معاون دبیر سابق شورای امنیت ملی گفت: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به جایگاهی رسیدیم که حالا تحریم کننده ها می خواهند دستاوردهایمان در حوزه نظامی و هسته ای که فناوری و سرمایه آن در داخل کشور تامین شده را از ما بگیرند.

غیرقابل اعتمادبودن آمریکا تنها مربوط به ترامپ نیست/آمریکا به دنبال نابودی کامل دستاوردهای نظامی و هسته ای ماست

به گزارش  خبرنگار قدس آنلاین، علی باقری عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای در نشستی با موضوع «چرا جنگ نمی شود؛ چرا مذاکره نمی کنیم» در دانشکده حقوق دانشگاه آزاد مشهد با اشاره به اینکه آیا در شرایط کنونی آمریکا وارد گزینه جنگ با ما می شود یا خیر؟ اظهار کرد:  یکی از دلایل وقوع جنگ ها طرف شروع کننده باید خود را توانمند در جنگ ببیند. علاوه بر آن باید مطمئن باشد که در این جنگ پیروزی و موفقیت کسب می کند یا نه.

او ادامه داد: برای مثال جمع بندی و تصور صدام در جنگ تحمیلی پیروزی بود چرا که در اوایل انقلاب ایران ساختار حاکمیت تغییر کرده بود و به ثبات لازم نرسیده بود و از طرفی ارتش ایران به عنوان قوه نظامی وضعیت مناسبی نداشت چرا که بسیاری از فرماندهان نظامی به خاطر انقلاب از کشور متواری شده، یا اعدام شده و عده کمی در جایگاه خود تثبیت شده بودند. صدام هم با این پیش فرض گمان می‌کرد می‌تواند ظرف یک هفته اهواز و ۱۰ روزه تهران را تصرف کند.

معاون سیاسی جلیلی در شورای عالی امنیت با تاکید بر اینکه آمریکا برای شروع جنگ با ایران باید امید به پیروزی داشته باشد، اما تجارب سال‌های اخیر نشان می‌دهد که پیروزی بدست نخواهد آورد، خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از ماجرای ۱۱ سپتامبر به افغانستان و پس از آن به عراق حمله کرد و فضا را به گونه ای نشان دادند که مقصد بعدی جنگ آن‌ها به بهانه هسته ای با ایران خواهد بود.

تفکر انقلاب اسلامی مقابل آمریکا در منطقه ایستاد

وی ادامه داد: اواخر دوره ریاست جمهوری بوش، شعار اوباما -با وجود عواملی از جمله برجا گذاشتن تعداد زیادی کشته در جنگ ها- برای انتخابات تغییر کرد و به این نتیجه رسید که پیروز جنگ با ایران نخواهد بود.

علی باقری عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به تعبیر درست ترامپ در هزینه کرد جنگ با مبلغ بیش از ۷ هزار میلیارد دلار بدون هیچ دستاوردی، گفت: در واقع این تفکر انقلاب اسلامی در منطقه بود که باعث شد برنامه های آمریکا با انسداد روبرو شود چرا که انقلاب اسلامی تفکر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی را به دیگر کشورها منتقل کرد. اگر انقلاب اسلامی به وقوع نمی پیوست همه کشورهای منطقه همان روند قبلی خود را ادامه می دادند و آمریکا نیز به اهداف خود دست می یافت.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هیچ عنوان به گزینه جنگ با ایران فکر نمی کند، گفت: وزیر سابق دفاع آمریکا در مصاحبه ای اعلام کرد که چه در زمان بوش و چه در زمان اوباما حتی به گزینه جنگ با ایران نزدیک هم نشدیم.

باقری با بیان اینکه دیدگاه عده ای در کشور این بود که نپذیرفتن مذاکرات به معنای وقوع جنگ است، گفت: با این وجود اوباما در مقابل مخالفان برجام در داخل کشورش اعلام کرده بود که ما با واقعیتی در ایران روبرو هستیم به نام فرهنگ مقاومت. این فرهنگ اجازه نمی دهد که حتی اصلاح طلبان و میانه روهای ایران تسلیم ما شوند. بنابراین مقابل برنامه هسته ای ایران یا باید مذاکره کرد و به نتیجه رسید یا مذاکره را بر هم زد. نتیجه برهم زدن مذاکره نیز یا آغاز جنگ است یا پذیرش پیشرفت هسته ای ایران.

ماهیت آمریکا مورد غفلت واقع شد

وی با تاکید بر اینکه نکته ای مهم در رابطه با آمریکا مورد غفلت واقع شده و مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره کرده اند و آن بحث ماهیت آمریکاست، تصریح کرد: امام راحل فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است. واقعیت هم همین است. اما می توان در مقابل این شیطان ایستادگی و مقاومت کرد. وجهه دیگر شیطان، توانمندی در حیله گری و اغواگری است. در مقابل قدرت آمریکا می توان ایستاد اما باید مراقب فریبش هم بود.

معاون سیاسی جلیلی در شورای عالی امنیت ادامه داد: تصویری که عده ای از آمریکا در داخل به نمایش می گذارند برتری آمریکا در همه زمینه های علمی، اقتصادی، نظامی، رسانه ای و ... است، پس نمی توان در مقابل چنین قدرتی کاری کرد. همچنین در مقابل اعلام می کنند که آمریکا قابل تعامل است و این حرف را به پیام های تبریک اوباما و ترامپ در عید نوروز و ... ربط می دهند.

