مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از پایان سرشماری پائیزه گونه‌های علفخوار پارک ملی تندوره خبرداد.

گونه‌های علف‌خوار پارک ملی خراسان رضوی شمارش شدند/ ثبت مشاهده دومین  پلنگ رهاسازی شده

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی با حضور در تنها پارک ملی استان خراسان رضوی روند سرشماری گونه‌های پستاندار علفخوار را مورد بررسی و پایش قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پارک ملی تندوره را یکی از زیستگاه‌های اصلی گونه «قوچ و میش اوریال» و«کل و بز» عنوان کرد و افزود: در سرشماری‌های سال‌های گذشته، بیشترین آمار شمارش شده این گونه‌ها در مناطق چهارگانه استان، متعلق به پارک ملی تندوره بوده است و در سال جاری نیز بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ قوچ و میش اوریال و کل و بز در این منطقه شمارش شدند.

وی در جمع تیم سرشماری، ضمن بررسی روند شمارش پستانداران منطقه و تحلیل آمار مشاهدات، گفت: علاوه بر شمارش وحوش هدف، تجزیه و تحلیل سرشماری و بررسی علل افزایش یا کاهش جمعیت پستانداران علفخوار، محاسبه دقیق میزان سطح پایش شده، تهیه نقشه کانون‌های زیستگاه حساس جانوری، نظارت بر تطابق و سلامت مسیرهای طراحی شده و خط سیرهای پیموده شده و بررسی نواقص برنامه درپایان سرشماری مورد انتظار است.

همتی در این برنامه همچنین ثبت دومین مشاهده پلنگ رهاسازی در پارک ملی تندوره که اخیرا از سوی محیط‌بانان پارک مستند شده است را گواهی بر سلامت و بازیابی قلمرو این پلنگ که در روزهای پایانی سال گذشته به‌دلیل بیماری در پارک ملی تندوره زنده‌گیری، درمان و مجددا در زیستگاه خود رهاسازی شده بود، دانست و بر تداوم پایش‌های مستمر پارک تأکید کرد و افزود: سه قلاده پلنگ نیز در این سرشماری دو روزه در پارک مشاهده و مستندسازی شدند.

گفتنی است؛ پارک ملی تندوره درگز به عنوان تنها پارک ملی استان به بهشت پلنگ‌های ایرانی شهرت دارد و در آخرین سرشماری صورت گرفته بیشترین جمعیت علفخواران استان را به‌خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.