: ایران این آمادگی را دارد که در ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس که رویکرد جدیدی در استفاده از انرژی هسته ای پیش گرفته اند، همکاری های علمی و انتقال تجارب خود به آنها هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: نیروگاه بوشهر از امنیت و ایمنی کامل برخوردار است. امنیت آنها توسط نیروهای نظامی و ایمنی آن تحت نظارت ارگان های بین المللی مثل وانو و اوزارت است که از مسائل ایمنی نیروگاه بازدید و توصیه های لازم را می کنند و اطمینان خاطر نسبت به ایمن بودن نیروگاه می دهند.

صالحی با تاکید بر اینکه بعد از اینکه برجام در سال ۱۳۹۴ اجرایی شد، در سال ۱۳۹۵ قرارداد نیروگاه دو و سه تنفیذ شد، اظهار داشت: بیش از سه میلیون متر مکعب در این فاصله دو سال و اندی خاک برداری شده است.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد این سازمان امکان آنرا دارد تا همزمان با عملیات ساخت واحد دوم نیروگاه بوشهر تاسیسات شیرین سازی آب دریا را نیز با هزینه ای مقرون به صرفه  و با ظرفیت ٤٠٠ هزار متر مکعب در روز احداث کند که تحولی در استان ایجاد خواهد کرد زیرا مصرف آب شهر بوشهر در روز ٥٠هزار متر مکعب است.

وی گفت: البته این امر منوط به درخواست رسمی دستگاه های متولی آب و استان است.

صالحی با اشاره به همکاری ایران و روسیه افزود: زمانی که می خواستیم وارد فاز صنعتی شدن بشویم، این روس‌ها بودند که به ما کمک کردند و این همکاری تنها منحصر به حوزه هسته‌ای نبوده و به طور مثال اولین ذوب آهن را روس ها به ما دادند.

وی گفت: در بحث هسته ای جز ساخت نیروگاه بوشهر در بحث استخراج ایزوتوپ های پایدار همکاری خوبی داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: باید از  آقای امراللهی اولین رییس سازمان تشکر کرد که سنگ بنای این کار را گذاشتند و مسیری را فراهم کردند تا به اینجا برسیم. در خاتمه باید از نمایندگان مجلس بخواهم که کمک به سازمان انرژی اتمی داشته باشند.

صالحی گفت: امیدواریم بتوانیم در صورت گرفتن ارزش افزوده از بودجه کشور بخشی را به مردم بوشهر برسانیم. همچنین در کنار تولید برق هسته‌ای از بوشهر، حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت آب شیرین کن نصب خواهد شد که عدد بزرگی است. بزرگی این عدد از این رو است که کل مصرف آب این استان ۵۰ هزار متر مکعب است و متولیان باید با ساخت زیرساخت‌ها شرایطی را فراهم کنند تا در صورت راه‌اندازی این واحد آب شیرین‌کن، آن را برای استفاده منتقل کنند.

گفتنی است قرارداد احداث واحدهای ٢ و ٣ نیروگاه اتمی بوشهر در آبانماه ٩٣ بین شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روس اتم منعقد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.