وی با اشاره به اینکه معمولا در مذاکرات دو طرف که بر سر موضوعی اختلاف دارند با هم مذاکره کرده، دادگاه می روند تا به نتیجه برسند، گفت: اما در قضیه ما و آمریکا موضوع به این سادگی نیست. آمریکا با فریب وانمود می کند که با طرف ایرانی مشکلی ندارد و بهانه سلاح هسته ای را مطرح می کرد. اما اکنون برای همه ما ثابت شده که آمریکا اصلا به دنبال سلاح نیست بلکه مشکل آن ها با نظام اسلامی است.

عبور از خط قرمزها در برجام

وی تصریح کرد: مذاکره کنندگان ما در برجام حتی چیزی که آمریکا می خواست را به قیمت زیرپاگذاشتن خط قرمزهای مورد تاکید رهبری به طرف آمریکایی دادند. آمریکا بعد از توافق گفت ما به چیزی که فکر نمی کردیم هم دست یافتیم. اما با این وجود بهانه بعدی را بحث موشکی به راه انداختند.

باقری با اشاره به اینکه آمریکا در جریان مذاکره با مولفه قدرت حاضر شد و ما با پشتوانه حقوق بین الملل، تاکید کرد: زمانی که برجام پذیرفته شد این اشکال وارد بود که اگر آمریکا زیر توافقات بزند چه باید کرد؟ که مذاکره کنندگان می گفتند برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت شده و آمریکا نمی تواند آن را نادیده بگیرد. اما حالا می بینم که کاملا برجام را زیر پا گذاشته. در واقع یکی از افتخارات آمریکا پایبند نبودن به تعهدات در دنیاست.

وی با اشاره به اینکه عده ای تصور می کنند که بحث غیرقابل اعتماد بودن آمریکا تنها به ترامپ محدود می شود، بیان کرد: آمریکا در دولت های مختلف خود زیر معاهده های متعددی زده است. ترامپ توافق اقتصادی و تجاری با کره جنوبی را شکست و حالا کره به دنبال توافق جدید است. این توافقی است که در دوره اوباما بسته شد و اوباما نیز زیر توافق قبلی با این کشور زده بود. بوش هم توافق نامه با کره را بهم زده بود. کلینتون هم همینطور عمل کرده بود. پس نمی توان گفت که تنها ترامپ غیرقابل اعتماد است.

نوع برخورد اروپا با نقض تعهدات برجامی از سوی آمریکا به نفع ما نبود

عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای به نقش اروپایی ها در برجام و نقض تعهدات برجامی از سوی آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: اروپایی ها ابتدا از زیرپا گذاشتن تعهدات برجامی از سوی آمریکا ابراز تاسف شدید کرده و خروج آمریکا را یک جانبه اعلام کردند. اما پس از مدتی اینستکس را مطرح کردند. آن ها طبق اینستکس تحریم های ثانویه آمریکا را قبول داشته و اجرا می کنند، چرا که هم آمریکا را قدرتمند دانسته و هم بخش خصوصی خود را مهم تر از برجام و تعهدات آن می دانستند.

وی با اشاره به اینکه طبق اینستکس بانک هایی که پس از برجام با ما کار می کردند، تحریم های سنگینی شدند، گفت: اروپا اعلام کرد که در حوزه فروش دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی با ما همکاری می کند. این همکاری هم نباید در قالب رسمی و بانکی باشد چرا که طبق اینستکس نمی توانستند این همکاری را داشته باشند. در واقع ما دارو و تجهزات پزشکی را تحریم نبود و اروپا با این عمل عملا ما را وارد تحریم این دو حوزه کرد.

باقری تاکید کرد: در قبال هزینه دارو و غذا ایران به طرف اروپایی گفت که به آن ها نفت می فروشد. از آنجا که نفت تحریم است و اروپا نمی تواند نفت ما را بخرد پس باید این پول از راه فروش نفت به صورت قاچاق تامین می شد. طبق معاهده پالرمو فروش نفت قاچاق جرم سازمان یافته محسوب می شود. پولی که از این طریق بدست آید پولشویی بوده پس طبق این معاهده ایران مجرم شناخته می شود.

وی با بیان اینکه برجام استقلال و عزت ما را هدف قرار داده است، تاکید کرد: مردم ما بخاطر عزت و استقلال خون دادند و حاضر نیستند به راحتی این عزت را از دست دهند.

وی با بیان اینکه مساله اصلی کشور توسعه است و برای گذر از مشکلات باید در این مسیر قرار بگیریم، گفت: راه توسعه داشتن سرمایه، فناوری و نیروی متخصص است. ما الان به میزان کافی نیروی متخصص در داخل کشور داریم، نیاز ما به سرمایه و فناوری است. قرار بود پس از برجام این دو مشکل ما حل شود، که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد.

عضو ارشد تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ایخاطرنشان کرد: ابتدای انقلاب دشمن ما را تحریم نظامی و هسته ای کرد. اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب به جایگاهی رسیدیم که حالا تحریم کننده ها می خواهند دستاوردهایمان در حوزه نظامی و هسته ای که فناوری و سرمایه آن در داخل کشور تامین شده را از ما بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.